Kongkang Sunda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Kongkang Sunda[1]
Status pemuliharaan
CITES Appendix I (CITES)[3]
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Kelas: Mamalia
Order: Primate
Famili: Lorisidae
Genus: Nycticebus
Spesies: N. coucang
Nama binomial
Nycticebus coucang
(Boddaert, 1785)
Sunda slow loris range
Sinonim[1][6][7]
  • Bradylemur tardigradus var. B. (Lesson, 1840)
  • Kra Buku (Raffles 1821)
  • Lemur tardigradus Raffles, 1821: (Not Linnaeus, 1758)
  • N. coucang brachycephalus Sody, 1949
  • N. c. buku Robinson, 1917[Note 1]
  • N. c. hilleri Stone and Rehn, 1902
  • N. c. insularis Robinson, 1917
  • N. c. natunae Stone and Rehn, 1902
  • N. Sumatrensis Ludeking, 1867: (nomen nudum)
  • N. tardigradus var malaiana Anderson, 1881
  • N. t. malayanus (Lydekker, 1904)
  • Tardigradus coucang Boddaert, 1785: (no locality)

The Sunda perlahan monyet loris (Nycticebus coucang) atau hantu, kongkang lebih besar adalah strepsirrhine primat dan spesies daripada hantu, kongkang berasal dari Indonesia , barat Malaysia , selatan Thailand dan Singapura . Ia berukuran 27-38 cm (11 hingga 15 in) dari kepala ke ekor dan berat antara 599 dan 685 g (21.1 dan 24.2 oz). Seperti lorises perlahan lain, ia mempunyai hidung basah ( rhinarium ), kepala bulat, telinga kecil tersembunyi di bulu tebal, muka yang rata, mata besar dan vestigial ekor.

Kongkang Sunda (Nycticebus coucang) atau kongkang besar merupakan primate strepsirrhine dan satu spesies kongkang asal di Indonesia, Malaysia barat, selatan Thailand dan Singapore. Ia berukuran 27 to 38 cm (11 to 15 in) dari kepala ke ekor dan seberat antara 599 and 685 g (21.1 and 24.2 oz). Sama seperti kongkang lain, ia memiliki hidung basah (rhinarium), kepala bulat, telinga kecil tersembunyi dalam bulu tebal, muka leper, mata besar dan ekor vestigial.

Kongkang Sunda adalah nocturnal dan arboreal, biasanya berada di hutan malar hijau. Ia cenderung kepada hutan hujan dengan kanopi tebal berterusan dan memiliki kadar metabolik amat rendah berbanding mamalia yang lain yang sama saiz. Permakanannya terdiri dari getah pokok, madu bunga, buah dan arthropod. Ia akan makan rembesan seperti getah pokok dengan menjilat rekahan pada pokok. Spesies ini biasanya bersendirian; satu kajian menunjukkan hanya 8% dari waktu aktifnya dihabiskan berhampiran individual yang lain. Tingkah laku sosial membentuk hanya sebahagian kecil daripada aktivitinya, sungguhpun ia memiliki sistem mengawan monogami dengan anaknya tinggal bersama keluarga. Ia tidur pada siang hari, mengulung seperti bola di bahagian-bahagian tersembunyi di atas pokok, sering kali di dahan, ranting, daun kelapa, atau lianas . Spesies ini adalah polyoestrous, biasanya melahirkan anak tunggal selepas tempoh matang 192 hari. Anak muda berpisah antara 16 dan 27 bulan, secara amnya apabila ia adalah matang secara seksual.

Spesies ini disenaraikan sebagai "rentan" dalam Senarai Merah IUCN . Ia diancam kepupusan disebabkan oleh permintaan yang semakin meningkat dalam perdagangan haiwan eksotik, dan telah menjadi salah satu spesies primat yang paling banyak dijual di pasaran haiwan Indonesia. Giginya sering ditarik keluar sebelum dijual sebagai haiwan kesayangan yang boleh menyebabkan jangkitan dan / atau kematian, proses ini menjadikan pembebasan kehutan liar semula adalah mustahil. Ia juga mengalami kehilangan habitat, yang amat teruk di kawasan-kawasan di mana ia dijumpai.

Etymologi[sunting | sunting sumber]

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. In 1917, Robinson used the name buku, attributed to Ruffles 1821;[4] however, the name buku as originally applied did not refer to a loris.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. 1.0 1.1 Groves 2005, ms. 122.
  2. Nekaris, A. & Streicher, U. (2008). "Nycticebus coucang". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2010.4. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Diperoleh pada 30 January 2011. 
  3. UNEP-WCMC. "CITES species database: Nycticebus coucang". UNEP-WCMC Species Database. Diperoleh pada 3 February 2011. 
  4. Robinson, H.C. (1917). "On three new races of Malayan mammals" (PDF). Journal of the Federated Malay States Museums 7: 101–105. 
  5. Groves 1971, ms. 50.
  6. "Table 2 b: taxonomic names and synonyms used by several authors: genus, species, subspecies, populations" (PDF). Loris and potto conservation database. loris-conservation.org. 4 February 2003. ms. 3. Diperoleh pada 30 April 2013. 
  7. Chasen 1940, ms. 88–89.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Zimmermann1989" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Zimmermann1985" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Wilde1972" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WiensZitzmann2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WiensZitzmann1999" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Wiens2002" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "UtamivanHooff1997" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TenazaFitch1984" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Streicher2007" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Streicher2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Schulze2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sanchez2008" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Rigel2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Rasmussen1986" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Pan2007" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Newell1971" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NekarisNijman2007" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NekarisJaffe2007" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nekaris2008" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NekarisMunds2010" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "MundsNekarisFord2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Izard1988" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Gron2009" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Gebo1987" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Fitch-SnyderJurke2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ElliotElliot1967" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ehrlich1977" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Daschbach1981" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CITES2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Choudhury1992" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Chen_etal2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Penulisan dipetik[sunting | sunting sumber]

Templat:Lorisidae nav Templat:Subject bar