John Abbott

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sir John Abbott
Perdana Menteri Kanada Ke-3
Dalam jawatan
16 Jun 1891 – 24 November 1892
RajaVictoria
Didahului olehJohn A. Macdonald
Digantikan olehJohn Thompson
Datuk Bandar Montreal Ke-19
Dalam jawatan
1887 – 1888
Didahului olehHonoré Beaugrand
Digantikan olehJacques Grenier
Butiran peribadi
LahirJohn Joseph Caldwell Abbott
(1821-03-12)12 Mac 1821
St-Andre-Est, Kanada Hilir
Meninggal duniaOktober 30, 1893(1893-10-30) (umur 72)
Montreal, Quebec
Parti politikParti Konservatif
PasanganMary Martha Bethune
Anak-anak5 anak, 5 anak perempuan
HubunganJoseph Abbott, bapa
Alma materUniversiti McGill
ProfesionPeguam (syarikat), Professor
Tandatangan

Sir John Joseph Caldwell Abbott (12 Mac, 1821 - 30 Oktober 1893) merupakan seorang Perdana Menteri Kanada ketika sebelum John A. Macdonald. Beliau menjawat jawatan itu hanya tujuh bulan, dari 16 Jun 1891 hingga 24 November 1892.


Kehidupan dan pekerjaan[sunting | sunting sumber]

John Abbott telah lahir di St. Andrews, Kanada Hilir (sekarang Saint-André-d'Argenteuil, Quebec) dan bersama Joseph Abbott dan Harriet, beliau juga merupakan seorang bumiputera yang pertama menjadi perdana menteri. Pada 1849, Abbott telah berkahwin dengan Mary Martha Bethune (1823-1898), berhubung dengan Norman Bethune, seorang anak paderi Anglican dan presiden McGill, John Bethune, dan seorang cucu yang menjawat menteri Presbyterian John Bethune.[1] Sepasang ini dan mempunyai empat anak dan empat anak perempuan, ramai mati akibat keturunan. Seorang anak yang sulung, William Abbott, telah berkahwin dengan anak kepada Kolonel John Hamilton Gray, seorang bapa konfenderasi dan terutama di Pulau Prince Edward.[2] Keturunan beliau telah mengarahkan Abbott dan Hamilton Gray termasuk John Kimble Hamilton ("Kim") Abbott, seorang penyorot politik dan Tentera Udara DiRaja Kanada semasa Perang Dunia Kedua. Abbott juga mempunyai seorang sepupu iaitu Maude Abbott, iaitu seorang perubatan Kanada perempuan yang baik hati.

Beliau telah memasuki Kolej McGill (sekarang Universiti McGill) yang lokasinya terletak di Montreal pada 1847 dan menjadi hukum sopan doktor (DCL) pada 1867. Dan kemudian, Negeri-negeri Gabungan Amerika ketika itu telah memenangi Penyerbuan St. Albans dengan melawan Amerika Syarikat dan merampas minyak di Kanada ketika berlakunya Perang Saudara Amerika. Hubungan Kanada-Amerika telah berkurang akibat konflik yang berlarutan itu. Abbott akhirnya telah beruntung dengan menjadi peguam di Kanada dengan beberapa tahun, dengan menjadi professional. Beliau juga mendapat Undang-undang komersil dan Hukum pidana di McGill pada 1853, dan pada 1855 beliau menjadi professor. Dan pada ketika itu, McGill telah mempunyai professor yang terbaik. Pada 1881, beliau telah memasuki politik.

Abbott telah beruntung di Montreal kerana menjadi badan syarikat peguam pengusaha. Dia juga menyertai Freemason.[3] Pada 1849, beliau telah menandatangani Pengisytiharan Penggabunan Montreal yang juga dipanggil Kanada menyertai Amerika Syarikat. Beliau juga menyertai Setia Melaporkan yang berpusat di Amerika Utara British, ia juga dikenali sebagai organisasi pro-Britain. Pada 1862, beliau juga telah mencipta nasihat puteri. Beliau telah membuat promosi tentang pembinaan keretapi, iaitu Kereta Api Pasifik Kanada. Mereka bekerja keras karena ingin membangun negara Kanada dengan usaha. Sir Hugh Allan, Abbott merupakan penerima nama buruk dari Perdana Menteri Sir John A. Macdonald pada 1872 ketika kempen pemilihan sekutu Kanada yang dibaca "Saya mempunyai sepuluh ribu, mungkin semasa akhir-akhir dipanggil, jangan gagalkan saya; jawapan hari ini."

Abbott telah terpilih untuk ke Dewan Rakyat pada 1867 kerana menjadi rakan Argenteuil. Beliau juga telah terpilih dari kedudukan kerusi yang dulu sejak 1874 kerana ramai memilihnya untuk menghapuskan Skandal Pasifik. Beliau juga telah tewas pada pemilihan 1878, pada waktu itu, beliau telah menang pada Februari 1880. Pada 1887, Macdonald telah diangkat ke [[Senat Kanada|Senat. Macdonald juga telah mengetuai Ketua Gabenor di Senat Kanada dari 12 Mei 1887 hingga 30 Oktober 1893 (semasa Macdonald menjadi perdana menteri) manakala Abbott pula menjadi Datuk Bandar Montreal dari 1887 hingga 1889.

Perdana Menteri[sunting | sunting sumber]

Semasa Perdana Menteri Macdonald telah mati di pejabat, Abbott telah terkalang John Thompson untuk berjaya kannya, tetapi ketika pembahagian Parti Konservatif dan pemilihan John Abbott untuk menjadi perdana menteri selama tujuh belas bulan di pejabat. Beliau merupakan orang pertama berkelahiran Kanada asal menjadi perdana menteri. Selain Mackenzie Bowell, dan membawanya ke senat untuk Dewan Rakyat Kanada. Awal selepas Abbott memasuki pejabatnya pada 1891, Ekonomi di Kanada bertambah maju; kemudian pada tahun yang sama masih bertentang dengan cabaran skandal McGreevy-Langevin yang bertambah cerah. Selepas kematian Macdonald, Abbott telah membuat rundingan dengan pembesar tentang bersetuju dengan Amerika Syarikat berkongsi pelaburan. Namun, pada masa itu telah gagal kerana tidak menyokong cadangannya.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Rumah Sir John Abbott di Sherbrooke Street, Montreal

Semasa setahun memasuki perdana menteri, John Thompson telah menjadi timbalan ketika Abbott memerintah. Ketika itu, banyak rusuhan tentang anti-Katolik Rom yang bersubahat dengan Tory. Pada 1892, kesihatan Abbott telah merosot dan beliau telah tidak larat, pada masa itu juga, Thompson telah terpilih menjadi perdana menteri. Abbott telah meninggal dunia tidak lama itu pada usia 72. Sir John Abbott telah disemadikan di Tanah Perkuburan Mount Royal, Montreal, Quebec.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Didahului oleh
John A. Macdonald
Perdana Menteri Kanada
1891-1892
Diikuti oleh:
John Sparrow David Thompson