Kasut tumit tinggi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kasut tumit tinggi

Kasut tumit tinggi (juga disebut sebagai tumit tinggi atau tumit) adalah alas kaki yang mengangkat tumit pemakai lebih tinggi dari ibu jari kaki mereka. Apabila kedua-dua tumit dan jari kaki dinaikkan sama, seperti dalam kasut platform, ia adalah secara teknikal tidak dianggap tumit yang tinggi; Walau bagaimanapun, terdapat juga kasut platform tumit tinggi. Kasut tumit tinggi cenderung untuk memberikan ilusi estetik kaki lebih panjang dan langsing. Kasut tumit tinggi datang dalam pelbagai gaya, dan tumit terdapat dalam pelbagai bentuk, termasuk stiletto, sarung, blok, tirus, pisau, dan baji.

Mengikut laman web fesyen tumit tinggi Jimmy Choo dan Gucci, sepasang "tumit rendah" dikatakan kurang daripada 2.5 inci (6.4 sentimeter), while heels between 2.5 inci (6.4 cm) dan 3.5 inci (8.9 cm) adalah dianggap "tumit pertengahan", dan selain daripada ketinggian tersebut dianggap "tumit tinggi". Industri pakaian akan muncul untuk mengambil pandangan yang lebih mudah; istilah "tumit tinggi" meliputi tumit antara 2 hingga 5 inchi. Kasut yang sangat tinggi, seperti yang melebihi 6 inchi, tegasnya, tidak lagi dianggap pakaian tetapi sesuatu yang serupa dengan "perhiasan untuk kaki". Mereka yang dipakai untuk paparan atau keseronokan pemakainya.

Walaupun kasut tumit tinggi kini biasanya dipakai hanya oleh kanak-kanak perempuan dan wanita, terdapat reka bentuk kasut yang dipakai oleh kedua-dua jantina yang tinggi tumit, termasuk but koboi dan tumit Cuba. Di zaman-zaman sebelumnya, lelaki juga memakai kasut tumit tinggi.

Pada abad kesembilan, pahlawan-pahlawan berkuda Parsi memakai satu tumit yang panjang dibuat untuk mengekalkan kaki tergelincir daripada pemegang kaki.[1] Ini juga memelihara penunggang apabila mereka masih memerlukan untuk berdiri dan menembak anak panah. untuk kecantikan wanita wanita untuk lelaki yang berjalan pada waktu malam di kebudayaan barat budaya dan pada musim panas di musim panas berjalan di promenade musim panas dengan wanita memakai kasut tumit tinggi anda mempunyai kaki mereka dengan kaki enamel di wanita kewanitaan dan normal Rangsangan deria alat kelamin lelaki adalah keseronokan yang menarik untuk lelaki yang melihatnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ William Kremer (25 Januari 2013). "Why did men stop wearing high heels?". BBC News. Dicapai pada Februari 3, 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]