Kelenjar pituitari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kelenjar pituitari
Terletak di bahagian bawah otak, kelenjar pituitari dilindungi oleh struktur tulang yang dipanggil sella turcica dibahagian tulang sfenoid.
Medali sagital melalui hipofisis monyet dewasa. Semirajah.
Butiran
Pendahuluektoderma saraf dan oral, termasuk kantung Rathke
Arteriarteri hipofiseal superior, arteri infundibular, arteri prechiasmal, arteri hipofiseal inferior, arteri kapsular, arteri sinus kavernus inferior[1]
Pengenalpastian
nama bahasa Latinhipofisis, glandula pituitaria
MeSHD010902
NeuroLex IDbirnlex_1353
TAA11.1.00.001
FMAFMA:13889
Istilah anatomi neuroanatomi

Dalam anatomi vertebrata, kelenjar pituitari, atau hipofisis, adalah kelenjar endokrin yang berukuran sebesar kacang bersaiz sedang dan ditimbang seberat 0.5 gram (0.018 auns) dalam badan manusia. Ia adalah tonjolan di bahagian bawah hipotalamus pada pangkal otak. Hipofisis terletak pada fossa hipofisis tulang sphenoid di pusat fossa kranial tengah dan dikelilingi oleh rongga tulang kecil (sella turcica) yang diliputi oleh lipatan dural (diafragma sellae). Pituitari anterior (atau adenohipofisis) adalah lobus kelenjar yang mengawal beberapa proses fisiologi (termasuk tekanan, pertumbuhan, pembiakan, dan laktasi). Lobe pertengahan mensintesis dan merembeskan hormon yang meransang melanosit. Pituitari posterior (atau neurohypophysis) adalah lobus kelenjar yang bersambung secara fung-sional kepada hipotalamus oleh keunggulan median melalui tiub kecil yang dipanggil batang pituitari (juga dikenali sebagai tangkai infundibular atau infundibulum).

Hormon disembur dari kawalan kelenjar pituitari: pertumbuhan, tekanan darah, pengurusan tenaga, semua fungsi organ seks, kelenjar tiroid dan metabolisme serta beberapa aspek kehamilan, melahirkan anak, keperawatan, kepekatan air / garam di buah pinggang, suhu peraturan dan pelepasan sakit.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gibo H, Hokama M, Kyoshima K, Kobayashi S (1993). "[Arteries to the pituitary]". Nippon Rinsho. 51 (10): 2550–4. PMID 8254920.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]