Kereta kabel Langkawi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kereta Kabel Langkawi)
Kereta kabel Langkawi
كريتا كابل لڠکاوي

Pemandangan Kereta Kabel Langkawi dart Stesen Atas

Lokasi Kereta Kabel Langkawi
Butiran
StatusOperasi
JenisLif gondola
LokasiLangkawi
TerminiOriental Village, Teluk Burau
Gunung Mat Chinchang (puncak)
Jumlah stesen3
Perkhidmatan1
Mula dibina16 bulan (April 2001 - Ogos 2002)
Dibuka1 November 2002; 21 tahun yang lalu (2002-11-01)
Kereta kabel Langkawi

Kereta kabel Langkawi terletak di Gunung Mat Chinchang, barat laut pulau Langkawi, Kedah, Malaysia. Kereta kabel ini mula dibuka kepada umum pada 27 Februari 2005 untuk memudahkan pelancong tiba ke puncak gunung yang tingginya 713 meter. Panorama gunung batu kapur zaman geologi Cambrian 500 juta tahun ini memang menarik. Panjangnya 2.2 km dan terpanjang di dunia, mengalahkan kereta kabel di Switzerland.

Asalnya sistem pengurusan kereta kabel ini dikendalikan oleh Langkawi Cable Car. Namun kini, ia diselenggara dan diuruskan oleh Panorama Langkawi Sdn. Bhd. (PLSB), iaitu anak syarikat milik penuh Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA). Sistem pengangkutan kereta kabel ini dibina dari April 2001 hingga Ogos 2004.[1] Panjang keseluruhan kabel ialah 919.5 meter dan telah mencipta rekod Malaysian Book of Records.[2]

Cara ke sana[sunting | sunting sumber]

Dari Jeti Kuah, pengunjung boleh menyewa kereta (RM100 untuk Proton Saga) terus pergi ke Oriental Village di kaki Gunung Mat Chinchang. Jauhnya 30 minit dari pekan Kuah. Dari jauh lagi pengunjung berpeluang dapat melihat kereta kabel kelihatan terapung-apung tinggi di udara. Tiket dijual pada harga RM30.00 seorang untuk dewasa dan RM20.00 bagi kanak-kanak. Warganegara Malaysia dengan MyKad biasanya akan diberikan potongan harga khusus. Waktu operasi biasanya diantar pukul 9.30 am hingga 7.00 pm. Tidak ada perkhidmatan kereta kabel disediakan pada waktu malam.[3] Makanan dan minuman tidak dibenarkan dibawa naik ke atas kerana akan mencemarkan alam sekitar terutama jika dibuang dari kereta kabel.[4]

Gondola[sunting | sunting sumber]

Kereta kabel Langkawi

Pengunjung akan diminta masuk ke dalam gondola yang mempunyai 6 tempat duduk. Gondola ini tidak berhenti, jadi pengunjung mesti segera menaikinya dalam tempoh masa yang sesuai. Gondola ini selamat digunakan dan tidak olang-aling atau berayun. Mungkin rasa gementar sedikit ketika tiba di menara pemindahan.

Gondola akan tiba di puncak pertama yang jauhnya 1700 meter dan tingginya 650 meter dari aras laut. Pengunjung boleh menikmati keindahan puncak bagaikan dari dalam sangkar burung garuda.

Kemudian sambung perjalanan lagi 450 meter panjang ke atas dengan kereta kabel lagi untuk puncak sebenar Gunung Mat Chinchang. Pengunjung akan dapat merasai perbezaan suhu, kelajuan angin, titis hujan, kabus dan kelaianan jenis pokok dari setiap ketinggian.

Di tengah-tengah perjalanan, janganlah pandang ke bawah jika rasa gayat. Walau bagaimanapun kareta kabel ini amat selamat kerana menggunakan teknologi Austria dan Switzerland.

Di puncak, terdapat pelantar tinjau dan lihatlah keindahan pemandangan Lautan Hindi dan Laut Andaman yang luas terbentang. Pulau-pulau di selatan Thailand juga jelas kelihatan dari sini.[5] Pengunjung juga dapat menyaksikan pendekatan teknologi pembinaan titian gantung sepanjang 125 meter yang unik kerana alam sekitar tidak terjejas langsung atas pembinaan jambatan ini. Gunung batu kapur jelas menonjol. Suasana kemerahan semasa matahari terbenam beberapa minit di ufuk Lautan Hindi. Suhunya lebih sejuk 5' darjah berbanding suhu biasa.

