Knightsbridge

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Otherplaces

Koordinat: 51°30′00″N 0°09′44″W / 51.4999°N 0.1621°W / 51.4999; -0.1621

Knightsbridge

Harrods di Brompton Road
Knightsbridge is located in Bumi
Knightsbridge
Knightsbridge (Bumi)

 Knightsbridge ditunjukkan dalam Greater London
Rujukan grid OS TQ275795
Daerah Bandaran London Westminster
Ceremonial county Greater London
Kawasan London
Perlembagaan negara England
Negara berdaulat United Kingdom
Bandar pos LONDON
Poskod daerah SW1, SW3, SW7
Kod panggilan 020
Polis Metropolitan
Balai bomba London
Ambulans London
Parlimen Eropah London
Parlimen UK Cities of London and Westminster
Perhimpunan London West Central
Senarai tempat di
UK
England
London

Knightsbridge adalah suatu jalan yang memberikan namanya pada sebuah daerah eksklusif yang terletak di barat Pusat London. Jalan ini memanjang di sepanjang bahagian selatan Taman Hyde, barat dari Hyde Park Corner, merentangi City of Westminster dan Royal Borough of Kensington and Chelsea. Hingga ke Brompton Road, ia adalah sebahagian dari jalan arteri A4, sementara yang selebihnya adalah sebahagian dari A315.

Daerah eponim ini terdiri dari kawasan yang mengelilingi Knightsbridge (jalan) di utara, Sloane Street hingga simpangnya dengan Pont Street, dan Brompton Road ke persimpangannya dengan Beauchamp Place. Daerah ini terkenal dengan kawasan tempatan kediaman yang sangat mahal, dan dengan kepadatan saluran runcit kelas tingginya, yang termasyhur Harrods dan Harvey Nichols.

Untuk perancangan strategik kawasan ini dikenal pasti sebagai salah satu dari dua pusat antarabangsa dalam Pelan London.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Knightsbridge terdahulunya sebuah kampung kecil atau kawasan tempatan di luar City of London, di antara perkampungan Chelsea (Chelsey), Kensington (Kensing town) dan Charing. Sewaktu Edward I, rumah besar Knightsbridge menjadi milik biara Westminster.[2] Ia telah dinamakan selepas melintasi Sungai Westbourne, yang kini sungai bawah tanah. Ia telah dirakamkan bahawa warga London menemu Matilda dari England di Knight's Bridge (Jambatan Ksatria) pada 1141.

Budaya[sunting | sunting sumber]

Muzium Victoria dan Albert

Cadogan Hall mewakili konset muzik klasik dan masyhur di Sloane Street. Royal Albert Hall adalah sebuah tempat besar untuk upacara muzik dan sukan. Ada sebilangan fine art auctioneers terletak di Knightsbridge termasuk Bonhams, bersama dengan banyak kedai butik lebih kecil.

Di utara daerah, di Taman Hyde, adalah Galeri Serpentine, dan di Sudut Taman Hyde adalah Number One, London (Apsley House), bekas tempat kediaman London Duke dari Wellington.

Berhampitan adalah Royal Court Theatre di Dataran Sloane, dan di South Kensington, Pusat Ismaili dibina oleh arkitek British Sir Hugh Casson, bersama dengan Muzium Victoria dan Albert, Natural History Museum dan Muzium Sains.

Prince's Club adalah sebuah kelab sukan berasaskan di dua lokasi yang berpisah di Knightsbridge di antara 1853 dan 1940, dan rumah pada sukan rackets, squash dan badminton. Mereka telah berikutnya pindah bawah ke Queen's Club di Kensington.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Knightsbridge adalah rumah pada banyak kedai mahal, termasuk gedung serbaneka Harrods — yang terbesar di Eropah dan dimiliki oleh Mohamed Al-Fayed, Peter Jones — kehantuan tradisional Sloane Rangers, dan Harvey Nichols — dibuat masyhur oleh antik Edina Monsoon dan Patsy Stone dalam sindiran BBC Absolutely Fabulous. Knightsbridge dikenali sebagai rumah gedung kebenderaan untuk banyak rumah fesyen British dan antarabangsa. Pereka bentuk kasut terkenal asas London Jimmy Choo dan Manolo Blahnik berasaskan di sini. Ada dua gedung Chanel di kawasan itu, bersamaan bank-bank untuk para individu nilai bersih tinggi, termasuk Coutts — pengurus bank ke Ratu, dikhabar anginkan menolak mana-mana pelanggan berpotensi yang bernilai kurang daripada £5 juta. Sesetengah restoran terkenal London juga ada di sini, dan juga salun kecantikan dan rambut eksklusif, pengurus barang antik dan antikuiti, dan segenggam bar dan kelab bergaya.

