Kepompong (sinetron)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kepompong
Genre
PenciptaIndika Entertainment
PengarahNoto Bagaskoro
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Yon dan Tituk
Lagu pembukaan"Tak Mungkin Ku Melepaskanmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Lagu penutup"Tak Mungkin Ku Melepaskanmu" oleh Dygta feat. Andina Ayunani
Penggubah
Negara asalIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan musim1
Bilangan episod895
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Kristuadji Legopranowo
Penerbit
  • Shanker R. S.
Penyunting
  • De Ghodot
Lokasi
SinematografiBambang Supriadi
Pemasangan kamera
Multi-kamera
Tempoh siaran±60 minit (21:00-22:00 WIB)
Syarikat penerbitan
Indika Entertainment
Syarikat pengedaran
Trans Media
Penyiaran
Saluran asalTrans TV
Siaran asal16 Ogos 2004 (2004-08-16) – 23 November 2007 (2007-11-23)

Kepompong adalah drama lipur lara Indonesia terbitan Indika Entertainment yang ditayangkan perdana 16 Ogos 2004 pukul 21.00 WIB di Trans TV. Drama lipur lara ini diarah oleh Noto Bagaskoro dan dibintangi oleh Inka Noverita, Giovanni Tobing, Dhini Aminarti, dan Dude Harlino. Sinetron ini mengisahkan tentang kehidupan 4 orang sahabat yang masing-masing dua beradik lelaki dan dua beradik perempuan dengan pelbagai masalah, bermula daripada persahabatan, cinta, pembangunan diri dan sebagainya.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Sinetron Kepompong mengisahkan tentang empat sahabat, masing-masing dua adik beradik, Adrian (Abang) dan Rangga (Adik lelaki) yang merupakan dua anak lelaki Encik Wibowo dan Siska (Kakak) dan Alya (Adik perempuan) yang merupakan dua anak perempuan Puan Metha, dalam erti kata berjiran di kompleks perumahan yang sama. Encik Wibowo, bapa Adrian dan Rangga dan Puan Metha, ibu Siska dan Alya adalah kawan, masing-masing anak mereka dilahirkan di hospital yang sama dan kemudian mereka membesar dan bermain bersama. Pak Wibowo terpaksa membesarkan dua anak lelakinya seorang diri, kerana isterinya telah meninggal, begitu juga dengan Puan Metha terpaksa membesarkan dua anak perempuannya seorang diri, kerana suaminya telah meninggal dunia.

Empat orang sahabat ini mempunyai geng yang bernama de'Rainbow. Adrian merupakan lelaki kacak dan bergaya yang menjadi ketua geng de'Rainbow. Berlainan dengan Alya, perempuan yang banyak keletah ini seorang yang suka berfesyen dan menjadi pengasas geng de'Rainbow. Rangga, ialah lelaki bersifat kelelakian yang hidup sederhana. Siska perempuan pintar yang suka membaca pelbagai jenis buku dan sering mengambil semua keputusan dan jawapan daripada buku yang dibaca.

Geng de'Rainbow, menjadi geng paling popular dalam komuniti mereka. Kepopularan mereka membuat Beby dan satu-satunya kawan rapatnya, Tasya cemburu akan kumpulan tersebut sehinggakan Beby bercita-cita untuk membubarkan de'Rainbow kerana kepopularan kumpulan tersebut semakin tinggi. Salah satu perkara yang dilakukannya ialah membentuk geng baharu dengan nama de'rainbow juga, yang terdiri daripada Siska dan Ghani, kerana Beby beranggapan kepergian Siska untuk ke sekolah di luar negara dan gagalnya menjadikan Kirana sebagai anggota de'Rainbow yang baru membuat geng de'Rainbow bubar. Geng de'Rainbow sebenar dan geng de'Rainbow palsu yang dibentuk oleh Beby mengisytiharkan untuk bersaing dalam segala-galanya untuk membuktikan yang mana satu yang sebenar.

