Kecelaruan panik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Kecelaruan panik
Pengelasan dan sumber luaran
ICD-10 F41.0
ICD-9 300.01, 300.21
OMIM 167870
P. Data Penyakit 30913
MeSH D016584
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Kecelaruan panik (bahasa Inggeris: panic disorder atau PD) ialah kecelaruan keresahan yang ditandai dengan serangan panik parah yang berulang. Hal ini juga mungkin termasuk perubahan perilaku yang signifikan dan berlangsung sekurang-kurangnya sebulan dan kebimbangan berterusan tentang implikasi atau keprihatinan tentang diserang serangan lain. Yang terakhir disebut serangan jangkaan (DSM-IVR). Kecelaruan panik tidak sama seperti agorafobia, walaupun banyak penderita gangguan panik juga menghidap agorafobia.

Tanda dan gejala[sunting | sunting sumber]

Penderita kecelaruan panik biasanya memiliki serangkaian episode mendedah kecemasan ekstrim selama serangan panik. Serangan biasanya berlangsung lebih kurang 10 minit, tetapi boleh menjadi pendek (1-5 minit) atau menjadi panjang (20 minit) atau sehingga intervensi perubatan. Namun, serangan boleh lilin dan berkurang selama jam (serangan panik rolling ke satu sama lain), dan juga intensiti dan gejala khusus kecelaruan panik mungkin berbeza dari masa ke masa. Gejala umum serangan meliputi denyutan nadi yang cepat, keringat, pening, sesak nafas, gementar, ketakutan yang tidak terkawal, hiperventilasi, dan sebagainya. Setiap individu menangani simptom-simptom secara teratur, kadang-kala harian atau mingguan. Gejala-gejala luar dari serangan panik sering menyebabkan pengalaman sosial negatif (misalnya malu, stigma sosial, isolasi sosial, dan sebagainya). Sebanyak 36% dari penderita kecelaaruan panik juga mempunyai agorafobia.[1]

Serangan gejala terhad serupa dengan serangan panik, tetapi memiliki gejala lebih sedikit. Kebanyakan orang dengan pengalaman PD kedua serangan panik dan serangan gejala terhad.