Kem Arifjan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kem Arifjan merupakan pangkalan tentera Kuwait di selatan bandar Kuwait, barat Pelabuhan Shuaiba dan Pangkalan Tentera Laut Kuwait. Ia terbahagi kepada 7 zone.

Kem Arifjan menempatkan pelbagai kelengkapan Pasukan Tentera Udara Amerika Syarikat, US Air Force, US Navy, US Marine Corps and US Coast Guard. Kem ini ini dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Kuwait selepas Iraq menakluk Kuwait pada 1991. Tentera dari United Kingdom, Australia, Romania dan Poland turut ditempatkan di sini.

Di kem ini banyak restoran makanan segera seperti Pizza Hut, Charley, Hardees, Subways, Burger King, Pizza Inn, Taco Bell, KFC, Baskin Robbins, Hawaiian Ice, Panda Oriental, Nathans Hot Dogs,dan Starbucks.

Sasaran pengganas[sunting | sunting sumber]

Pada 11 ogos 2009, pihak berkuasa temah menahan 6 orang yang dipercayai merancang serangan terhadap kem tentera Amerika Syarikat itu. Mereka dari kumpulan pengganas al-Qaeda.

Bradley Manning[sunting | sunting sumber]

Pada 30 Jun 2010, Pentagon mengesahkan penahanan penganasis risikan tentera, Prebet Bradley Manning ditahan di Kem Arifjan, Kuwait. Beliau ditahan kerana memindahkan data komputer tentera ke komputer peribadinya. Seterusnya dipindahkan laman web bocor rasih kerajaan, Wikileaks. Presiden Afghanistan Hamid Karzai mengecam tindakan membocorkan maklumat aktiviti peperangan, pertahanan dan perhubungan dalam tempoh enam tahun (2004-2009) di Afghanistan.

Tindakan membocorkan maklumat ini akan menjejaskan nyawa dan kehidupan keluarga tentera yang masih muda , yang dikerah ke sana. Kehidupan keluarga mereka juga terancam. Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat, Robert Gates dan pegawai tinggi tentera Laksamana Mike Mullen menyatakan kekesalan yang amat sangat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]