Adrian mempunyai sebuah kafe, di mana de'Rainbow bekerja di situ. Encik Wibowo (Bapa Adrian dan Rangga) dan Puan Metha (Ibu Siska dan Alya) juga berkawan rapat dan sering keluar bersama. Kisah percintaan juga turut mewarnai drama Kepompong ini. Alya yang pada mulanya menyayangi dan berpacaran dengan Aldebaran, akhirnya jatuh cinta dan berkahwin dengan Askar, anak kepada Encik Wibowo, pengarah syarikat Kumpulan Hotel Alam Kencana. Siska, si nerd yang pada mulanya berpacaran dengan Nino, akhirnya jatuh cinta dengan Adrian, pengurus syarikat kumpulan hotel Alam Kencana yang sangat cool dan kacak, lalu Siska mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Adrian.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Utama[sunting | sunting sumber]

Pelakon Pembantu[sunting | sunting sumber]

Pelakon Kanak-kanak[sunting | sunting sumber]

  • Salma Paramitha sebagai Reyna Putri Saksena (Anak perempuan pertama Alya dan Ferdi)
  • Alyssa Taradipa sebagai Keisya Putri Saksena (Anak Siska dan Andre)
  • Ryan Maladi sebagai Askara Putra Saksena (Anak lelaki kedua Alya dan Ferdi)

Maklumat[sunting | sunting sumber]

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Judul lagu Penyanyi Pencipta Pengeluaran
"Tak Mungkin Ku Melepaskanmu" Dygta feat Andina Yon dan Tituk Universal Music Indonesia
Penerangan
  Lagu tema utama

Siaran Semula[sunting | sunting sumber]

Oleh sebab begitu banyak permintaan di rangkaian sosial Facebook dan Twitter, Trans TV menyiarkan ulangan drama ini pada 17 Ogos 2009, setiap hari pukul 16:00 WIB.

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Netizen membantah dan mengutuk[sunting | sunting sumber]

Ketika disiarkan, drama lipur lara Anugerah Cinta dibantah keras oleh beberapa pengguna facebook dan kritikan netizen akhirnya membawa drama lipur lara Kepompong ke laporan KPI berhubung adegan keganasan terhadap wanita yang dilemparkan oleh antagonis Lisa (Chacha Frederica), Puan Delia (Ana Pinem), Ghani (Rio Reifan), dan Encik Samsul (Yadi Timo) kepada Kasih (Inka Noverita) yang berkhidmat sebagai pembantu. KPI juga mengeluarkan amaran bertulis untuk drama lipur lara tersebut kerana tidak sesuai dengan kandungan pendidikan untuk umur 6-18 tahun dan tidak baik untuk mentaliti umur tersebut dan KPI memberi sekatan yang ketat terhadap drama lipur lara tersebut dengan memotong tempoh.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Kepompong berjaya mendahului rating pada hari kelima tayangan perdananya di televisyen. Penerimaan Kepompong terus meningkat sejak disiarkan pada Julai 2004. Dari Ogos hingga September 2004, angka rating untuk sinetron ini selalunya melebihi 13. Rekod tertinggi dicapai pada 29 Mac 2005 dengan rating 16.9 dan audience share 53, mengatasi keputusan pada 11 Mac 2005 dengan rating 15.6 dan audience share 54.3. Pada kemuncaknya, Kepompong berjaya mendapat rekod daripada Muzium Rekod Dunia Indonesia (MURI) sebagai sinetron masa perdana yang berjaya mendapat bahagian penonton negara tertinggi iaitu melebihi 50 peratus berturut-turut dalam tempoh 100 hari.

Penghargaan dan nominasi[sunting | sunting sumber]

Tahun Penghargaan Kategori Penerima Hasil
2005 Rekor MURI Sinetron Prime Time dengan Audience Share Nasional Tertinggi (Di atas 52% berturut-turut dalam 169 Hari) Kepompong Terpilih
2005 Museum Rekor Dunia Indonesia Karya Ekonomi Kreatif dengan Pencapaian Rekor Penonton Terbanyak di Indonesia Kepompong Terpilih
2005 Festival Film Bandung 2005 Siri Televisyen Terpuji Kepompong Menang
2005 Festival Film Bandung 2005 Pengarah Terpuji Siri Televisyen Noto Bagaskoro Menang
2005 Anugerah Musik Indonesia 2021 Penghargaan AMI untuk Karya Produksi Original Soundtrack Terbaik Tak Mungkin Ku Melepaskanmu oleh Dygta feat. Andina Ayunani Menang

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]