Komputer riba

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Komputer riba Benq

Komputer riba, Jawi: کومڤوتر ريبا, (dikenal juga dengan istilah notebook/powerbook) ialah komputer peribadi untuk penggunaan secara bimbit. Komputer bimbit (kecil dan dapat dibawa ke mana-mana dengan mudah) adalah integrasi komponent daripada komputer atas meja, termasuk paparan, papan kekunci,peranti petunjuk(dikenali sebagai bantalan sentuh)dan juga pembesar suara ke dalam satu unit. Beratnya sekitar 1 hingga 6 kilogram bergantung pada ukuran, bahan dan spesifikasi. Sumber elektrik berasal dari bateri atau adaptor A/C yang dapat digunakan untuk mengecas bateri dan menghidupkan komputer itu sendiri. Bateri komputer riba pada umumnya dapat bertahan sekitar 1 hingga 6 jam bergantung pada cara pemakaian, spesifikasi dan ukuran bateri. Komputer mudah alih, asalnya berdasarkan monokrome CRT dan selepas itu dibangunkan menjadi komputer riba yang moden. Sebagai komputer mudah alih, ia telah menjadi lebih kecil, ringan, murah, lebih berkuasa dan paparanya lebih besar dan kualitinya juga bertambah. Dengan teknologi yang bertambah baik, penggunaan komputer riba lebih meluas untuk pelbagai tujuan.

Kelasifikasi[sunting | sunting sumber]

Komputer riba dikelaskan kepada pelbagai kelas mengikut size dan fungsi.

  • Komputer size penuh: Komputer peribadi yang cukup untuk merangkumi satu papan kekunci size penuh.(papan kekunci yang mempunyai layout minimum [[1]])
  • Netbook: Komputer riba dengan ciri-ciri lebih kecil, lebih ringan dan lebih mudah alih. Kebiasaannya, netnook lebih murah daripada komputer riba size penuh. ia kurang dari segi kuasa pemprosesan dan ciri-ciri lain. Netbook mempunyai papan kekunci yang lebih kecil berbanding komputer riba size penuh. Sesetengah model komputer riba 11.6" model dikira sebagai netbook. Memandangkan netbook sangat kecil dari segi size ia tidak boleh menggunakan pemacu CD/DVD dalam.
  • Tablet pc: Peranti ini dijuga dikelaskan sebagai komputer riba. Peranti ini mempunyai skrin sentuh yang digunakan sebagai tetikusnya.

Komponen[sunting | sunting sumber]

[[2]] Komponen basis komputer riba adalah seiras dari segi fungsi dengan komputer meja, dan bezanya hanya diperkecilkan dan diadaptasikan untuk kegunaan mudah alih serta direka bentuk untuk penggunaan kuasa lebih rendah. Penyataan dibawah merupakan perbezaan komponen komputer riba dan komputer meja:;;;;;

