Carnivora

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Karnivora)

Carnivora
Julat zaman: 40–0 Ma
Akhir Eosen hingga Kini
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Infrakelas:
Superorder:
Order:
Carnivora

Bowdich, 1821
Famili

Order Carnivora (dari bahasa Latin: carō (kata dasar carn-) "daging", + vorāre "melahap") merangkumi lebih 260 spesies mamalia plasenta. Spesies-spesies yang menganggotai order ini secara tepatnya dipanggil karnivora, manakala istilah "karnivor" sebenarnya memaksudkan mana-mana haiwan yang maging (pemakan daging), termasuk bukan mamalia. Karnivora ialah order yang paling berbagai-bagai saiznya, dari Wesel Kecil (Mustela nivalis) yang sekecil 25 gram (0.88 oz) dan 11 sentimeter (4.3 in), hingga Beruang Kutub (Ursus maritimus) yang seberat 1,000 kilogram (2,200 lb), hingga ke Anjing Laut Gajah Selatan (Mirounga leonina) yang dewasa jantannya mencapai berat 5,000 kilogram (11,000 lb) dan panjang 6.9 meter (23 ka).

Hampir semua karnivora menjadikan daging sebagai makanan utama. Sesetengah famili seperti kucing, anjing, dan wesel hanya memakan daging, manakala famili lain seperti rakun dan beruang lebih cenderung kepada omnivor, bergantung pada persekitaran habitatnya. Panda Gergasi hampir herbivor sepenuhnya tetapi sekali-sekala memakan ikan, telur dan serangga, jauh berlawanan dengan Beruang Kutub yang hanya memakan daging kerana habitatnya ketandusan tumbuh-tumbuhan. Karnivora memiliki gigi, cakar, dan penglihatan dwimata yang sesuai untuk menangkap dan memakan haiwan lain. Sebilangan besar spesies karnivor memburu secara berkumpulan agar mudah mengatasi mangsa yang lebih besar.

Karnivora dipercayai mula berevolusi dari famili Miacidae di Amerika Utara kira-kira 42 juta tahun dahulu, kemudian berpecah menjadi dua kelompok iaitu seakan kucing (Feliformia) dan seakan anjing (Caniformia).

Pengelasan[sunting | sunting sumber]

Wesel Kecil, karnivora terkecil
Anjing Laut Gajah Selatan, karnivora terbesar
Beruang Perang, karnivora daratan terbesar selepas Beruang Kutub
Kucing dan Anjing, karnivora jinak.

Salasilah filogenetik[sunting | sunting sumber]

   Carnivora   
Feliformia

Nimravidae

Stenoplesictidae

Percrocutidae

Nandiniidae

Prionodontidae

Barbourofelidae

Felidae

Viverridae

Hyaenidae

Herpestidae

Eupleridae

   Caniformia   

Amphicyonidae

Canidae

   Arctoidea   
   

Hemicyonidae

Ursidae

Pinnipedia

Enaliarctidae

   

Phocidae

   

Otariidae

Odobenidae

   Musteloidea   
   

Ailuridae

   

Mephitidae

   

Procyonidae

Mustelidae

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]