Joko Widodo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Joko Widodo
Joko Widodo HD.png

Penyandang
Tempoh jawatan 
20 Oktober 2014
Timbalan Jusuf Kalla
Didahului oleh Susilo Bambang Yudhoyono

Gabenor Jakarta ke-15
Tempoh jawatan
15 Oktober 2012 – 16 Oktober 2014
Timbalan Basuki Tjahaja Purnama
Didahului oleh Fauzi Bowo
Diganti oleh Basuki Tjahaja Purnama

Datuk bandar Surakarta
Tempoh jawatan
28 Julai 2005 – 1 Oktober 2012
Timbalan Hadi Rudyatmo
Didahului oleh Slamet Suryanto
Diganti oleh Hadi Rudyatmo

Lahir 21 Jun 1961 (53 tahun)
Surakarta, Indonesia
Parti politik Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan
Pasangan Iriana
Anak Gibran Rakabuming
Kahiyang Ayu
Kaesang Pangarep
Alma mater Gadjah Mada University
Religion Islam

Ir Joko Widodo atau Jokowi (lahir di Surakarta, Jawa Tengah, 21 Jun 1961; umur 52 tahun) merupakan seorang ahli politik Indonesia berketurunan Jawa dan kini menjadi Presiden Indonesia mulai 22 Julai 2014 . Beliau pernah menjawat jawatan sebagai Gabenor Jakarta. Beliau juga adalah mantan datuk bandar Surakarta (Solo) dari 2005 hingga 2012. Kemudian Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDIP) memilih beliau dan Basuki Tjahaja Purnama bertanding Pilihan raya Gabenor DKI Jakarta.[1]

Jokowi telah melanjutkan pelajarannya di Fakulti Kehutanan Universiti Gajah Mada dan dan kemudian menjadi usahawan perabot sebelum menjadi datuk bandar pada tahun 2005. Sejak itu beliau berjaya menjadikan kota Surakarta sebagai kota pelancongan dan kebudayaan serta memajukan industri batik. Selain itu memperkenalkan sistem bas Batik Solo Trans , Jalan Slamet Riyadi dan Ngarsopuro diperindahkan, dan kota Solo menjadi tuan rumah pelbagai acara internasional. Selain itu berjaya menyusunatur peniaga kaki lima tanpa banyak bantahan. Pada tahun 2012, beliau dicalonkan oleh PDI-P sebagai calon Gabenor DKI Jakarta.

Pada 20 September 2012, Jokowi menang Pilkada Jakarta 2012 kerana imej baru,bersih dan masih mudah.Beliau melancarkan Kad Jakarta Sihat,Kad Jakarta Pintar ,pembangunan Angkutan Massal Cepat (MRT) dan Monorel. Populariti beliau yang melonjak naik menyebabkan namanya tersenarai sebagai calon Presiden Indonesia 2014.

Ketua Umum PDI-P, Megawati Soekarnoputri memberi mandat kepadanya pada 14 Mac 2014 sebagai calon presiden dari PDI-P bersama Prabowo Subianto .

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Joko Widodo adalah anak Noto Mihardjo dan Sujiatmi Notomiharjo dengan asalnya Mulyono.Ayahnya berasal dari Karanganyar, sementara neneknya dari desa Kabupaten Boyolali. Bersekolah di SD Negeri 111 Tirtoyoso dan antaranya gurunya ialah Sutarti Wardojo yang teramat memuji kepemimpinannya.

Sejak kecil biasa menjual payung demi keperluan sekolah dan jajan. Dia berjalan kaki sahaja ke sekolah. Ayahnya seorang tukang kayu dan banyak mempengaruhi gaya berfikir Jokowi. Seterusnya belajar di SMP Negeri 1 Surakarta dan SMA Negeri 6 Surakarta.

Seterusnya sambung belajar jurusan perhutanan di Universiti Gajah Mada dan berjaya menghasilkan tesis "Studi tentang Pola Konsumsi Kayu Lapis pada Pemakaian Akhir di Kodya Surakarta".

Setelah lulus pada 1985, dia bekerja di BUMN PT Kertas Kraft Aceh dan di Hutan Pinus Merkusii di Dataran Tinggi Gayo, Aceh Tengah. Kemudian membantu saudaranya Miyono , CV Roda Jati. Tahun 1988 dia menubuhkan CV Rakabu dan banyak kali tertipu dengan penghutang. Tahun 1990 dia bangkit kembali dengan pinjaman modal Rp 30 juta dari ibunya.

