Kampung Habib Abdul Rahman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kampung Habib Abdul Rahman diwujudkan oleh Ketua kampung yang bernama Habib Abdul Rahman. Kampung ini didiami oleh suku kaum Arab, Suluk, Bajau , Bugis, Banjar , Pakistan dan Jawa.

Di kawasan kampung ini terdapat masjid, tanah perkuburan islam, kedai runcit homestay dan sebagainya. Masyarakat di kampung ini begitu akrab dan kebanyakkannya adalah saudara rapat. Tetapi ada juga penduduk yang membeli tanah rakyat tempatan. Contohnya kaum bugis, banjar dan sebagainya.

Kebanyakan masyarakat kampung ini menganuti agama islam dan ada juga yang menganuti agama Toraja, Kristian dan Hindu. Kebanyakan sumber pendapatan masyarakat adalah penjawat awam, berniaga, pertanian dan bekerja sendiri.

Antara logikanya kampung ini adalah berdekatan dengan anak sungai Icebox atau lebih dikenali sebagai Kampung Titingan. Kurang juga dikenali, sebenarnya kampung ini mempunyai masyarakat Arab. Walaupun sungguh jangkal untuk kita mempercayainya, tetapi terbukti dengan nama kampung dan nama kampung tersebut.

Sebenarnya Habib Abdul Rahman merupakan anak kepada Habib Sheh. Pada mereka yang sudah biasa dengan Jalan Habib Sheh mungkin akan mengenali siapa itu Habib Sheh ataupun Habib Abd Rahman.