Joods Historisch Museum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
The Joods Historisch Museum di Amsterdam, Belanda.

Joods Historisch Museum (Muzium Sejarah Yahudi) adalah sebuah muzium di Amsterdam didedikasikan pada sejarah, budaya dan agama Yahudi di Belanda dan seluruh dunia. Ia adalah satu-satunya muzium di Belanda didedikasikan pada sejarah Yahudi. Suatu renovasi tujuh tahun muzium telah baru-baru ini ditamatkan (2007).

Muzium telah diperakuikan pada 1989 apabila ia menerima Majlis Hadiah Muzium Eropah, dianugerahkan untuk suatu gabungan penyampaian kutipan dan kemunculan luaran bangunan.

Joods Historisch Museum membuka pintunya pada Februari 24, 1932 dan pada mulanya dirumahkan di Waag (Rumah Timbang) di dataran Nieuwmarkt. Berikutnya pendudukan Nazi di Belanda sewaktu Perang Dunia II, muzium ini dipaksa tutup dan kebanyakan dari kutipannya telah hilang. Muzium ini membuka semula pintunya pada 1955. Pada 1987, ia dipindahkan ke sebuah lokasi baru, menduduki empat bekas saumaah di dataran Jonas Daniël Meijerplein, bersebelahan dengan Snoge (Saumaah Portugis).

Kutipan muzium termasuk sesetengah 11,000 barang seni, barang istiadat dan barang bersejarah, hanya lima peratus dari yang berada di paparan pada mana-mana satu kali. Ia mempunyai dua pameran tetap dan juga sringkali mengubah pameran sementara. Pameran di tingkat tanah berfokus pada tradisi dan kelaziman Yahudi. Penyampaian diilham oleh bekas bahagian dalam saumaah. Barang istiadat dari kutipan muzium ditunjukkan di lokasi di mana mereka pernah diletakkan di saumaah. Ini memberikan para pelawat suatu rasa persekitaraan di mana mereka mendapati diri mereka dan membolehkan mereka untuk merasakan atmosfera saumaah asal.

Galeri-galeri Great Synagogue mencirikan suatu penyampaian baru pada sejarah Yahudi Belanda dari 1600 hingga ke 1890. Tema utama adalah apa ertinya menjadi seorang Yahudi di Belanda pada zaman ini. Cerita-cerita tentang bagaimana orang Yahudi tiba di Belanda, pada takat di mana mereka dapat berintegrasi, pertukaran kebudayaan dengan teman senegeri bukan Yahudi dan pemeliharaan pengenalan mereka bergema hari ini dalam keadaan sezaman dan perdebatan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 52°22′01″U 4°54′14.5″T / 52.36694°U 4.904028°T / 52.36694; 4.904028