Taman Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kebun Jepun)

Taman Jepun (Jepun: 日本庭園, Hepburn: nihon teien) adalah taman dalam gaya tradisional Jepun, yang dapat dijumpai di rumah persendirian, dalam taman kawasan atau bandar, dan di tanda tempat seperti pekong Buddha dan istana lama.

Sesetengah taman Jepun yang terkenal di Barat, dan dalam Jepun juga, adalah taman kering atau taman batu, karesansui. Tradisi guru teh telah menghasilkan jenis lain taman Jepun dengan kehalusan yang tinggi, mempamerkan keringkasan luar bandar. Dalam budaya Jepun, pembinaan taman adalah kesenian yang tinggi, berkait rapat dengan seni berkait kaligrafi dan lukisan dakwat. Sejak akhir abad ke-19, taman Jepun telah juga diserapkan ke suasana Barat.

Taman Jepun telah dibangunkan di bawah pengaruh kebun Cina yang berbeza dan bergaya.[1] Salah satu tarikan dalam sejarah pembangunan taman Jepun, bonseki, bonsai dan seni berkaitan adalah seorang sami Zen sekitar 1300 Kokan Shiren dan karangan prosa berimanya Rhymeprose on a Miniature Landscape Garden.

Tradisi perkebunan Jepun dalam sejarah diwarisi dari sensei kepada perantis. Dalam dekad-dekad akhir, ini telah ditambah dengan berbagai sekolah perniagaan yang dikenali sebagai senmon gakkoh. Kata-kata pembukaan Ilustrasi untuk mereka bentuk landskap gunung, air dan padang lereng bukit Zōen (1466) adalah "Jika anda belum menerima ajaran lisan, adakan tidak harus membuat kebun" dan teguran penutupnya adalah "Anda tidak harus menunjukkan tulisan ini kepada orang luar. Anda harus menganggap ini sebagai rahsia".[2]

Pemandangan ini adalah dari Symbolic Mountain di kebun di Cowra, Australia menunjukkan banyak elemen kebiasaan kebun Jepun.
Tanglung batu di kalangan tumbuhan; bentuk bumbung akan menangkap dan memegang suatu cap salji yang picturesque.
Taman Karesansui di Tōfuku-ji di Kyoto
Taman ini mempunyai banyak tumbuhan, termasuk bunga bermusim.
Sebuah taman Jepun luas, Suizenji, berhampiran dengan Istana Kumamoto
Sebuah egret terbaring di atas sebuah tanglung batu di tasik atas Taman Jepun di Cowra, NSW, Australia.
Sebuah kaiyu-shiki atau kebun laluan kaki
Dua puluh tanglung batu berpemandangan batu di Monte Palace Tropical Garden di Madeira

Ciri kebiasaan[sunting | sunting sumber]

Suatu katalog pada ciri-ciri "kebiasaan" taman Jepun dapat digambarkan tanpa menanyakan secara dalam pada aesthetic underlying amalan Jepun. Taman Jepun kebiasaan berada di pusatnya di sebuah rumah dari mana taman dipandang. Tambahan lagi pada seni bina tempat tinggal, kebun Jepun sering mengandungi elemen-elemen ini:

  • Air, asli atau bertanda.
  • Batu.
  • Sebuah tanglung, biasanya yang dari batu.
  • Sebuah rumah teh atau astaka.
  • Alat pemagaran seperti sebuah hedge, pagar, atau dinding dengan ciri tradisional.
  • Sebuah jambatan ke pulau, atau batu pijak.

Gaya[sunting | sunting sumber]

Taman Jepun boleh termasuk pada salah satu gaya ini:

  • Taman gaya Kanshoh yang dipandang dari sebuah tempat tinggal.
  • Taman tasik, untuk pemandangan dari sebuah bot.
  • Taman teh, untuk pemandangan dari laluan yang membawa ke pondok majlis teh.
  • Taman jalan (kaiyū-shiki), untuk pemandangan selangkah kesan dari suatu laluan yang circumnavigates taman. Taman abad ke-17 Katsura di Kyoto adalah suatu exemplar yang masyhur.
  • Gaya landcape kering digelar karesansui. Ini tidak mempunyai air dan sedikit tumbuhan, tetapi biasanya memberikan kesan air dengan menggunakan batu kecil dan meticulously raked gravel atau pasir. Batu dipilih oleh kerana corak dan bentuk menarik mereka, mosses, dan shrubs rendah memberikan gaya karesansui yang kebiasaan. Taman-taman di Ryōan-ji, sebuah pekong di Kyoto, dan Daisen-in, direka bentuk pada 1513, adalah terutamanya dikenali.

Kegunaan batu, air dan penanaman[sunting | sunting sumber]

Walaupun sering difikirkan sebagai tempat perlindungan yang tenteram untuk mereka yang ingin melepaskan diri daripada tekanan kehidupan sehari-hari, taman-taman Jepun direka bentuk untuk pelbagai tujuan. Sesetengah taman menggalakkan tafakur, tetapi ia juga bertujuan untuk rekreasi dan untuk mempamerkan spesimen-spesimen tumbuhan yang jarang ditemukan serta batu-batu yang luar biasa.

