Kemalangan Cessna Citation 560 XLS+ 2014

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
2014 Cessna Citation 560 XLS+ crash
A Cessna Citation 560 XLS + sama dengan pesawat kemalangan
Accident
Tarikh13 Ogos 2014 (2014-08-13)
RingkasanTerhempas
Tapak kejadianSantos, São Paulo, Brazil
Pesawat
Jenis pesawatCessna Citation 560 XLS+
PengendaliAf Andrade Enterprises and Holdings Ltd
Kod pendaftaranPR-AFA
Asal penerbanganBrasilia lapangan terbang antarabangsa, Brasilia
PerhentianLapangan kapal terbang londrina, Londrina
Perhentian pertamaSantos Dumont Airport, Rio de Janeiro
DestinasiTentera udara santos, Santos, Brazil
Penumpang5
Anak kapal2
Kematian7
Kecederaan11 Di atas tanah
Terselamat0

Pada 13 Ogos 2014 sebuah pesawat Cessna Citation 560 XLS+ terhempas ketika membawa calon presiden Parti Sosialis Brazil, Eduardo Campos. Kesemua tujuh orang di atas pesawat udara tersebut terbunuh dalam kemalangan tersebut, yang berlaku sekitar 10 AM BRT ketika cuba mendarat di Pangkalan Udara Tentera Santos, berhampiran bandar Santos, São Paulo.[1] Juruterbang, pembantu juruterbang, wartawan, juru kamera dan dua pembantu kempen Mr. Campos antara yang terbunuh. [2] 1 minggu selepas kemalangan mayat Encik Campos telah dibakar di Recife. [perlu rujukan]

Kemalangan[sunting | sunting sumber]

Yang 560XLS + perniagaan jet berlepas dari Santos Dumont Airport, Rio de Janeiro en-laluan ke Santos Pangkalan Tentera Udara. Oleh kerana keadaan cuaca yang buruk di destinasi percubaan pendaratan pertama telah ditinggalkan, dan kenalan telah hilang pada 09:23 waktu tempatan. Sekitar jam 10:00 pagi, pesawat itu merempuh dua buah rumah dan sebuah gimnasium di Santos, memecahkan dinding beberapa rumah. Saksi melaporkan bahawa pesawat itu terbakar selama beberapa minit sebelum kemalangan dan cuba mengelak bangunan

Selepas[sunting | sunting sumber]

Semua tujuh orang di dalam pesawat terbunuh, termasuk gabenor bekas negeri Pernambuco dan calon presiden di 2014 pilihan raya umum Brazil pada 5 Oktober, Eduardo Campos; Pedro Almeida Valadares Neto, penasihatnya; pegawai akhbar Carlos Augusto Ramos Leal Filho; jurugambar Alexander Utara Gomes e Silva; Marcelo de Oliveira Lira, ahli ibu pejabat pilihan raya; dan dua juruterbang, Marcos Martins dan Geraldo da Cunha. Pengenalpastian mayat telah dijalankan melalui kajian rekod pergigian dan DNA. Perakam data / Perakam suara kokpit penerbangan tidak merekodkan mana-mana perbualan sebelum ini semasa penerbangan sebelum ia terhempas.

Penduduk rumah tempatan telah dibawa ke hospital dengan kecederaan, satu telah dilepaskan dengan segera, dan lima yang lain telah dimasukkan dengan kecederaan ringan: dua kanak-kanak berusia 1 dan 9, tiga wanita, seorang daripadanya adalah warga tua.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Brazilian Presidential Candidate Killed In Citation Crash | Aviation International News". Ainonline.com. 2014-08-13. Dicapai pada 2014-08-26.
  2. ^ Lyons, John (2014-08-13). "Brazilian Presidential Candidate Eduardo Campos Dies in Plane Crash - WSJ". Online.wsj.com. Dicapai pada 2014-08-26.