John Sparrow David Thompson

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sir John Sparrow David Thompson
Perdana Menteri Kanada ke-4
Dalam jawatan
5 Disember 1892 – 12 Disember 1894
RajaVictoria
Didahului olehJohn Abbott
Digantikan olehMackenzie Bowell
Butiran peribadi
Lahir(1845-11-10)10 November 1845
Halifax, Nova Scotia
Meninggal duniaDisember 12, 1894(1894-12-12) (umur 49)
Istana Windsor, England
Parti politikLiberal-Konservatif
PasanganAnnie Thompson
Anak-anak9
Alma matertiada (artikel mengatakan menjadi peguam di Halifax, Nova Scotia)
ProfesionPeguam
Tandatangan

Sir John Sparrow David Thompson, (10 November 1845 - 12 Disember 1894) merupakan seorang peguam, hakim, ahli politik dan professor, dan juga seorang Perdana Menteri Kanada ke-4 dari 5 Disember 1892 sehinggalah beliau meninggal dunia di pejabat pada 12 Disember 1894, dan merupakan perdana Nova Scotia pada 1882, beliau juga orang pertama yang menganut Katolik Rom dengan sebagai Perdana Menteri Kanada.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Lahir di Halifax, Nova Scotia, ibubapanya ialah John Sparrow Thompson dan Charlotte Pottingger, beliau merupakan Orang Ireland. Sebuah artikel mengatakan beliau dilahirkan pada 10 November 1845, yang lain pula mengatakan 1844. Thompson telah mengahwini Annie Affleck (1842-1913) pada 1870. Annie Thompson merupakan seorang yang baik hati dengan Agnes Macdonald (seorang isteri kepada perdana menteri) dan mereka berdua ingin bercadang untuk menaiki Kereta Api Pasifik Kanada dengan melalui gunung British Columbia. Thompson telah menulis tentang kehidupannya dengan isterinya yang sedang bahagia. Namun, kehidupan keluarga Thompson yang berbahagia itu dilanda tragedi. Seorang anaknya, yang bernama Annie telah meninggal dunia pada usia satu tahun, kemudian yang sulung, bernama David pada usia dua tahun.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Politik[sunting | sunting sumber]

Thompson telah dipanggil ke Nova Scotia Bar pada Julai 1865, dan dari 1878 hingga 1882 tersaji sebagai Peguam Jeneral Nova Scotia pada gabenor Simon H. Holmes. Simon merupakan wakil dari Nova Scotia pada 1882, tetapi telah ditewaskan pada pemilihan tahun itu. Thompson juga merupakan seorang ahli politik yang segan. Selepas pemilihan itu, Thompson telah menjadi mahkamah termahsyur Nova Scotia dari Perdana Menteri Kanada ketika itu, John A. Macdonald. Beliau telah mencapai kejayaan yang tinggi dan amat cemerlang semasa di Sekolah Dalhousie.

Menteri keadilan[sunting | sunting sumber]

Macdonald telah mengajak Thompson ke Ottawa pada 1885. Macdonald telah berkata kepada Thompson "Satu-satunya penemuan saya ialah Thompson." Macdonald juga telah berkata kepada pembesarnya sambil bergembira seperti: "Thompson merupakan menyukai karangan sindiran, dan amat senang kehidupannya di Nova Scotia."[1] Walau bagaimanapun, beliau juga telah menyiasat tentang Lady Aberdeen, iaitu isteri kepada John Campbell, seorang gabenor jeneral. Beliau juga amat meminati perangai Thompson yang telah dicetak dalam "Canada Journal".[2]

Thompson telah bergelar Menteri Keadilan pada September 1885 dan memenangi kerusi pada Parlimen Oktober. Semasa beliau ingin pulang ke Ottawa, krisis Louis Riel sedang berayun. Soalannya apa yang ada pada Louis Riel, merupakan seorang pemberontak dan mengetuai dalam Pemberontakan Utara-Barat pada 1885. Kemudian di palimen, Thompson telah berdebat tentang pemberontakan yang telah dilakukan dan akhirnya pemberontakan itu reda. Kemudian, beliau telah terpilih menjadi ahli Konservatif.

