Kerajaan campuran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kerajaan campuran ialah kabinet kerajaan berparlimen yang terdiri daripada campuran beberapa parti politik. Sebab utama ini terjadi ialah tiada satupun parti-parti tersebut dapat mencapai majoriti dengan sendiri di dalam parlimen.

Kerajaan campuran[sunting | sunting sumber]

Malaysia[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Persekutuan Malaysia adalah sebuah kerajaan campuran yang telah dibentuk melalui persefahaman antara Parti Perikatan Nasional, Barisan Nasional, Gabungan Parti Sarawak, Parti Bersatu Sabah dan Ahli Parlimen Bebas pada 1 Mac 2020 lalu. Ia terjadi kerana kesemua parti tersebut telah berpecah dari Barisan Nasional dan menyebabkan ia gagal menubuhkan kerajaan.

Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan kumpulan yang menyokong Mohamed Azmin Ali dalam Parti Keadilan Rakyat telah keluar dari Pakatan Harapan dan telah mendapat sokongan daripada Barisan Nasional, Gabungan Parti Sarawak, Parti Islam Se-Malaysia, Parti Bersatu Sabah dan Ahli Parlimen Bebas bagi membentuk Kerajaan Perikatan Nasional.

Para Ahli Dewan Rakyat Malaysia daripada parti-parti tersebut telah menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia untuk membentuk kerajaan campuran.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.