Karies gigi (bukan manusia)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Karies gigi, juga dikenali sebagai kereputan gigi, adalah agak biasa sesama haiwan teman.[1] Bakteria Streptococcus mutans dan S.sanguis menyebabkan karies gigi dengan memetabolisme gula.[2]

Istilah kaviti kucing biasanya digunakan untuk merujuk lesi resorptif odontoklastik kucing, walau bagaimanapun, bakteria penghasil asid sakrolitik (yang sama terlibat dalam plak gigi) tidak terlibat dalam keadaan ini.

Pada anjing[sunting | sunting sumber]

Sungguhpun jarang terlihat pada kucing, insidens karies pada anjing telah dianggarkan pada kira-kira 5%.[3] Anjing lebih kurang mungkin daripada manusia untuk menghidap kereputan gigi kerana pH sangat tinggi liur anjing, yang mencegah persekitaran asid daripada membentuk dan penyahmineralan ikutan bagi enamel yang akan berlaku.[4] Dalam peristiwa bahawa kereputan gigi berlaku (biasanya daripada trauma), anjing boleh menerima isian gigi sama seperti manusia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "AVDS Cavities information page — Dog Tooth Health — Cat Tooth Health". Persatuan Gigi Veterinar Amerika Syarikat. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-10-13. Dicapai pada 10 November 2013.
  2. ^ "Dental Caries". WikiVet. Dicapai pada 20 November 2013.
  3. ^ Hale FA. "Dental caries in the dog." J Vet Dent. 1998 Jun;15(2):79-83. PMID 10597155.
  4. ^ Chris C. Pinney, The Illustrated Veterinary Guide for Dogs, Cats, Birds, and Exotic Pets (Blue Ridge Summit, PA: TAB Books, 1992), p. 187.