Juwita Bahar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Juwita Bahar
Nama lahirJuwita Tofhany Sanjaya
Kelahiran (1996-01-11) 11 Januari 1996 (umur 28)
Jakarta, Indonesia
GenreDangdut
PekerjaanPelakon, Penyanyi
InstrumenVokal
Tahun aktif2008–sekarang
Syarikat rakaman
Insictech Musicland

Juwita Tofhany Sanjaya (lahir 11 Januari 1996) lebih dikenali sebagai Juwita Bahar ialah seorang penyanyi dangdut dan pelakon sinetron Indonesia.

Karier[sunting | sunting sumber]

Sebelum dikenali sebagai penyanyi dan pelakon, nama Juwita pernah menghiasi pelbagai berita pada tahun 2008. Ketika itu, Juwita menerima kenyataan pahit bahawa ibunya, Anisa Bahar, tidak mengakuinya sebagai anak. Pada masa itu, Annisa berada di di puncak populariti dan mengaku belum pernah menikah. Penolakan itu memberi kesan kepada diri Juwita, sehingga sekarang dia belum mahu memaafkan ibunya.

Sejak kecil, Juwita telah menyanyi di pelbagai kafe dan acara. Juwita mengikuti jejak langkah ibunya menjadi penyanyi profesional. Dia mengeluarkan album pertamanya bertajuk "Maybe Yes Maybe No" pada tahun 2008. Dia mula dikenali ramai selepas menyanyikan lagu Maybe Yes Maybe No saat mengisi acara SCTV Music Awards tahun 2008. Namanya makin dikenali selepas membintangi sinetron Eneng.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Juwita Bahar merupakan anak kedua Memo Sanjaya dan Anisa Bahar. Dia bertunang dengan Barry Muhammad pada 8 Mac 2013 ketika berumur 17 tahun.[1]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]