Koro-pok-guru

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

koropokkuru (Jepun: コロポックル),juga ditulis sebagai Koro-pok-kuru, korobokkuru, atau koropokkur, ialah satu bangsa orang kecil dalam cerita rakyat orang Ainu dari pulau-pulau utara Jepun. Nama ini secara tradisinya dianalisis sebagai gabungan tiga bentuk daripada kor atau koro ("tumbuhan butterbur"), pok ("di bawah"), dan kur atau kuru ("seseorang") dan ditafsirkan bermaksud "orang di bawah daun tumbuhan butterbur" dalam bahasa Ainu.

Puak Ainu percaya bahawa koro-pok-guru ialah orang yang tinggal di tanah Ainu sebelum puak Ainu sendiri tinggal di situ. Mereka mempunyai tubuh badan yang pendek, tangkas, dan mahir memancing. Mereka hidup dalam lubang dengan bumbung yang dibuat daripada daun butterbur.

Lama dahulu, koro-pok-guru berbaik-baik dengan puak Ainu, dan akan menghantar mereka rusa, ikan, dan permainan yang lain dan barang-barang pertukaran dengan mereka. Rakyat kecil ini tidak suka dilihat, jadi mereka senyap-senyap akan membuat penghantaran mereka di bawah kegelapan malam.

Suatu hari, seorang lelaki muda Ainu memutuskan bahawa dia mahu melihat koro-pok-guru sendiri, jadi dia menunggu untuk melakukan serangan hendap di sebuah tetingkap di mana hadiah mereka biasanya ditinggalkan. Apabila koro-pok-guru datang untuk meletakkan sesuatu di sana, orang muda itu menyambarnya dengan tangan dan membawanya ke dalam. Ia ternyata seorang koro-pok-guru wanita yang cantik dan dia begitu marah pada kekasaran lelaki muda itu bahawa orang itu telah tidak pernah dilihat. Lubang, tembikar, dan alat-alat batu mereka, puak Ainu percaya, masih kekal bertaburan di sekitar landskap.

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Patung kayu Koro-pok-guru
  • Dalam manga Shaman King, koropokkur ("minutians" dalam versi Inggeris) digambarkan sebagai satu bangsa makhluk semangat kecil yang berpengaruh untuk latar belakang bomoh remaja Ainu Horohoro. Seorang koropokkur—bernama Kororo (Corey, dalam bahasa Inggeris)—mengiringi Horohoro sebagai roh penjaganya.
  • Mereka muncul sebagai bangsa dimainkan Koborokuru dalam Shadowrun, dalam buku peraturan Shadowrun Companion:Beyond the Shadows.[1]
  • "Koropokkuru" 「コロポックル」juga ialah nama Kelab Peminat Rasmi kumpulan pemuzik Jepun Kra.
  • Dalam permainan video The Legend of Zelda: The Minish Cap, makhluk kecil yang dipanggil Picori Picori (Jepun: ピッコル, Hepburn: Pikkoru) tinggal dalam rumah-rumah di bawah daun tumbuhan dan menyembunyikan item dalam rumput tinggi dan periuk bagi pemain untuk mencari, seperti wang atau anak panah.
  • Dalam permainan video Okami, satu daripada para protagonis ialah Issun (Issun-Boshi), budak tinggi seinci dari kampung Ponc'tan, iaitu rumah bangsa kecil makhluk dikenali dalam varian Bahasa Inggeris sebagai Poncles (Koro-pok-guru). Ponc'tan tinggal di hutan Yoshpet (Aokigahara), yang terletak di tanah Kamui. Kamui adalah di utara Nippon, dan didiami oleh satu kaum manusia dengan kebolehan berubah bentuk, yang dikenali sebagai puak Oina (Ainu).
  • Dalam anime, Inu x Boku seorang daripada pembantu rumah (Kotomura Chino) ialah seorang Koro-pok-guru
  • Dalam anime, Honey and Clover, Hagu digunakan oleh Morita sebagai "bukti" penemuan Koro-pok-guru untuk laman web bagi mendapatkan duit.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • John Batchelor (1904). The Koropok-Guru or pit-dwellers of north Japan, and, A critical examination of the nomenclature of Yezo, Volume 19. YOKOHAMA: Japan Mail. m/s. 18. Dicapai pada 1 Mac 2012.(Harvard University)(Digitized Jan 20, 2006)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Shadowrun Kompendium. Fantasy Productions. 1997. m/s. 38. ISBN 3-89064-731-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]