Kaiyu-shiki atau Taman Berjalan-jalan memerlukan pemerhati merentasi taman supaya dapat menghargai taman itu dengan sepenuhnya. Satu jalan yang dirancang terlebih dahulu membawa pemerhati ke setiap kawasan yang unik di dalam taman Jepun. Permukaan yang tidak rata ditempatkan di ruangan-ruangan yang tertentu untuk menggalakkan para pengunjung supaya melihat ke bawah. Apabila pemerhati melihat ke atas, mereka akan melihat suatu hiasan tertarik mata yang niatnya adalah untuk menyedarkan dan untuk menyegarkan jiwa pemerhati. Jenis reka bentuk ini dikenali sebagai prinsip "sembunyikan dan dedahkan" landskap Jepun.

Batu digunakan untuk membina lorong, jambatan dan laluan pejalan kaki taman. Ia juga digunakan mewakili gunung apabila gunung yang sebenar tidak ada atau tidak dapat dilihat. Bilangan batu yang diletak biasanya ganjil dan kebanyakan kumpulan batu itu membayangkan bentuk tiga segi, iaitu bentuk gunung yang paling biasa di China.

Sumber air di dalam taman Jepun harus merupakan sebahagian persekitaran semula jadi and oleh itu, air pancut tidak akan dilihat di dalam taman tradisional. Anak sungai buatan dibina dengan lengkungan dan bentuk yang tidak sekata untuk mencipta wajah yang tenang dan sejadi. Lantera seringnya diletakkan pada sebelah badan air (baik kolam atau anak sungai) di dalam taman. Di sesetengah taman, terdapat kolam atau sungai yang kering. Kolam atau sungai yang kering mempunyai kesan yang lebih kurang sama dengan kolam atau sungai yang mempunyai air.

Tumbuhan hijau merupakan satu lagi unsur taman Jepun. Tradisi Jepun lebih suka warna hijau yang lembut, tetapi pokok berbunga dan pokok renek juga digunakan. Banyak tumbuhan di dalam taman Jepun tiruan di Barat merupakan tumbuhan asli Jepun, walaupun sesetengah kompromi harus dibuat atas alasan iklim yang berbeza. Sesetengah tumbuhan seperti sugar maple dan firebush memberikan berbagai-bagai warna musim kepada taman.

Kebun Jepun terkenal[sunting | sunting sumber]

Di Jepun[sunting | sunting sumber]

Kementerian Pendidikan, Budaya, Sukan, Sains dan Teknologi pada kerajaan Jepun melantikkan kebanyakan keindahan pemandangan negara yang terkenal sebagai Tempat Istimewa pada Keindahan Pemandangan, di bawah Undang-undang untuk Pelindungan Harta Budaya.[3] As of March 1 2007, 29 sites are listed, more than a half of which are Japanese gardens, as below;

Entri Mukabold menetapkan Tapak Warisan Sedunia.

Meskipun, Kementerian Pendidikan tidak layak untuk mempunyai kekuasaan ke atas mana-mana harta benda kemaharajaan. Kedua taman ini, ditadbirkan oleh Agensi Household Kemaharajaan, adalah dianggap karya agong hebat.

Di dunia tuturan Inggeris[sunting | sunting sumber]

Aesthetic kebun Jepun telah diperkenalkan ke masyarakat bertutur Inggeris oleh Landscape Gardening in Japan Josiah Conder (Kelly & Walsh) 1893. Ia sparked kebun Jepun pertama di Barat. Edisi kedua telah diperlulan pada 1912.[6] Prinsip-prinsip Conder kadang-kadang dibukti susah hendak diikut:

"Dirompakkan garb dan kelakuan tempatannya, dan cara Jepun reveals prinsip-prinsip aesthetic digunakan pada taman-taman pada mana-mana negara, ajaran, seperti ia lakukan, bagaimana untuk menukarkan ke suatu sajak atau gambar pada suatu komposisi, yang, dengan keseluruhan pelbagai perinciannya, selain itu berkurangan kesatuan dan niat"[7]

Samuel Newsom's Japanese Garden Construction (1939) memberikan Japanese aesthetic sebagai pembetulan pada pembinaan taman batu, yang memiliki asal-usul terasing mereka di Barat ke pertengahan abad ke-19 untuk membesarkan pokok alpin di suatu anggaran Alpine scree.

Australia[sunting | sunting sumber]

Kanada[sunting | sunting sumber]

United Kingdom[sunting | sunting sumber]

Ireland[sunting | sunting sumber]

Singapura[sunting | sunting sumber]

Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

Negara lain[sunting | sunting sumber]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Encyclopædia Britannica. Garden and landscape design: Japanese. Dicapai 7 Mac 2008.
  2. ^ Teks Ilustrasi ini, bagaimanapun, diterjemahkan dan dianotasikan dalam Secret Teachings in the Art of Japanese Gardens David A. Slawson (New York/Tokyo: Kodansha 1987), yang akhirnya menjadi pengenalan kepada teks tersebut.
  3. ^ MEXT : Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
  4. ^ JNTO Website | Find a Location | Kyoto | Katsura
  5. ^ JNTO Website | Find a Location | Kyoto | Shugaku-in Imperial Villa
  6. ^ Slawson 1987:15 and note2.
  7. ^ Conder dipetikan dalam Slawson 1987:15.
  8. ^ "Japanese Gardens in the UK and Ireland — Compton Acres". Dicapai pada 2007-12-11.
  9. ^ a b c d e f "UK and Ireland Survey". Japanese Garden Journal. 35. 2003. Dicapai pada 2007-12-11. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  • Slawson, David A. Secret Teachings in the Art of Japanese Gardens (New York/Tokyo: Kodansha 1987)
  • Yagi, Koji A Japanese Touch for Your Home (Kodansha 1982)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]