Klang Kio

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Klang Kio atau Kota Gelanggi adalah sebuah bandar purba yang disebut di dalam Sulalatus Salatin / Sejarah Melayu .Pemerian Sulalatus Salatin mengenai bandar Klang Kio adalah sedemikian:


Setelah berapa lamanya dijalan, datanglah kepada negeri Ganggayu.Shahadan dahulu kalanya negeri itu negeri besar, kotanya daripada batu hitam, datang sekarang lagi ada kotanya itu di hulu Sungai Johor. Ada pun asal namanya Klang Kio, iaitu bahasa Siam,ertinya perbendaharaan permata; oleh kita tiada tahu menyebut dia, jadi Ganggayu. Adapun nama rajanya Raja Chulan; adalah akan baginda itu raja besar, segala raja-raja di bawah angin dalam hukumnya.(W.G.Shellabear:1975:10)


Fail:KlangKio.jpg
Tapak yang disyaki letaknya candi kota Klang Kio

Pada sekitar Februari 2005, terdapat laporan bahawa tapak Klang Kio telah ditemui dalam kawasan hutan Ulu Tiram,daerah Kota Tinggi, Johor. Laporan ini pertama kali dibuat oleh Raimy Che Ross, seorang penyelidik bebas dalam bidang manuskrip lama. Tapak Klang Kio ini telah dikenal pasti dengan merujuk kepada manuskrip lama Melayu dan manuskrip lama China, laporan orang asli dan juga fotografi satellite. Walaupun begitu, kesahihan penemuan ini diperlukan usaha cari gali yang selanjutnya.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

Blog Mengenai Klang Kio[1]