Rakan niaganya Micl Romaknan memberi kepercayaan untuk meneruskan usaha niaga , kembara ke seluruh Eropah dan kembali ke Indonesia sebagai ahli politik.

Semasa Pemilihan Kota Solo 2005, Jokowi bertanding atas tiket Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) dan Partai Kebangkitan Bangsa (PKB) sebagai calon Datuk Bandar Surakarta. Di bawah kepemimpinannya, Solo mengalami perubahan dan menjadi kajian di universiti luar negeri.Seterusnya Jokowi terpilih kembali sebagai Datuk Bandar Surakarta 2010

Slogan baru diperkenalkan iaitu "Solo: The Spirit of Java". Semua pedagang di Taman Banjarsari dipindahkan ke tempat baru yang lebih cantik. Taman Balekambang yang terbiar berjaya diubah menjadi taman.

Kota Solo diangkat menjadi "kota budaya" dan "kota batik".Contohnya tahun 2011 , Solo menjadi ibukota batik Indonesia. Selain itu, sejak tahun 2008, kota Solo mengadakan Solo Batik Carnival hampir setiap tahun. Tahun 2007, Surakarta menjadi tuan rumah Festival Musik Dunia di kompleks Benteng Vastenburg dan tahun 2008 dipindahkan ke komplek Istana Mangkunegaran. Selain itu, Solo menjadi tuan rumah Euro-Asia World Heritage Cities Conference and Exhibition (2008), Solo International Ethnic Music Festival (SIEM) (2007) International Performing Arts Festival (2009).

Mendamaikan Keraton Surakarta[sunting | sunting sumber]

Pada 11 Jun 2004, Paku Buwono XII meninggal dunia tanpa menuding mana-mana waris . Akibatnya berlaku perebutan antara kedua putranya, Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Susuhunan (SDISKS) Paku Buwono XIII dan Kanjeng Gusti Pangeran Haryo (KGPH) Panembahan Agung Tedjowulan.

Pemerintah Republik Indonesia menawarkan dualisme kepemimpinan, dengan Paku Buwono XIII sebagai Raja dan KGPH Panembahan Agung Tedjowulan sebagai wakil atau Mahapatih. Namun konflik belum selesai karena beberapa keluarga keraton masih menolak penyatuan ini.Contohnya pada 25 Mei 2012 kedua-dua mereka 'berebutan' di pintu utama Keraton di Korikamandoengan. Akhirnya Jokowi berbincang dengan semua pihak . Pada 4 Jun 2012 akhirnya Ketua DPR Marzuki Alie setuju menyelesaikan konflik Keraton Surakarta dengan melepas gelaran Panembahan Agung Tedjowulan.

Bagi menyelesaikan masalah pasar kota Solo , Jokowi turun padang , berbincang dengan peniaga di Monumen 45 Banjarsari dan di Loji Gandrung.

Jokowi juga melancarkan Prambanan Express Train iaitu kereta komuter antara Solo dengan Yogyakarta.

Seterusnya melancarkan kereta wisata peninggalan Belanda bernama Sepur Kluthuk Jaladara, 2009. Kereta buatan 1896 itu menggunakan kayu sebagai bahan bakar , melintasi Kantor Wali Kota Surakarta, Loji Gandrung, Muzium Radi Pustaka, Museum Batik Danar Hadi, dan Stesen Sanggrah dan berakhir di Stesen Purwosari.Pada 20 Februari 2011, bas tingkat Werkudara menjadi ikon kota Solo.

Pada Julai 2011, Jokowi melancarkan Railbus Batara Kresna antara Sukoharjo-Surakarta. Railbus ini dibuat oleh PT INKA. Namun syarikat ini menanggung kerugian dan ditangguhkan.

Pada tahun 2010, Jokowi melancarkan Hari Bebas Kenderaan bermotor di sepanjang Jalan Slamet Riyadi setiap hari Minggu dari pukul 6 hingga 9 pagi . Selain itu, pada hari Sabtu 31 Desember 2011 dan Minggu 1 Januari 2012, kota Surakarta mengadakan malam bebas kenderaan bermotor pertama di Indonesia.

