Kemerosotan retina perolehan tiba-tiba

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sindrom kemerosotan retina perolehan tiba-tiba (bahasa Inggeris: sudden acquired retinal degeneration syndrome, SARDS) ialah satu penyakit pada anjing yang menyebabkan kebutaan tiba-tiba. Ini boleh berlaku pada mana-mana baka, tetapi anjing betina boleh cenderung.[1] Kira-kira 4000 kes terlihat di Amerika Syarikat secara tahunan.[2]

Sebab SARDS dianggap bersifat idiopati dan komuniti veterinar terbahagi mengikut sebabnya, tetapi penyakit ini mungkin melibatkan penyakit autoimun, toksin, peningkatan hormon seks adrenal[3] atau penyakit Cushing.[4]

Gejala termasuk kebutaan kekal tiba-tiba, tetapi boleh berlaku dengan lebih perlahan selama beberapa hari, minggu atau bulan,[5] anak mata terdilat. Refleks anak mata biasanya berkurang tetapi hadir; fasa perlahan yang diantarai oleh melanopsi di dalam sel ganglion retina kekal. Gejala lain yang kerap terlihat adalah serupa dengan yang terlihat dengan penyakit Cushing dan termasuk peminuman dan kencing air meningkat, peningkatan berat, kekeliruan, keresahan, perubahan tingkah laku dan ketidakbermayaan. Gejala-gejala ini boleh menjadi-jadi selama beberapa bulan mendahului permulaan SARD.[6] Sungguhpun gejala dan ujian darah serupa kepada penyakit Cushing, penilaian anjing dengan SARD tidak mendedahkan sebarang tumor pada kelenjar pituitari atau kelenjar adrenal.[7] Walau bagaimanapun, pengujian endokrin (iaitu Panel Adrenal Anjing di Kolej Khidmat Endokrinologi Perubatan Veterinar Universiti Tennessee)[8] kerap menunjukkan peningkatan hormon seks adrenal. Tanda klinikal dan progresi penyakit sangat berubah-ubah sesama haiwan individual, bergantung pada bilangan dan jenis hormon yang meningkat, darjah peningkatan hormon, dan umur anjing.[3] Penyakit autoimun sebagai satu sebab juga telah dipersoalkan kerana kekurangan autoantibodi antiretina pada anjing dengan SARD dalam satu kajian.[9]

Pemeriksaan dengan oftalmoskop pada mulanya tidak akan menunjukkan perubahan, tetapi dalam beberapa atrofi retina akan menyerupai penampilan atrofi retina progresif. Secara patologi, ada kehilangan sel batang dan sel kon diikuti oleh kemerosotan lapisan lain retina. Kemerosotan retina kelihatan berkaitan dengan apoptosis sel-sel ini.[10] SARD mesti dibezakan daripada sebab lain kebutaan tiba-tiba yang tidak mempunyai patologi boleh lihat, termasuk radang saraf retrobulbus, satu tumor pada kiasma optik, atau penyakit sistem saraf pusat. Elektroretinograpfi adalah berguna untuk mendiagnosis SARD dengan tertentu.[11] Setakat ini tiada rawatan yang lulus, tetapi kegunaan imunoglobulin intravena telah disiasat kerana keserupaan antara SARD dengan retinopati berperantara imun manusia.[2]

Pengujian endokrin oleh Khidmat Diagnosis Veterinar Negara[12] (the only laboratory that offers the endocrine-immune blood test developed by Alfred Plechner, DVM)[13] mendedahkan bahawa sesetengah haiwan peliharaan dengan SARD mempunyai keabnormalan endokrin-imun[14][15] dan dos fisiologi bagi kortison dan hormon tiroid ditunjukkan, secara anekdot, bermanfaat kepada kesihatannya dan penglihatannya secara menyeluruh.[16][17][18] "Keletihan adrenal"[19] ialah satu sindrom yang dikemukakan oleh Pn. C. Levin, orang biasa, yang menyumbang kepada teori Dr. Plechner. Walau bagaimanapun, "keletihan adrenal" (tidak patut dikelirukan dengan penyakit Addison) tidak diiktiraf sebagai gangguan perubatan sah dalam perubatan veterinar dan keadaan berkenaan tidak diperihalkan pada anjing (atau kucing. Tambahan pula, terapi penggantian hormon uji kaji tidak diluluskan atau dinilai untuk kemujaraban dan keselamatan oleh komuniti veterinar, atau juga telah melalui semakan pakar sains dalam kesusasteraan veterinar arus perdana. Sesetengah pemilik menyedari "kilauan mata" lebih jelas dalam fotograf kerana anak mata terdilat dan atrofi retina menghasilkan yang diperihalkan sebagai "tapetum hiper-reflektif".

