Kaharingan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Kaharingan, adalah agama rakyat dianut oleh banyak orang Dayak di Kalimantan, Indonesia. Perkataan Kaharingan bererti kehidupan, dan ini sistem kepercayaan merangkumi konsep tertinggi dewa-walaupun ini mungkin merupakan hasil daripada keperluan untuk menyesuaikan dengan gagasan "Ketuhanan Yang Maha Esa", yang adalah prinsip pertama dari ideologi negara Indonesia Pancasila. Pengaruh-Hindu Jawa dapat dilihat dalam agama ini, dan kerajaan Indonesia, dilihat sebagai bentuk Hindu. Festival utama Kaharingan adalah yang festival tiwah, yang berlangsung selama tiga puluh hari, dan melibatkan banyak pengorbanan binatang seperti kerbau, lembu, babi, dan ayam sebagai persembahan kepada Tuhan Yang Maha Esa.[1]

Penyembuhan bomoh atau balian adalah salah satu ciri-ciri teras daripada amalan upacara amal Kaharingan. Kerana amalan penyembuhan sering terjadi sebagai akibat dari hilangnya jiwa yang mengakibatkan beberapa jenis penyakit, fokus dari amalan ini adalah dengan demikian pada tubuh. Penyakit datang dengan menyinggung salah satu daripada banyak roh yang mendiami bumi dan ladang, biasanya dari kegagalan untuk mempersembahkan korban kepada mereka. Tujuan dari balian adalah memanggil kembali jiwa pemberontak dan memulihkan kesihatan masyarakat melalui kesurupan, tarian, dan pemilikan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Greer, Charles Douglas (2008). Religions of Man: Facts, Fibs, Fears and Fables. Bloomington, IN: AuthorHouse. ms. 135. ISBN 1438908318. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]