Kennel Union of Southern Africa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kesatuan Kenel Selatan Afrika atau Kennel Union of Southern Africa (KUSA; dahulu The Kennel Union of South Africa atau Kesatuan Kenel Afrika Selatan) ditubuhkan pada 1891 melalui gabungan Kelab Kenel Selatan Afrika Port Elizabeth (ditubuhkan pada 1883) dan Kelab Kenel Afrika Selatan Cape Town (ditubuhkan pada 1889), menempatkannya sebagai antara kelab kenel terlama dunia.

KUSA terutamanya merupakan pertubuhan pendaftaran dan pelaksanaan untuk hampir dua ratus kelab baka gabungan dengan melebihi enam ribu orang ahli.

Melebihi empat ratus acara Kejuaraan atau bukan Kejuaraan dilesenkan tahunan. Sukan anjing dilaksanakan merupakan baka persaingan (pertunjukan pengakuran/kecantikan); ujian padang dan disiplin kerja saingan berikut: kelas kepatuhan, ujian pekerjaan, lompatan anjing, carting anjing (kerja tarik), dan ketangkasan. Sungguhpun pertunjukan baka (pengakuran) terhad kepada anjing baka tulen, mana-mana anjing, baka tulen atau bukan, jika terdaftar atau tercatat, boleh memasuki disiplin kerja.

KUSA ialah ahli bersekutu penuh Persekutuan Kinologi Antarabangsa (FCI) dan mempunyai perjanjian salingan dengan badan seperti The Kennel Club (UK) dengan American Kennel Club (AKC) yang bukan ahli FCI. KUSA juga mempunyai perjanjian dengan negara ahli kebangsaan lain FCI seperti Australian National Kennel Council. KUSA mewakili dunia Anjing Afrika Selatan dalam Suruhanjaya Sukan Kebangsaan dan diiktiraf dengan Persatuan Buku Pembaka Afrika Selatan. KUSA setakat ini mengiktiraf dan mempromosikan dua baka Afrika Selatan yang sedang berkembang, africanis dan boerboel.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]