Titian gantung[sunting | sunting sumber]

Panorama Titian gantung bengkok (Crooked Hanging Bridge) Gunung Mat Chinchang, Langkawi.

Titian gantung bengkok kereta kabel Langkawi atau Langkawi SkyBridge merupakan salah satu daya tarikan yang unik di kompleks kereta kabel Langkawi. Ia siap dibina pada tahun 2004, titian gantung yang melengkung ini dibina diatas puncak Gunung Mat Chinchang. Dihubungkan dari stesen puncak, titian ini tergantung setinggi 82m dari tiang tunggal dan jarak dari tanah puncak adalah 100m. Titian ini unik kerana, walaupun ia tergantung tetapi ia hanya dipaut oleh tali-tali yang dinat kemas oleh sebatang tiang penahan. selain itu, strukturnya yang melengkung dilereng puncak tanpa menjejaskan tumbuhan-tumbuhan semulajadi dibawahnya juga merupakan tarikan senibina cerdik (intelligent architecture) yang mengagumkan.

Panjang titian gantung ini ialah 125m sekaligus menjadikan ia diantara struktur jambatan tergantung melengkung yang terpanjang didunia.

Kaedah pembuatan jambatan/titian ini dilihat agak sukar kerana melibatkan beberapa elemen kritikal diantaranya; mengimbangkan struktur jambatan panjang yang melengkung di lereng puncak dengan hanya berpautkan pada beberapa tali keluli yang disandarkan pada tiang tunggal. Selain itu, ia melibatkan pengurusan berat yang optimal, pengedaran bahan-bahan pembinaan dan perancangan dan pemetaan tapak kukuh. Uniknya, semua kerja-kerja penghantaran bahan pembinaan ke puncak gunung hanya melibatkan helikopter sebagai medium pengangkutan dan pemindahan utama sehinggalah jambatan berjaya disiapkan sepenuhnya.[6]

Tarikan pengunjung sepanjang laluan kereta kabel[sunting | sunting sumber]

Muzium Sains[sunting | sunting sumber]

Bangunan bawah mempamerkan pelbagai batuan zaman Cambrian. Terdapat pelbagai gambar yang penerangan yang menarik.

Oriental Village[sunting | sunting sumber]

Oriental Village

Tapak Oriental Village ini terdapat 30 rumah mengikut kebudayaan dunia. Antaranya rumah gaya Jepun di mana pengunjung akan dilayan oleh pelayan berpakaian kimono, makan atas meja Jepun, sushi, sake dan lain-lain makanan. Panorama dibina bagi melahirkan rasa santai seakan-akan bersama geisya di kaki Gunung Fuji. Di hadapannya ada tasik yang penuh dengan bunga teratai dan jambatan lengkung di Jepun.

Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) mahu menjadikan Oriental Village sebagai zon fesyen sedunia. Tapak perkhemahan sedang disediakan di tepian sungai untuk pelancong yang ingin, menikmati keindahan kaki Gunung Mat Chinchang.

Denai hutan[sunting | sunting sumber]

Denai hutan juga disediakan kepada mereka yang mempunyai kekuatan fizikal. Trail hutan ini dari Air Terjun Telaga Tujuh berhampiran kaki Gunung Mat Chinchang. Sepanjang trail ini, pokok-pokok telah ditandakan supaya pendaki tidak sesat barat. Kem Saintis dan Kem Mat Pauh boleh digunakan untuk berehat dan berkhemah.

Telaga Tujuh[sunting | sunting sumber]

Dari kereta kabel, pengunjung dapat melihat tujuh buah air terjun di kaki bukit. Airnya putih jernih, mengalir bertingkat-tingkat atau bertangga-tangga.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Kareta kabel Langkawi telah menerima banyak anugerah. Antaranya :

  • 'Prix Acer Awards 2005' dari Swiss Institute of Steel Construction, Switzerland.
  • Footbridge Awards 2005 dari Swiss Institute of Steel Construction, Switzerland.
  • Malaysia Book of Record - "The Longest Free Span Single Rope Cable Car. Total in length 919.5m". One of the steepest gradient in the world - 42 degrees.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Oriental Village Langkawi Dinaik Taraf Sejajar Dengan Status GGN[pautan mati kekal] Bernama
  2. ^ "Langkawi Cable Car". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-03. Dicapai pada 2010-05-26.
  3. ^ "Langkawi cable car operating hours". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-02. Dicapai pada 2011-09-17.
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-02. Dicapai pada 2011-09-17.
  5. ^ http://www.panoramalangkawi.com/experience/skycab
  6. ^ http://www.panoramalangkawi.com/experience/skybridge