Kenderaan peronda gurun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kenderaan peronda gurun
SEALs Tentera Laut Amerika (SEALs (SEa, Air, Land)) mengendali kenderaan peronda gurun ("Desert Patrol Vehicles-DPV") ketika bersedia untuk misi akan datang Gambar U.S. Navy
Jeniskenderaan penyerang ringan
Tempat asalAmerika Syarikat
Sejarah perkhidmatan
Dalam perkhidmatan1991 – present
PerangPerang Teluk
Sejarah pengeluaran
Pengeluar"Chenowth Racing Products, Inc."
Dihasilkan1991 –
Spesifikasi

Enjin2.0 Liter Sejukan Udara
200 hp
Kapasiti muatan1500 [1]
Jarak
operasi
200+ batu
Kelajuan60+ bsj [1]

Kenderaan peronda gurun (Desert Patrol Vehicle-DPV), sebelum ini dikenali sebagai Kenderaan Serangan Pantas (Fast Attack Vehicle-FAV), adalah kenderaan sandrail berkelajuan tinggi, perisai ringan-seperti yang pertama kali digunakan dalam pertempuran semasa Perang Teluk pada tahun 1991.[2] Disebabkan kepantasan serbuan mereka dan keupayaan merentas desa, DPV telah digunakan secara meluas dalam Operasi Desert Storm. Tentera AS pertama yang memasuki Kuwait City adalah SEAL Tentera Laut Amerika Syarikat menggunakan DPVs.

Prestasi[sunting | sunting sumber]

Kenderaan peronda gurun dibina oleh Chenowth Racing Products, Inc.[1] Volkswagen Kübelwagen Jerman merupakan kenderaan utiliti ringan tentera yang pertama berdasarkan Volkswagen Beetle yang menggunakan roda belakang dan bukannya pacuan empat roda untuk bergerak. Komponen Volkswagen juga merupakan asas bagi buggy gubuk pasir yang digunakan selepas perang, dan susun aturnya yang digunakan dalam DPV dengan penyejuk udara dipasang bahagian belakang disejukkan menggunakan enjin Volkswagen 200 hp (150 kW). Ini menjadikannya kenderaan ringan yang mampu memecut (0–50 km/h) dalam hanya empat saat dan mampu bergerak pada kelajuan sehingga 80 mph (130 km/h). [2] Dengan tangkin bahan api piwaian 21 gelen (79.5 litre), kenderaan peronda gurun memiliki julat sehingga 210 batu (338 km). Karung bahan api pilihan mampu meningkatkan julat sehingga 1,000 batu (1,610 km). Keupayaan bawa sehingga 1500 lb (680 kg).

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Desert Patrol Vehicle". Dicapai pada 2010-11-28.
  2. ^ a b "Desert Patrol Vehicle – Speed In The Desert". Dicapai pada 2010-11-28.