Kematian Baha Mousa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Baha Mousa merupakan rakyat Iraq dan bekerja sebagai penyambut tetamu hotel telah ditendang dan dipukul sehingga mati semasa dalam tahanan Tentera British di Basra, selatan Iraq pada bulan September 2003. Siasatan mendapati Mousa ditahan hampir 36 jam oleh Batalion 1 Rejimen Lancashire Queen (1QLR) dan terdapat 93 kecederaan teruk sebelum kematiannya. Baha Mousa terbunuh kerana teknik penyiksaan Oystercatchers selama 24 jam , sedangkan teknik ini telah lama diharamkan.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Baha Mousa adalah bapa kepada dua anak, orang awam dan pekerja hotel.

Pada 14 September 2003, Mousa yang bekerja sebagai penyambut tetamu hotel berusia 26 tahun, ditahan bersama enam lelaki lain dan dibawa ke pangkalan tentera British. Semasa dalam tahanan, Mousa dan tawanan lain teruk dipukul dan diserang oleh beberapa tentera British. Dua hari kemudian Mousa ditemui mati. Pemeriksaan post-mortem mendapati bahawa Mousa mengalami kecederaan pelbagai (sekurang-kurangnya 93), termasuk patah tulang rusuk dan tulang hidung patah yang menyebabkan kematiannya.

Rejimen Lancashire Queen pernah dianggap sebagai regimen Preston selama 100 tahun. Mereka mempunyai muzium rejimen di Fulwood, Britain. Maruah mereka tercemar terus.

Penyiasatan[sunting | sunting sumber]

Tujuh orang anggota Rejimen Lancashire Queen dibicarakan atas tuduhan yang berhubungan dengan layanan buruk terhadap tahanan-tahanan. Mereka disiasat sebagai jenayah perang di bawah Akta Mahkamah Jenayah Antarabangsa 2001. Pada 19 September 2006, Koperal Donald Payne mengaku bersalah kerana tidak berperikemanusiaan kepada tahanan, menjadikan beliau ahli pertama angkatan tentera British mengaku bersalah atas jenayah perang. Beliau dihukum penjara selama satu tahun dan diusir keluar dari tentera. BBC melaporkan bahawa enam askar lain telah dibersihkan daripada sebarang salah laku. Hakim Ronald McKinnon, menyatakan bahawa "Tiada askar disabitkan kesalahan kerana tiada bukti ,penutupan kes atau kurang jelas pangkat.

Ketetapan Mahkamah Berasaskan Kes ini[sunting | sunting sumber]

  • Kolonel Jorge Mendonca - dibersihkan daripada cuai melaksanakan kewajipan
  • Sgt dibersihkan daripada serangan biasa - Kelvin Stacey
  • L / Koperal Wayne Crowcroft - dibersihkan daripada rawatan yang tidak berperikemanusiaan
  • (M) Darren Fallon - dibersihkan daripada rawatan yang tidak berperikemanusiaan
  • Koperal Donald Payne - mengakui rawatan tidak berperikemanusiaan, dibersihkan daripada pembunuhan dan memutarbelitkan perjalanan keadilan
  • Pegawai Waran Mark Davies - bayaran dengan cuai melaksanakan kewajipan
  • Maj Michael Peebles - bayaran dengan cuai melaksanakan kewajipan

Pelanggaran Hak Asasi Manusia[sunting | sunting sumber]

Pada 27 Mac 2008, Setiausaha Pertahanan Britain , Des Browne menyatakan tentang Konvensyen Hak Asasi Manusia berikutan pembunuhan Baha Mousa .Pada bulan Julai 2008 Kementerian Pertahanan telah bersetuju untuk membayar £ 2.83 juta sebagai pampasan kepada keluarga Baha Mousa dan sembilan lelaki yang lain, berikutan pengakuan "substantif melanggar" artikel 2 dan 3 (hak untuk hidup dan larangan penyeksaan) .

Siasatan awam[sunting | sunting sumber]

Siasatan awam dipengerusikan oleh Hakim bersara Sir William Gage mengadakan sidang media pada 8 September 2011 selepas tiga tahun penyiasatan . Laporan itu menyimpulkan askar British telah melakukan "keganasan serius, tanpa sebab" terhadap tahanan . Manual latihan tentera gagal untuk menerangkan lima teknik soal siasat yang digunakan telah diharamkan oleh British sejak tahun 1972, dan juga menyalahi undang-undang di bawah Konvensyen Geneva.

19 askar , 3 daripada mereka pegawai tidak bertauliah telah dinamakan termasuk Kolonel Jorge Mendonca memikul tanggungjawab berat berhubung insiden itu. Berek tentera bertukar menjadi rumah mayat.[1]

Siasatan itu sekali lagi membersihkan nama Mendonca mengetahui serangan itu, tetapi sebagai pegawai pemerintah dia harus bertanggungjawab.19 askar yang terlibat secara langsung dalam penyalahgunaan, termasuk mereka yang sudah tidak berjaya dibicarakan di Mahkamah Martials sebelumnya. Peguam bagi keluarga mangsa mencadangkan bahawa terdapat keterangan yang mencukupi untuk pendakwaan awam mahkamah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]