Pendidikan dan kesihatan[sunting | sunting sumber]

Di Solo, Jokowi melancarkan kad "Gold" dan "Silver" untuk penjagaan kesihatan warga miskin. Kelas "Gold" diberikan untuk warga yang benar-benar miskin iaitu semua kos ditanggung oleh pemerintah. Warga kota diberi kelas "Silver".[47] Sementara itu, kad BPMKS diberikan kepada siswa SD dan SMP di Solo yang miskin. Terdapat tiga jenis kad, iaitu "Platinum", "Gold", dan "Silver".

Solo Techno Park dan Esemka[sunting | sunting sumber]

Jokowi berjaya membangunkan Solo Techno Park dengan keluasan 7,1 hektar di Jebres .Tahun 2012, Jokowi menjadikan Esemka sebagai mobil dinas resmi Jokowi dan mendapat sokongan media nasional . Namun kurang berjaya.

Syarikat PT GMF AeroAsia, Richard Budihadianto menyokong Solo Techno Park menjadi tempat pelatihan teknik pesawat terbang.


Calon presiden[sunting | sunting sumber]

Setelah terpilih sebagai Gabenor DKI Jakarta, nama Jokowi melonjak tinggi dan dilihat sesuai sebagai calon presiden tetapi masih menunggu persetujuan Ketua Umum PDIP Megawati Soekarnoputri. Akhirnya pada 14 Mac 2014, Megawati setuju mengesahkan pencalonan Jokowi sebagai calon presiden Republik Indonesia dalam Pilihan raya umum presiden Indonesia 2014. Survey mendapati suara PDIP gagal mencapai 20%.

Pada 19 Mei 2014, Jokowi mengumumkan bahawa Jusuf Kalla akan menjadi calon timbalan presidennya. Deklarasi tersebut berlangsung di Gedung Joeang 45 di Menteng, Jakarta. Pencalonan tersebut disokong oleh Pakatan Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan, Partai NasDem, Partai Kebangkitan Bangsa, dan Partai Hanura.Jusuf Kalla adalah bekas Naib Presiden Indonesia kepada Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menjadi gandingan Jokowi untuk bertanding pada Pemilihan Umum (Pemilu) Presiden 2014 pada 9 Julai 2014. Gabungan Jokowi-Jusuf akan ditentang oleh gabungan Prabowo Subianto daripada parti Gerindra) dan Hatta Rajasa daripada Parti Amanat Nasional (PAN). Gabungan Prabowo-Hatta hasil pakatan Gerindra ,PAN , Golkar), Parti Keadilan Sejahtera (PKS), Parti Persatuan Pembangunan (PPP) dan Parti Bulan Bintang (PBB). [2]

Jokowi dituduh sebagai boneka Megawati kerana kepatuhan luar biasa kepada Megawati.Selain itu keislaman Jokowi yang diragukan, tuduhan bahawa Jokowi seorang Cina, anak kepada Oei Hong Leong .Malah dituduh sebagai agen asing dan bahkan agen zionis. [3]

Pada 14 April 2014, Tun Dr. Mahathir Mohamad mantan Perdana Menteri Malaysia mendoakan agar Jokowi menang Presiden Indonesia ke-7 dalam Pemilihan Umum (Pemilu) pada 9 Julai 2014.[4]

Agama[sunting | sunting sumber]

Jokowi memeluk agama Islam dan naik haji pada tahun 2003 dan mengerjakan umrah empat kali. Menjelang 24 Mei 2014 Jokowi ditanyai dengan pelbagai soalan keislamannya.Baginya, "Islam adalah rahmatan lil alamin, Islam yang hidup berketurunan dan berkarya di negara RI yang memegang teguh UUD 45." Dia bukan dari kelompok Islam yang "sesuka hatinya mengkafirkan saudaranya sendiri", "menindas agama lain", "arogan dan menghunus pedang di tangan dan di mulut", "suka menjejerkan fustun-fustunnya", "menutupi perampokan hartanya, menutupi pedang berlumuran darah dengan gamis dan serban", atau "membawa ayat-ayat Tuhan untuk menipu rakyat".

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Majalah Tempo memilih Joko Widodo sebagai "10 Tokoh 2008".Rakannya, Basuki Tjahaja Purnama atau 'Ahok' pernah terpilih dalam "10 Tokoh 2006" kerana pembangunan kesihatan dan pendidikan di Belitung Timur.

Rujukan[sunting | sunting sumber]