Kakuro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Teka-teki Kakuro yang mudah

Kakuro ialah sejenis permainan teka-teki logik yang sering dipandang sebagai transliterasi matematik bagi teka silang kata. Teka-teki kakuro juga dikenali dengan nama asalnya Cross Sums dan nama-nama lain seperti Cross Addition; namun, nama Jepun Kakuro, iaitu singkatan bagi kasan kurosu, (加算クロス, "silang tambah") kelihatan makin diterima umum dan maka itulah teka-teki ini dinamakan sedemikian dalam kebanyakan hasil penerbitan. Kakuro amat popular di Jepun, dan hanya mengekori Sudoku di kalangan teka-teki logik oleh syarikat Nikoli.[1]

Permainan dan istilah asas[sunting | sunting sumber]

Teka-teki Kakuro asasnya dimainkan dalam sebuah grid petak-petak berisi dan kosong, iaitu masing-masing "hitam" dan "putih" — biasanya bersaiz 16×16, namun terdapat pelbagai dimensi berbeza. Selain barisan tertinggi dan ruangan yang paling di kiri yang semuanya hitam, grid ini, sepertilah teka silang kata, dibahagikan kepada "entri" — barisan ortogon petak-petak putih — oleh petak-petak hitam. Petak-petak hitam yang berfungsi sebagai pembayang dipotong satu jalur pepenjuru dari atas kiri hingga bawah kanan dibubuh nombor dalam satu atau kedua-dua belah jalur, agar setiap entri melintang bersamaan dengan nombor dalam separuh petak hitam di kiri terdekat dan setiap entri menegak bersamaan dengan nombor dalam separuh petak hitam di atas terdekatnya. Nombor-nombor dalam petak hitam inilah yang berperanan sebagai pembayang seperti dalam teka silang kata.

Tujuan teka-teki ini adalah untuk memasukkan satu digit dari 1 hingga 9 ke dalam satu petak putih agar jumlah angka-angka dalam setiap entri bersamaan dengan bayangan yang dikaitkan dengannya dan bahawa mana-mana satu digit tidak dipakai lebih sekali dalam mana-mana entri. Peraturan ketiadaan penggandaan inilah yang membolehkan perekaan teka-teki Kakuro dengan penyelesaian yang unik, dan ini bermakna penyelesaian teka-teki Kakuro melibatkan lebih penyelidikan kombinasi, berbanding Sudoku yang fokusnya adalah kepada pilih atur.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]