Kokolitofor

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Coccolithaceae

Julat zaman: Hujung Trias - Kini[1]

Kokolithofor Gephyrocapsa oceanica
Pengelasan saintifik
Domain:
Alam:
Filum:
Kelas:
Coccolithophyceae
(Prymnesiophyceae) Rothmaler 1951
Order:

Kokolitofor (juga dipanggil kokolitoforid) ialah fitoplankton eukariot yang unisel (alga). Ia tergolong sama ada dalam alam Protista, menurut lima pengelompokan alam oleh Robert Whittaker, atau Chromalveolata, menurut sistem Pengelasan Biologi yang lebih baharu oleh Thomas Cavalier-Smith. Dalam Chromalveolata, kokolitoforid adalah dalam filum atau bahagian Haptophyta, kelas Coccolithophyceae.[2] Kokolitoforid dibezakan dengan plat (atau sisik) kalsium karbonat khas dengan fungsi yang tidak tertentu dipanggil kokolit, yang juga merupakan mikrofosil penting. Kokolitofor adalah hampir eksklusif di laut dan dijumpai dalam bilangan besar di seluruh zon cahaya matahari di lautan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Brown, P.R.; Lees, J.A.; Young, J.R. (17 Ogos 2004). "Calcareous nannoplankton evolution and diversity through time". Dalam Thierstein, Hans R.; Young, Jeremy R. (penyunting). Coccolithophores-from molecular processes to global impact. Berlin: Springler. m/s. 481–508. ISBN 9783540219286..
  2. ^ Hay, W.W.; Mohler, H.P.; Roth, P.H.; Schmidt, R.R.; Boudreaux, J.E. (1967), "Calcareous nannoplankton zonation of the Cenozoic of the Gulf Coast and Caribbean-Antillean area, and transoceanic correlation", Transactions of the Gulf Coast Association of Geological Societies, 17: 428–480.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Plankton Templat:Cryptophyta dan haptophyta