Johnny English

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Johnny English
PengarahPeter Howitt
PenulisNeal Purvis
Robert Wade

William Davies
Dihasilkan olehTim Bevan
Eric Fellner
Mark Huffam
DibintangiRowan Atkinson
Natalie Imbruglia
Ben Miller
John Malkovich
SinematografiRemi Adefarasin
Disunting olehRobin Sales
Muzik olehEdward Shearmur
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
  • 11 April 2002 (2002-04-11) (United Kingdom)
  • 18 Julai 2003 (2003-07-18) (Amerika Utara)
Masa tayangan
88 minit[2]
NegaraUnited Kingdom[1]
Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$40 juta[2]
Pecah panggung$160.5 juta[2]

Johnny English (2002) ialah filem komik parodi genre agen rahsia James Bond, dibintangi Rowan Atkinson sebagai penyiasat tidak cekap Britain bernama Johnny English, dengan John Malkovich, Natalie Imbruglia dan Ben Miller. Filem ini akan diikuti oleh Johnny English Reborn.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Johnny English adalah ejen MI7 tidak cekap dengan impian untuk menjadi ejen yang paling dipercayai. Selepas Agent Satu mati dalam kemalangan kapal selam (ihsan English membuat kesilapan pada memeriksa kod kapal selam menetas), ejen-ejen yang tinggal dibunuh melalui pengeboman di pengebumian Agent One (sekali lagi ihsan ketidakcekapan English di keselamatan), meninggalkan English sebagai bahasa tunggal yang masih hidup. English ditugaskan memerhati Khazanah Diraja British dipamerkan di Menara London di mana adanya suatu rancangan dibongkar untuk mencuri alat-alat diraja tersebut. Semasa pengawalan ini, bekalan elektrik terputus dan Menara London dicerobohi seberapa orang. Dalam huru-hara ini, English tertumpaskan pengawal keselamatan sehingga pengsan, maka dia terpaksa berpura-pura melawan penyerang (dalam realiti melawan dirinya sendiri) untuk menutup malunya

Alat-alat kebesaran tersebut didapati dicuri akhirnya. English dan pembantunya Bough menyiasat tenpat kejadian di mana mereka berjaya menemui dua pencuri Carlos Vendetta dan Dieter Klein - yang sedang dalam persembunyian. Kedua-dua pencuri ini melarikan diri dalam suatu kereta jenazah. English cuba mengejar mereka, namun dia tersilap kereta jenazah lain sehingga termasuk dalam suatu majlis pengebumian yang betul-betul sehingga Bough datang untuk membantunya. English membuat kesimpulan bahawa para pencuri ini ada hubungan denham Pascal Sauvage, seorang usahawan penjara Perancis. Pegasus, ketua MI7, mendapati dakwaan penglibatan beliau tidak masuk akal memandangkan Sauvage dilaporkan membantu mendapatkan semula alat-alat istiadat diraja British, maka dia memberi amaran kepada English agar tidak melibatkan Sauvage.

Di tempat letak kereta, English dan Bough diserang oleh Vendetta, tetapi tanpa luka luar Bough mendapat berdarah hidung (ihsan English tersilap dia for Vendetta dan menutup untuk dirinya sendiri dengan mengatakan bahawa mungkin ada pencuri lain dan bulat-bulat menegaskan bahawa penurunan Bough isu dan langkah ke atas). English lagi menghadapi Lorna Campbell di sebuah restoran sushi setelah tersempak dengannya. Semasa mereka dalam pertemuan ini, Dalam pertemuan mereka English mencurigai Campbell kerana dia didapati dalam dua daripada kejadian jenayah mereka namun tidak tercatat didapati di mana-mana data komputer kerajaan. English dan Bough membuat keputusan untuk memecah masuk ke dalam ibu pejabat Sauvage melalui payung terjun, tetapi tanah Inggeris di menara kembar yang lain yang mengandungi Hospital City dengan tidak sengaja mengambil pekerja hospital tebusan sehingga dia melihat tanda "SAUVAGE" dari bangunan dengan Bough dalam.

Beliau kemudian meliputi untuk dirinya dengan memberitahu pekerja yang menyebabkan kesesakan hanya satu ujian sistem respons kecemasan manakala memberitahu Bough bahawa dia hanya melakukan menyapu berjaga-jaga alam sekitar serta-merta. Melangkah ke bangunan yang betul, kedua-dua belajar Sauvage, yang adalah keturunan Bonnie Prince Charlie, merancang untuk menjadikan dirinya sebagai raja, menggunakan penyamar untuk menyamar sebagai Ketua Biskop Canterbury. Lorna tiba, didedahkan sebagai Interpol pengesanan ejen Sauvage. Dengan bukti penglibatan Sauvage s, Bahasa Inggeris crash satu majlis yang dihoskan oleh Sauvage tetapi dia ditahan kerja oleh Pegasus untuk memecah masuk ke dalam pejabat Sauvage ini, menyerang kakitangannya dan menghina setiausaha asing.