Tidak menerima dengan pemimpin[sunting | sunting sumber]

Semasa Sir John A. Macdonald jatuh sakit, Thompson merupakan pelawat akhir perdana menteri itu sebelum beliau mengalami strok pada Mei 1891. Berikut Macdonald telah meninggal dunia selepas seminggu, telah berlaku krisis kabinet. Gabenor Jeneral Lord Stanley Preston akhirnya memanggil Thompson menjadi gabenor tetapi Thompson tidak menerima. Akhirnya, beribadatnya memihak Katolik Rom. Thompson juga menganut agama itu tanpa mempedulikan John Joseph Caldwell Abbott.

Perdana Menteri Kanada[sunting | sunting sumber]

Thompson telah menjawat sebagai Perdana Menteri pada lewat tahun selepas Abbott bersara pada 1892. Beliau memang rapat dengan Newfoundland kerana ingin memasukkan ke dalam konfenderasi, tetapi Newfoundland memasuki Kanada pada tahun 1949.

Merupakan seorang utama yang bercakap sebagai Perdana Menteri di Toronto pada Januari 1893, dalam topik tolenrasi dan semangat nationalism Kanada dalam mahkota Britain. Pada masa ini juga, Thompson juga menceritakan penggabungan Kanada dari Amerika Syarikat, sebuah pencapaian yang ingin dicapai dari Parti Liberal di Ontario dan Quebec. Thompson juga enggan menjadi Kanada sebahagian dari Amerika Syarikat yang kecil dan kedudukan parti yang sukar.

Pada Mac 1893, Thompson telah melawat Paris, Perancis yang ingin merapatkan Kanada-AS tentang jaminan menuai di Laut Bering. Keputusannya muktamadkepada Thompson yang Amerika giat memburu di Laut Bering dan ditutup akibat taburan pemburu anjing laut Amerika.

Lain-lain Thompson menjadi Perdana Menteri selain mendirikan sekolah yang banyak di Manitoba dan di Wilayah Barat Laut, yang ramai menganut Katolik Rom dan Protestants di sistem sekolah. Di sana, masalah tentang yuran akhirnya dinilaikannya berkurang supaya taraf kehidupan lebih senang.

Kematian di pejabat[sunting | sunting sumber]

Sir John Thompson telah menjadi Perdana Menteri Kanada slama dua tahun sebelum beliau meninggal akibat serangan jantung pada usia 49 tahun pada 12 Disember 1894, ketika di Istana Windsor, dimana Ratu Victoria telah menjadikannya seorang imperial.[3][4] Sebelum itu, kesihatan Thompson sangat sihat ketika di Ottawa.

Thompson merupakan orang yang kedua menjadi perdana menteri Kanada yang meninggal dunia ketia di pejabat (pertama Sir John A. Macdonald), dan yang pertama tidak meninggal dunia di Kanada (lain-lain merupakan Sir Charles Tupper dan Richard B. Bennett).

Semasa ingin menghantar mayat Thompson ke Kanada, United Kingdom yang diperintah Ratu Victoria, Thompson telah dihantar pulang ke Kanada dengan menaiki HMS Blenheim, merupakan sebuah kapal yang dicat hitam. Beliau telah disemadikan pada 3 Januari 1895 di Tanah perkuburan Holy Cross di Halifax, Nova Scotia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hutchison
  2. ^ Waite, p. 527.
  3. ^ http://www.london-gazette.co.uk/issues/26579/pages/7347
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-26. Dicapai pada 2013-08-17.
Didahului oleh
John Abbott
Perdana Menteri Kanada
1892-1894
Diikuti oleh:
Mackenzie Bowell