Takwim Julius

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kalendar Julian)

Takwim Julius (bahasa Inggeris: Julian calendar) diperkenalkan pada tahun 46 SM oleh Julius Caesar dan dikuatkuasakan pada tahun 45 SM (709 ab urbe condita). Ia dipilih selepas perundingan dengan ahli astronomi Sosigenes dari Iskandariah dan mungkin direka bentuk lebih kurang menyamai tahun tropika yang telah diketahui sekurang-kurang sejak zaman Hipparchus lagi. Tahun Julius terdiri daripada 365 hari yang dibahagikan kepada 12 bulan dengan satu hari lompat ditambahkan pada bulan Februari setiap empat tahun. Oleh itu, tahun Julius mempunyai 365.25 hari setiap tahun pada puratanya.

Notasi "Gaya Lama" (OS) kadang-kadang digunakan untuk menunjukkan tarikh dalam takwim Julius yang bertentangan dengan "Gaya Baru" (NS) yang menunjukkan tarikh dalam takwim Gregorius. Notasi ini digunakan apabila tertimbulnya kekeliruan tentang tarikh yang didapati dalam sesebuah teks.

Walaupun takwim Julius masih digunakan dalam abad ke-20 di sesetengah negara dan masih digunakan oleh banyak gereja Ortodoks negara, secara amnya ia telah digantikan oleh takwim Gregorius moden bagi kegunaan awam. Gereja Ortodoks yang tidak lagi menggunakan takwim Julian menggunakan takwim Julius semakan dan bukannya takwim Gregorius.

Pembaharuan diperlukan kerana terdapat terlalu banyak hari lompat dalam skema Julius yang disebabkan oleh musim-musim astronomi. Pada puratanya, soltis dan ekuinoks astronomi adalah lebih cepat daripada tahun Julian sebanyak lebih kurang 11 minit setahun dan mengakibatkan takwim Julian memperoleh satu hari tambahan setiap 134 tahun. Sedangkan Hipparchus dan barangkali juga Sosigenes sedar akan percanggahan ini walaupun bukan nilainya yang tetap, mereka jelas berasa bahawa ini tidak beberapa penting. Bagaimanapun, percanggahan tersebut berkumpul dengan berlalunya masa dan akhirnya menyebabkan pembaharuan pada tahun 1582 yang menggantikan takwim Julius dengan takwim Gregorius yang lebih tepat.

Reformasi Julian[sunting | sunting sumber]

Sebelum takwim baru dikuatkuasakan, hari pertama untuk tahun takwim (1 Januari) diselaraskan dengan tahun tropika melalui 46 SM yang mempunyai 445 hari. Bulan-bulan Julian dibentuk dengan menambahkan 10 hari kepada tahun Rom pra-Julian yang mempunyai 355 hari. Dua hari tambahan dimasukkan ke dalam bulan Januari, Julai dan Disember serta satu hari tambahan dimasukkan ke dalam bulan April, Jun, September dan November. Macrobius menyatakan bahawa hari-hari tambahan disisipkan sejurus sebelum hari terakhir setiap bulan untuk mengelakkan sebarang gangguan terhadap hari-hari fasti Rom (hari yang ditetapkan untuk peristiwa-peristiwa tertentu). Bagaimanapun, oleh sebab hari-hari selepas hari Ides (iaitu hari ke-15 untuk bulan-bulan Mac, Mei, Julai dan Oktober serta hari ke-13 untuk bulan-bulan yang lain dalam takwim Rom) dibilang bawah (iaitu dengan angka-angka yang semakin kecil) sehingga bulan berikut, hari-hari tambahan tersebut meningkatkan nilai angka-angka hari selepas Ides pada setiap bulan.

Bulan interkalari yang lama dibatalkan. Hari lompat yang baru pada asalnya disisipkan selepas 24 Februari (iaitu a.d. VI Kal. Mar. menurut takwim Rom), kerana hari ini ialah hari yang bulan-bulan interkalari diselitkan dalam takwim pra-Julius. Hari lompat ini diambil kira sebagai pelanjutan hari "a.d. VI bis Kal. Mar." menjadi 48 jam. Bagaimanapun, ketika hari-hari dalam setiap bulan dinomborkan mengikut susunan nombor berturutan, hari lompat dijadikan hari terakhir untuk bulan Februari dalam tahun-tahun lompat, iaitu 29 Februari.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]