Maklumat tambahan tentang SARDS boleh dijumpai di tapak web ini http://www.sardsawareness.org yang menyediakan pautan kepada penyelidikan dijalankan oleh Dr. Sinisa Grozdanic, D.V.M., Ph.D., Profesor Madya Oftamologi Perbandingan di Kolej Perubatan Veterinar di Universiti Negeri Iowa, di Ames, Iowa. Tapak web ini menyediakan pautan kepada perbentangan Powerpoint yang meringkaskan kerja Dr. Grozdanic dan pembantu penyelidiknya[20] Ini lagi satu pautan kepada keluaran berita yang memerihalkan kerja Dr. Grozdanic: http://www.sciencedaily.com/releases/2008/03/080304173310.htm Dr. Grozdanic telah menjumpai bahawa gejala seperti SARDS boleh berkaitan dengan satu gangguan serupa yang dipanggil retinopati berperantara imun (bahasa Inggeris: immune-mediated retinopathy, IMR) yang menyebabkan kehilangan fungsi pada sel retina dan, dalam sesetengah kes, kebutaan pada kanin. Dalam kesa SARDS ada kerosakan kekal kepada sel retina, tetapi dalam kes IMR ada kehilangan fungsi sel retina yang boleh disongsangkan secara separa oleh rawatan dimajukan oleh Dr. Grozdanic, dan penglihatan bagi anjing yang terjejas boleh dipulihkan kepada darjah yang melibatkan anjing mempunyai penglihatan berfungsi lagi. Bukan semua anjing merupakan calon untuk rawatannya, yang boleh ditunjukkan secara kontra oleh gangguan kesihatan tersirat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cullen C, Grahn B (2002). "DIAGNOSTIC OPHTHALMOLOGY: What are your clinical diagnosis, lesion localization, and differential diagnoses?". Can Vet J. 43 (9): 729–30. PMC 339566. PMID 12240536.
  2. ^ a b "Some blind dogs may get chance to see again". DVM. Advanstar Communications: 1S. Julai 2007.
  3. ^ a b Carter RT, Bentley E, Oliver JW, et al.: Elevations in adrenal sex hormones in canine sudden acquired retinal degeneration syndrome (SARDS) [abstract]. Proc Am Coll Vet Ophthalmol:9:40, 2003.
  4. ^ Gelatt, Kirk N. (ed.) (1999). Veterinary Ophthalmology (ed. 3). Lippincott, Williams & Wilkins. ISBN 0-683-30076-8.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  5. ^ "Sudden Acquired Retinal Degeneration (SARD)". Buku Panduan Veterinar Merck. 2006. Dicapai pada 11 Mac 2007.
  6. ^ Ofri, Ron (2006). "Examination of the Blind Animal" (PDF). Prosiding Kongres Dunia Ke-31 Persatuan Veterinar Haiwan Kecil Sedunia. Dicapai pada 11 Mac 2007.
  7. ^ Gilmour M, Cardenas M, Blaik M, Bahr R, McGinnis J (2006). "Evaluation of a comparative pathogenesis between cancer-associated retinopathy in humans and sudden acquired retinal degeneration syndrome in dogs via diagnostic imaging and western blot analysis". Am J Vet Res. 67 (5): 877–81. doi:10.2460/ajvr.67.5.877. PMID 16649924.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  8. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-12-26. Dicapai pada 2014-04-09.
  9. ^ Keller R, Kania S, Hendrix D, Ward D, Abrams K (2006). "Evaluation of canine serum for the presence of antiretinal autoantibodies in sudden acquired retinal degeneration syndrome". Vet Ophthalmol. 9 (3): 195–200. doi:10.1111/j.1463-5224.2006.00466.x. PMID 16634935.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  10. ^ Miller P, Galbreath E, Kehren J, Steinberg H, Dubielzig R (1998). "Photoreceptor cell death by apoptosis in dogs with sudden acquired retinal degeneration syndrome". Am J Vet Res. 59 (2): 149–52. PMID 9492927.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  11. ^ Gilger, Brian C. (2006). "Diagnosis and Treatment of Ocular Fundus Disorders of Geriatric Dogs" (PDF). Prosiding Persidangan Amerika Utara. Dicapai pada 11 Mac 2007.
  12. ^ http://www.national-vet.com/
  13. ^ http://www.drplechner.com/article_treating.html
  14. ^ http://www.drplechner.com/pdf/elestrogen.pdf
  15. ^ http://www.drplechner.com/animalprotocol.html
  16. ^ Levin C, SARDS Case Report #2 Hormone replacement in a Beagle affected with Sudden Acquired Retinal Degeneration Syndrome (SARDS)(Oktober 2006)
  17. ^ Levin C, SARDS case report #7 Reversal of blindness and elevated adrenal activity in a Springer Spaniel with Sudden Acquired Retinal Degeneration (Januari 2008)
  18. ^ Levin C. Sudden Acquired Retinal Degeneration, associated pattern of adrenal activity, and hormone replacement in three dogs – a retrospective study. Prosiding Mesyuarat Tahunan Ke-38 Kolej Ahli Oftalmologi Veterinar 2007; 38: 32.
  19. ^ Levin C. (2008) Adrenal exhaustion and immunoglobulin suppression: common findings in 43 dogs with Sudden Acquired Retinal Degeneration (SARD) www.petcarebooks.com/research
  20. ^ Grozdanic, Sinisa, Harper, Mattthew M., Kecova, Helga, Antibody-Mediated Retinopathies in Canine Patients: Mechanism, Diagnosis, and Treatment Modalities, Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice Jilid 38, Keluaran 2, Halaman 361-387, Mac 2008