Keamat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Keamat Band
Logo Keamat Band
Latar belakang
Berasal dariMalaysia Malaysia
GenreRock
Hard Rock
Metal
Symphonic Metal
PekerjaanVokal / Pemuzik
Pengkarya berkait
Berkumpulan
AhliKojek
Eyzan
Alai
Moja
Azroy
Tria

Kumpulan Keamat adalah sebuah band rock Sabah yang terdiri daripada 6 orang remaja kolej PTPL Sabah. Band ini secara umumnya membuat debut pada 31 Oktober 2010, apabila mengikuti battle of the band u.o.x anjuran XPAX di Palm Square of Centre Point, Kota Kinabalu, Sabah.

Penubuhan[sunting | sunting sumber]

Nama band Keamat adalah hasil gabungan nama ahli band tersebut. K - Kojek, E - Eyzan, A - Alai, M - Moja, A - Azroy, T - Tria. Keamat ditubuhkan pada bulan Jun tahun 2010 oleh Kojek, Eyzan dan Alai. Pada mulanya mereka bertiga bertemu di Kolej PTPL, mereka kemudiannya bercadang untuk melakukan sesi jamming bersama. Sesi jamming pertama yang mereka lakukan tidak lah sebaik mana, tetapi dapat membuktikan bahawa mereka mempunyai satu minat yang di dalam muzik rock. Semenjak sesi jamming pertama tersebut, bermula lah tercetusnya idea untuk menubuhkan satu band Hard Rock. Penghujung bulan Jun, Sesi jamming kedua bermula dengan adanya kehadiran ahli baru seperti Moja, Azroy dan juga Tria, sesi jamming pada kali ini mendatangkan kepuasan kepada mereka, akhirnya Kojek tampil dengan nama Keamat sebagai nama band mereka.

Lagu[sunting | sunting sumber]

Keamat pada penghujung tahun 2010 ini, telah menciptakan 2 buah lagu mereka sendiri iaitu Pencarian dan juga Kita Keamat Band.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]