Properti[sunting | sunting sumber]

Knightsbridge adalah tempat tinggal bagi banyak dari orang terkaya di dunia. Ia mempunyai harga properti tertinggi di dunia. Empat belas dari jalan yang termahal 200 di Britain adalah di Knightsbridge (Sumber: The Times, 2007). Daerahnya adalah berdaun, khususnya menganggapkan lokasinya di pusat London, dengan rumah-rumah dan bangunan pangsapuri, sesetengah dengan taman peribadi.[perlu rujukan] Ia juga bersebelahan dengan taman am terbesar di Inner London, Taman Hyde. IPAda 2006, sebuah pangsapuri dengan empat bilik tidur di Knightsbridge dijual melebihi £25,000,000,[perlu rujukan] dan di ruang tempat letak kereta dijual sebanyak £300,000 pada pajakan 94 tahun.[perlu rujukan] Pada Februari 2007, pangsapuri termahal di dunia di One Hyde Park, dijual di luar rancangan untuk £100,000,000, dan telah dibina oleh seorang Putera Qatar.[3] The development is valued in excess of £4,000 per square foot (£43,000 per square metre).

Knightsbridge kebanyaknnya diperbuat Conservation Areas yang dikawal secara terhad dan pembangunan tanah yang susah dicarikan.[perlu rujukan] Kebanyakan properti diberikan oleh para pemaju adalah pangsapuri dan rumah dihias semula. Banyak dari ini kini mempunyai pemanjangan tingkat bawah tanah yang besar, menginapkan suatu lingkungan eklektik kemudahan dari kolam renang ke kelab malam swasta.[perlu rujukan]

Pemilik tanah utama di kawasan ini adalah Duke dari Westminster dan Earl Cadogan. Dua kawasan dari pegangan tanah aristokratik dapat diperbezakan secara penglihatan, seperti bangunan-bangunan batu-bata merah Queen Anne Revival yang kebanyakannya dapat ditemukan di Cadogan Estates, di mana rumah-rumah berhadapan stucco putih kebanyakannya ditemukan di Grosvenor Estate, dibina oleh Thomas Cubitt.[4]

Belgrave Square

Alamat-alamat perdana yang paling dicarikan adalah dataran taman yang terdekat dengan Harrods, yang berkhidmat sebagai corner shop pada banyak dari bilionawan dan selebritis di dunia.[perlu rujukan] Footmen berpakaian seragam khas gedung dapat dilihat mengirimkan pembelian ke penghuni tempatan kawasan ini, sebagai mana juga paparazzi, memburu para penghuni dan selebritis yang melawat.[perlu rujukan] Alamat-alamat masyhur adalah Belgrave Square, Egerton Place, Lowndes Square, Wilton Crescent, Cadogan Square, Lennox Gardens dan Hans Place, yang terletak di samping dengan Harrods.[perlu rujukan]

Dana ekuiti peribadi Derek Quinlan, Quinlan Private membeli 3.4 ekar (14,000 m2) properti komersial runcit perdana dari BP Pension Fund pada 2005.[5] Estet ini memanjang di sepanjang Knightsbridge dari Harrods ke Harvey Nichols. Ia difahami bahawa bahagian ini pada Knightsbridge, yang termasuk sesetengah dari properti runcit termahal di dunia, akan tidak lama lagi akan ditakluk pada pembangunan semula.[perlu rujukan]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Hans Place

Tamabahan, ada berbilangan Sekolah Pra-Persediaan dan Persediaan di Knightsbridge, termasuk tiga dengan hubungan Diraja - Hill House School di Hans Place, di mana Putera Wales dan penyanyi Lily Allen menerima pendidikan pertama mereka, Francis Holland School di mana Diana, Puteri Wales menghadiri suatu suatu waktu selepas penceraian ibu bapanya, dan Sekolah Knightsbridge di Lennox Gardens, di mana guru besar adalah bekas Equerry ke Tuanku Ratu Elizabeth II. Lycee Francais Charles de Gaulle memenuhi keperluan pendidikan masyarakat Perancis agak ramai London, banyak yang berasas kawasan tempatan itu.