  • Unit pemprosesan pusat (CPU): Laptop CPU mempunyai ciri-ciri penjimatan kuasa maju dan menghasilkan haba yang kurang daripada pemproses desktop, tetapi tidak seperti yang berkuasa terdapat pelbagai jenis CPU yang direka untuk komputer riba yang boleh didapati dari Intel (Pentium M, celeron.M, Intel Core dan Core 2 Duo), AMD (Athlon, Turion 64, dan Sempron), VIA Technologies, Transmeta dan lain-lain. Mengenai seni bina bukan x86, Motorola dan IBM menghasilkan cip untuk bekas berasaskan komputer riba Apple PowerPC (iBook dan Powerbook). Sesetengah komputer riba mempunyai CPU yang boleh ditanggalkan, walaupun sokongan oleh motherboard boleh dihadkan kepada model tertentu. [33] Dalam komputer riba lain CPU dipaterikan pada motherboard dan tidak boleh diganti.
  • Memori (RAM): SO-DIMM modul memori yang biasanya dijumpai dalam komputer riba adalah kira-kira separuh saiz DIMMs desktop [34] Mereka boleh diakses dari bahagian bawah laptop untuk memudahkan peningkatan.Penggantian pengguna seperti di antara keyboard dan motherboard. Pada masa ini, kebanyakan komputer riba kini dilengkapi dengan GB 3-4 DDR2 RAM, manakala beberapa notebook akhir yang lebih tinggi mempunyai sehingga 16 GB memori DDR3. Netbook Walau bagaimanapun, biasanya dilengkapi dengan hanya 1 GB RAM untuk mengekalkan kos pembuatan yang rendah.
  • Bekalan kuasa: Laptops biasanya berasal dari bateri dalaman boleh dicas semula dengan menggunakan bekalan kuasa luar, yang output voltan DC biasanya dalam julat 7,2-14,8 volt. Bekalan kuasa biasanya luaran, dan disambungkan ke laptop melalui kabel penyambung AC. Ia boleh mengecas bateri dan kuasa laptop pada masa yang sama, apabila bateri telah dicas sepenuhnya, laptop terus menjalankan kuasa yang dibekalkan oleh bekalan kuasa luar. Pengecas menambah kira-kira 400 gram (1 lb) kepada keseluruhan "pengangkutan berat" notebook.
  • Bateri: komputer riba semasa menggunakan bateri ion litium, dengan model yang lebih terkini yang menggunakan litium polimer teknologi baru. Kedua-dua teknologi telah banyak menggantikan logam nikel yang lebih tua hidrida bateri. Hayat bateri biasa untuk komputer riba standard 2-5 jam menggunakan tugas yang ringan, tetapi boleh jatuh ke serendah satu jam apabila menjalankan kuasa-intensif tugas. Prestasi Bateri secara beransur-ansur berkurang dengan masa, yang membawa kepada penggantian akhirnya dalam 1-3 tahun, bergantung kepada proses cas dan nyah-cas yang dilakukan .
  • Paparan video controller: Pada komputer riba standard pengawal video ia akan bergabung ke dalam chipset untuk menjimatkan kuasa. Ini cenderung untuk menghadkan penggunaan komputer riba untuk permainan dan hiburan, dua bidang yang mempunyai permintaan perkakasan yang kian meningkat, dan kerana chipset bersepadu adalah sangat sukar untuk dinaiktaraf untuk pengguna standard, komputer riba boleh ketinggalan zaman dengan cepat untuk digunakan dalam permainan dan hiburan. Komputer riba yang lebih tinggi dan penggantian desktop tertentu yang sering datang dengan pemproses grafik khusus pada motherboard atau sebagai kad pengembangan dalaman. Ini pemproses grafik mudah alih boleh dibandingkan prestasi papan pemecut grafik desktop arus perdana. Komputer riba beberapa grafik ditukar dengan kedua-dua kad bersepadu dan kad diskret yang dipasang. Pengguna boleh memilih antara menggunakan grafik bersepadu apabila hayat bateri grafik yang penting dan berdedikasi apabila menuntut permohonan memerlukan. Ini membenarkan lebih fleksibiliti dan juga memelihara kuasa apabila tidak diperlukan.
  • Storan penyimpanan dalaman: cakera keras komputer riba secara fizikal lebih kecil 2.5 inci (64 mm) atau 1.8 inci (46 mm) berbanding desktop 3,5 inci (89 mm) pemacu. Sesetengah komputer riba yang baru (biasanya ultraportables) menggunakan lebih mahal, tetapi lebih cepat, lebih ringan dan cekap kuasa berasaskan memori flash SSDs sebaliknya. Pada masa ini, 160 GB hingga 500 GB saiz adalah biasa untuk cakera keras komputer riba (64 GB hingga 512 GB untuk SSD).
  • Penyejukan: Sisa haba daripada operasi adalah sukar untuk mengeluarkan dalam ruang dalaman komputer riba yang padat. Komputer riba awal yang digunakan sinki haba yang diletakkan terus ke atas komponen-komponen yang didinginkan, tetapi apabila komponen ini panas jauh di dalam peranti ini, besar ruang membuang salur udara adalah diperlukan untuk mengeluarkan panas. Komputer riba moden bukan bergantung kepada paip haba dengan pantas memindahkan haba buangan ke arah pinggir peranti ini, untuk membolehkan kipas yang lebih kecil dan kompak dan sistem penyejukan sink haba. Haba buangan biasanya habis jauh daripada pengendali peranti, ke arah belakang atau sisi peranti. Laluan pengambilan udara berbilang digunakan, kerana beberapa pengambilan boleh disekat, seperti apabila peranti diletakkan pada permukaan mematuhi lembut seperti kusyen kerusi. Sesetengah reka bentuk dengan kes-kes logam, seperti Apple aluminium MacBook Pro dan MacBook Air juga menggunakan mesin kes sebagai satu "gergasi" haba sink, dan bergantung padanya untuk pam haba daripada teras peranti itu. Peranti sekunder suhu pemantauan boleh mengurangkan prestasi atau mencetuskan penutupan kecemasan jika ia tidak berupaya untuk melesapkan haba, itu seolah-olah laptop dibiarkan berjalan dan diletakkan di dalam kes bawa. Keadaan yang mempunyai potensi untuk mencairkan plastik atau menyalakan api.

