Kereta kebal Vezdekhod

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Vezdekhod
Only known photograph of Vezdekhod
JenisKereta kebal prototaip
Tempat asalEmpayar Rusia
Spesifikasi
Panjang3.6 m
Lebar2 m
Tinggi1.5 m

Enjin2-cyl petrol
10 hp
Kelajuan26.5 mph

Kereta kebal Vezdekhod (Rusia: Вездеход) merupakan kereta kebal sebenar yang pertama dibangunkan oleh Imperial Russia. Perkataan Vezdekhod bererti: "Dia yang pergi kemana jua" atau "kenderaan semua mukabumi". Ia tidak pernah berkembang lebih dari tahap model pra-pengeluaran, disebabkan masalah pada rekabentuknya.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Pada Ogos 1914, seorang pereka pesawat berusia 23 tahun Aleksandr Porokhovschikov menawarkan untuk membina sebuah kenderaan dengan keupayaan merentas desa. Lukisan kerja dan anggaran telah selesai pada Januari 1915, dan pada 13 Januari kelulusan telah diberikan untuk meneruskan pembinaan, projek tersebut diselia oleh Kolonel Poklevskij-Kozello.

Vezdekhod yang mempunyai bingkai yang dikimpal yang berjalan di atas trek Caterpillar tunggal yang luas yang diperbuat daripada fabrik bergetah yang direntang menjangkau lebih empat dram, dengan dram kelima menegangkan trek dari atas. Dua roda kecil diletakkan di tepi trek, dan boleh diturunkan untuk memandunya, dengan dikawal oleh stereng. Mesin ini telah digerakkan oleh enjin petrol 10 hp yang memancu melalui dram belakang. Porokhovščikov berniat untuk Vezdekhod bergerak di belakang gendang dan roda ketika berada di atas tanah keras, manakala di atas tanah lembut ia akan duduk di atas treknya. Ujian automotif awal bermula pada 18 Mac.

Lukisan teknikal kereta kebal Vezdekhod.


Sejarah[sunting | sunting sumber]

Cetakan biru asal, dan gambar yang mungkin telah hilang dari sejarah, kemungkinannya akibat Revolusi 1917. Selepas akhbar Rusia menerbitkan berita mengenai Kereta Kebal British yang pertama dalam Perang Dunia Pertama, Porokhovščikov menegaskan bahawa sebenarnya Vezdekhod merupakan kereta kebal yang pertama. Selepas Revolusi, propaganda Soviet menggalakkan idea bahawa Vezdekhod merupakan kereta kebal yang pertama.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Milsom, John (1971). Russian Tanks, 1900-1970. Stackpole Books. ISBN 0-8117-1493-4.
  • Leonid Fedoseyev's Tanks of the First World War

Pautan luar[sunting | sunting sumber]