Sesetengah kursus sarjana utama Britian untuk tajuk berkaitan sains dapat ditemukan di Imperial College yang bersempadan dengan daerah itu.

Penghuni[sunting | sunting sumber]

Knightsbridge mempunyai banyak tempat kediaman yang terkenal. Ini termasuk banyak sosialit dan aristrokrat British dan Eropah, Roman Abramovich, ahli oligarki dari Rusia, peniaga antarabangsa dari China dan India, Lord Marshall dari Knightsbridge, Dinasti Diraja Saudi Arabia dan banyak negara Timur Tengah lain, pengurus bank pelaburan dan pengurus dana hedge seperti John Duffield dari New Star Asset Management. Ada juga banyak trend-setters seperti Charles Saatchi dan isteri penyampai televisyennya, Nigella Lawson. Pereka bentuk fesyen terkenal Valentino dan Tom Ford bekasnya Gucci juga tinggal di kawasan ini.

Penghuni dari dunia hiburan termasuk Sir David Frost, Neil Simon, Anne Robinson, Laetitia Casta, dan bintang filem seperti Hugh Grant, Sean Connery, dan Joan Collins, bersamaan dengan para penyampai, ahli muzik, pengarang, dan model lain.

Berbilangan tokoh profail tinggi telah membesar di kawasan ini termasuk Puteri Diana, Sienna Miller, dan Ian Fleming, pencipta James Bond.

Jenayah dan keganasan[sunting | sunting sumber]

Untuk berabad kawasan ini telah dikenali sebagai kehantuan orang lebuh, perompak dan pengerat leher menyasar para pengembara di jalan barat keluar London. Kekayaan Knightsbridge telah dijelmakan pada abad ke-19. Kawasan ini telah sering menjadi suatu sasaran untuk jenayah profail tinggi. Pada 1980, pengepungan kedutaan Iran telah mengambil tempat di Knightsbridge, berlamaan beberapa hari. Ia ditamatkan apabila Special Air Service menyerbu bangunan di televisyen secara langsung. PAda 1983, tiga pembeli Krismas dan tiga pegawai Metropolitan Police, memindahkan orang keluar dari gedung, telah dibunuh oleh suatu letupan bom kereta di luar Harrods oleh IRA.[6] Pada 1987, pusat Knightsbridge Security Deposit menjadi sasaran suatu perompakan dan para pencuri meninggalkan dengan suatu sorokan bernilai £60 juta. Pada 2005, jurusolek 22 tahun Clare Bernal telah ditembak oleh perayau dan bekas teman lelakinya Michal Pech di tingkat kedai Harvey Nichols di hadapan rakan dan pembeli-belah, sebelum Pech akhirnya secara fatal menembak dirinya dengan senapang. Banyak bangunan tempat kediaman telah secara berat diliputi oleh CCTV dan dikakitangankan oleh para pengawal, sementara rel atau gari di tingkat bahagian bawah adalah umum.

Bangunan[sunting | sunting sumber]

Di utara kawasan ini, adealah Hyde Park Barracks dari Household Cavalry, dengan sebuah menara 33 tingkat yang berlainan dibina oleh Sir Basil Spence. Royalty and Diplomatic Protection Department berasaskan di Walton Street.

Angkutan dan tempat berperistiwa[sunting | sunting sumber]

Tempat terdekat[sunting | sunting sumber]

Stesen tiub berhampiran[sunting | sunting sumber]

stesen London Underground terdekat adalah Knightsbridge di laluan Piccadilly.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:LB City of Westminster Templat:LB Kensington and Chelsea Templat:London districts