Jenderata FC

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jenderata FC
Nama penuh Kelab Bola Sepak Jenderata
Ditubuhkan 1953
Stadium/Padang Stadium Mini Teluk Intan, Perak
Kapasiti 10,000
Pengerusi Malaysia -
Pengurus Malaysia -
Liga Liga Perak
2014 TBA
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan

Kelab Bola Sepak Jenderata atau Jenderata FC, adalah bekas pasukan bolasepak yang pernah bermain dalam Liga Malaysia iaitu Liga FAM Malaysia. Pasukan ini berpangkalan di Teluk Intan, Perak. Kini kelab ini aktif terlibat dalam kejohanan bolasepak di sekitar Perak.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1906 Jendarata Getah Syarikat ini ditubuhkan di Perak Daerah Hilir terletak 10 batu dari Teluk Intan Bandar (sebelum ini dikenali sebagai Telok Anson). Syarikat perladangan sebagai masa berlalu, beberapa syarikat hartanah telah bercantum dan United Plantations Berhad telah ditubuhkan pada tahun 1917. Ia kini telah mencapai 100 tahun dan adalah satu fakta yang diketahui bahawa ini adalah salah satu operasi yang terbaik dan ditadbir di Malaysia, memberi kebajikan kepada pekerja. Oleh itu sebuah padang bola sepak telah diberikan kepada setiap estet untuk menyediakan rekreasi untuk majikan dan pekerja dan tidak lama lagi semua pengurus dan penanam, kebanyakannya warga asing, terutamanya Denmark telah terlibat secara langsung dalam sukan ini.

Semua ladang dan bahagian mempunyai bidang bola sepak saiz maksimum dan mereka sangat terawat dengan baik. Sistem paip bawah tanah telah ditubuhkan untuk bidang Jendarata dalam tahun 1940-an.

Pada awal tahun lima puluhan (1953) Jendarata Football Team merupakan pasukan yang cemerlang di daerah ini, dan syarikat itu memutuskan untuk mendaftarkan badan sukan itu dengan Pendaftar Pertubuhan, yang mengandungi pendaftaran Bilangan PPP / PK / 43/53. Pada masa ini kita cintai besar, Allahyarham YBTan Sri Dato 'Seri B. Bek Nielsen (ketika itu dikenali sebagai Bek), peminat dan juga ahli pasukan, memainkan peranan yang sangat aktif, memberi sokongan penuh kepada pasukan. Bersama-sama dengan Tan Sri, kita mesti juga tidak pernah lupa Encik HVSpeldewinde, yang pada masa itu, seorang pengurus Sg Bernam Estate, telah memberikan sokongan yang besar untuk pasukan. Beliau direkrut pemain, kebanyakannya penduduk di Sungai Bernam, daripada konduktor kepada guru-guru sekolah dan lain-lain Di bawah bimbingan, nasihat dan pengaruh, beliau berjaya melatih pemain, lewat kami Encik Gunasegaran yang mempunyai bunga ros dari pemain negeri kepada pemain kebangsaan pada tahun 1957. kami terima kasih khas untuk ketiga-tiga orang yang hebat.

Secara beransur-ansur pengurusan kami mula Malaysianise. Generasi muda telah meninggalkan kediaman bagi kawasan bandar dan bilangan pemain mula menurun. Kebanyakan padang bola tidak digunakan tetapi mereka juga disimpan.

Namun begitu, Pada 60-an, Jendarata Estate dan Sg Bernam berada di kedudukan pasukan terbaik di daerah ini. Ia memang satu amalan untuk mempunyai antara ladang dan antara negeri-pertandingan di peringkat daerah. Jendarata pergi sehingga ke peringkat antara-estet di peringkat kebangsaan pada tahun 1966 dan bermain untuk perlawanan akhir di Stadium Merdeka dengan Sungai Johor Tex Estate. Pasukan kami menjadi juara, menewaskan mereka 3-1.

Pada tahun 1989, Amerika Penanam Persatuan Malaysia (UPAM) diadakan satu lagi kejohanan bola sepak antara estet. Jendarata Estate melakukan agak baik, yang layak untuk juara negeri dan peringkat kebangsaan suku akhir.

Pada tahun 1991, perubahan besar telah berlaku dalam pasukan bola sepak UP kami. Y.B. lewat kami Dua anak Tan Sri B. Bek Nielsen, Carl dan Martin membuat keputusan untuk menyertai pasukan bola sepak. Dengan semangat bola sepak mereka, usaha, sokongan dan galakan, pasukan Jendarata mula bergerak ke hadapan dengan penuh semangat. Nama Jendarata ini datang atas dalam bola sepak. Keperluan yang sesuai dan latihan yang tepat diberikan kepada pasukan. Hari ini pasukan mengambil bahagian dalam kejohanan peringkat tertinggi di negara ini.

Dari tahun 2001 hingga tahun 2004, kami telah mengambil bahagian dalam Piala FAM (sebuah kejohanan untuk kelab-kelab terkemuka di negara ini) dan menjadi naib juara pada Piala FAM 2004. Kami telah digalakkan untuk bermain dalam LIGA PREMIER 2005. Ia adalah besar untuk mengatakan bahawa asas bagi pencapaian ini pergi ke tercinta besar kami, Allahyarham YBTan Sri B. Bek Nielsen serta usaha yang berterusan dan sokongan untuk memastikan bahawa pasukan telah mengambil bahagian dalam Piala FAM.

Kami bangga untuk mengatakan Jendarata Football Team adalah kelab pertama dari sebuah ladang di Malaysia untuk mengambil bahagian dalam negara peringkat tertinggi bola sepak kejohanan-LIGA PREMIER. Walaupun ini adalah kali pertama pasukan itu menyertai liga berprestij ini, kami telah mencapai kelima meletakkan dalam liga atas. Dengan bajet kurang dan kurang berpengalaman, kita menganggap ini sebagai satu pencapaian yang besar.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Pertandingan Juara Naib Juara
Liga FAM Malaysia 2004

Ketua Jurulatih[sunting | sunting sumber]

Tahun Jurulatih
2005 - 2007 Malaysia Jacob Joseph

Pautan luar[sunting | sunting sumber]