Dengan Bahasa Inggeris mengetahui rancangan mereka, Sauvage Skrap Archbishop palsu dan bukannya menghantar minions beliau untuk memaksa Queen Elizabeth II turun takhta dengan mengancam corgis beliau, menyebabkan seluruh barisan penggantian untuk disapu bersih untuk Sauvage untuk menjadi raja. Lorna, kini menguruskan tugasan oleh Pegasus, melawat tertekan bahasa Inggeris dan menyakinkan mereka untuk melakukan perjalanan dengan dia ke chateau Perancis Sauvage untuk mengintip dia.

Mencuri dengar mesyuarat Sauvage dengan penjenayah terkenal, Bahasa Inggeris dan Lorna belajar Sauvage bercadang menjadikan United Kingdom ke dalam penjara terbesar di dunia apabila dia menjadi raja. Bahasa Inggeris dan Lorna terdedah apabila bekas sengaja mengaktifkan mikrofon, dan mereka telah diambil banduan. English cuba untuk mencuri DVD pelan Sauvage, tetapi sengaja jatuh ia ke dulang cakera yang sama dan mengambil masa satu yang salah. Bough menyelamatkan kedua-dua dan mereka berlumba untuk menghentikan pertabalan Sauvage ini.

English kemalangan pertabalan dan mendapati Ketua Biskop adalah artikel yang tulen. Tidak terhalang, perintah English Bough untuk memainkan DVD, hanya untuk merasa rakaman kamera dirinya menari di bilik mandi dalam pakaian dalam untuk "Adakah Ibu Anda Tahu" oleh ABBA, Sauvage telah bugged English flat terlebih dahulu, banyak yang jijik Pegasus. English sneaks diri tetapi buaian dalam pada wayar untuk mencuri St. Edward Crown dari Sauvage. Sauvage marah pucuk di Inggeris dengan pistol, menyebabkan dia jatuh mahkota. Detik-detik sebelum Sauvage dinobatkan raja, Bahasa Inggeris turun dari wayar selepas ditembak, tanah di atas takhta, dan dinobatkan sebaliknya. Dalam satu perbuatan sebagai raja, Bahasa Inggeris mempunyai Sauvage ditangkap dan mengembalikan Queen takhta, meminta kesatria sebagai ganjaran.

Dalam babak terakhir, Johnny dan Lorna memandu ke selatan Perancis untuk bercuti romantis, hanya untuk Johnny untuk sengaja melancarkan Lorna keluar kereta dengan menekan butang kerusi lenting. tanah Lorna di kolam renang hotel, di mana Bough berlaku akan bercuti dan juga manusia yang sama dengan penyerang itu bahawa bahasa Inggeris diterangkan kepada Pegasus awal dalam filem itu.

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

Soundtrack[sunting | sunting sumber]

Kesemua lagu ditulis oleh Edward Shearmur dan dipersembahkan oleh Okestra Metropolitan London, kecuali dinyatakan sebaliknya.

  1. "A Man for All Seasons" (Hans Zimmer, Robbie Williams) – Robbie Williams
  2. "Theme from Johnny English" (Howard Goodall)
  3. "Russian Affairs"
  4. "A Man of Sophistication"
  5. "Kismet" (Written by Gay-Yee Westerhoff) – Bond
  6. "Truck Chase"
  7. "The Only Ones" – Moloko
  8. "Parachute Drop"
  9. "Pascal's Evil Plan"
  10. "Theme from Johnny English (Salsa Version)" (Howard Goodall) – Bond
  11. "Off the Case"
  12. "Cafe Conversation"
  13. "Into Pascal's Lair"
  14. "Zadok the Priest" – Handel
  15. "Does Your Mother Know" – ABBA
  16. "For England"
  17. "Riviera Highway"
  18. "Agent No. 1"

Media rumah[sunting | sunting sumber]

Johnny English telah dikeluarkan untuk DVD pada 13 Januari 2004,[3] dan juga dikeluarkan pada VHS pada 11 Ogos 2003.

Filem ini dikeluarkan untuk Blu-ray pada 28 Februari 2012,[4] bersama dengan filem sekuelnya, Johnny English Reborn. Filem ini dikeluarkan untuk rangkaian Netflix pada bulan Februari 2016.

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Sekuel Johnny English yang diberi tajuk Johnny English Reborn, dikeluarkan pada bulan Oktober 2011. Pada bulan September 2010, penggambaran untuk filem ini bermula, tujuh tahun selepas filem asalnya ditayangkan, dan penggambaran filem tamat pada bulan Mac 2011.

Pada 5 Oktober 2018, filem ketiga untuk siri ini ditayangkan, yang diberi tajuk Johnny English Strikes Again.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lemire, Christy (21 Oktober 2011). "Film review: 'Johnny English' fires wildly, but mostly misses comic targets". Deseret News. Associated Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Oktober 2011. Dicapai pada 22 Oktober 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ a b c "Johnny English (2003)". Box Office Mojo. Dicapai pada 13 Januari 2009.
  3. ^ Johnny English (2003) (dalam bahasa Inggeris), dicapai pada 15 November 2018
  4. ^ "DVDs Release Dates - Latest Info on New DVD Releases". DVDs Release Dates (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 November 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]