Cara pemakaian bateri yang disyorkan[sunting | sunting sumber]

  1. Defrag cakera keras dengan kerap supaya pemprosesan cakera keras lebih cepat dan cekap, dengan itu, kurang permintaan yang anda akan meletakkan pada cakera keras dan juga bateri anda.
  2. Kurangkan kecerahan komputer riba anda supaya penggunaan bateri dapat diminimumkan.
  3. Kurangkan program yang berjalan dilatar belakang kerana program tersebut menambah beban CPU dan seterusnya mengurangkan hayat bateri. Menutup program yang tidak begitu penting semasa menggunakan bateri.
  4. Kurangkan penggunaan peranti luar ketika menggunakan bateri, peranti luar menggunakan kuasa bateri dan penggunannya mempercepatkan hayat bateri anda.
  5. Tambah RAM komputer riba anda, seperti cara pertama diatas, penambahan RAM mempercepatkan pemprosesan dan seterusnya tiada penggunaan kuasa lebih dan memanjangkan hayat bateri.
  6. Memainkan media dari cakera keras berbanding memainkan media melalui pemacu CD/DvD rom, penggunaan CD/DVD menggunakan lebih kuasa daripada cakera keras. Meletakan CD/DVD ke dalam pemacunya juga bukan idea yang bagus, walaupun tidak menggunakannya.
  7. Pastikan permukaan antara sentuhan logam bateri dengan penyambung pada komputer riba, pemindahan kuasa yang cekap membolehkan pengurangan penggunaan yang lebih.
  8. Jaga bateri anda("latihan bateri") jangan biarkan bateri anda diselarikan dengan penggunaan kuasa A.C dan bateri. Sebalik sahaja kuasa bateri sudah penuh, anda perlu menggunakan bateri tersebut sekurang-kurangnya sekali setiap dua hingga tiga minggu. Tambahan lagi, jangan biarkan bateri anda habis kuasa sepenuhnya.
  9. Hibernat komputer riba anda dan bukan "standby", walaupun meletakkan komputer riba dalam mod tunggu sedia("standby") boleh menjimatkan sedikit kuasa dan anda boleh menggunakannya serta merta tetapi ia tidak dapat menjimatkan kuasa seperti mod hibernasi, hibernasi sebenarnya menyimpan keadaan pada masa anda hendak menutup komputer anda. Dengan hibernasi, komputer anda tutup secara seluruhnya.

Komputer riba(umum)[sunting | sunting sumber]

Sebagai komputer peribadi, komputer riba memiliki fungsi yang sama dengan komputer meja meskipun dengan kemampuan yang lebih rendah. Komponen yang terdapat di dalamnya adalah sama dengan yang terdapat pada komputer meja dengan ukuran yang diperkecil, lebih ringan, tidak panas dan jimat elektrik. Komputer riba kebanyakan menggunakan layar LCD (Liquid Crystal Display) berukuran 10 inci hingga 17 inci bergantung dari ukuran laptop itu sendiri. Selain itu, papan kekunci yang terdapat pada komputer riba juga dilengkapi dengan pad sentuh yang berfungsi sebagai penggerak kursor tetikus. Papan kekunci dan tetikus tambahan dapat dipasang melalui soket USB.

Berlainan dengan komputer meja (PC), komputer riba memiliki komponen-komponen pendukung yang dicorakkan secara khusus. Komponen tersebut dicorakkan untuk menyesuaikan dengan mudah alih komputer riba sendiri. Sifat utama yang dimiliki oleh komponen komputer riba adalah ukuran yang kecil, jimat kegunaan tenaga dan cekap. Oleh itu harganya lebih mahal tergantung pada jenama dan spesifikasi penggunaan.

Jenama dan pengilang utama[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]