Krisis politik Thailand 2013–2014

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Krisis politik Thailand 2013–2014
Perusuh di Monumen Demokrasi pada 30 November
Tarikh31 Oktober 2013–22 Mei 2014
Lokasi
Punca
  • Pengusulan rang undang-undang pengampunan salah laku semua pihak sejak 2004[1]
  • Pengaruh Thaksin Shinawatra dalam siasah Thailand
  • Cadangan pindaan bagi perlembagaan 2007 menjadikan Senat yang dipilih sepenuhnya[2]
Matlamat
  • Menyingkirkan parti Pheu Thai yang bersekutu dengan Thaksin daripada berkuasa
  • Mewujudkan Majlis Rakyat yang tidak dipilih untuk mengawasi reformasi politik[3]
Kaedah
  • Protes jalanan
  • Pendudukan di jabatan-jabatan kerajaan
  • Gangguna umum[4]
  • Boikot
StatusSedang berlaku
Pihak terlibat
Tokoh dan pemimpin utama
Suthep Thaugsuban Yingluck Shinawatra
Korban
Maut28[6](setakat 16 Mei 2014)
Tercedera825(setakat 16 Mei 2014)[perlu rujukan]
Ditangkap12[7](setakat 16 Januari 2014)

Krisis politik Thailand 2013–2014 merujuk kepada tunjuk perasaan anti kerajaan yang berterusan di Thailand sejak November 2013, bertujuan untuk menidakkan pengaruh bekas Perdana Menteri Thailand terdahulu Thaksin Shinawatra daripada politik Thai.

Bantahan tercetus ekoran cadangan rang undang-undang pengampunan terhadap para peserta dalam insiden rusuhan di Thailand sejak 2004, termasuk Thaksin Shinawatra. Protes itu diketuai oleh bekas ahli parlimen Parti Demokrat Suthep dengan tujukan mengusir kerajaan dan keluarga Shinawatra dari kuasa. Pertembungan berlaku antara penyokong bandar vs luar bandar, seperti Thailand dengan 65 juta penduduk. Mahkamah Perlembagaan juga mendapati perubahan Perlembagaan Thailand 2007 sebagai tidak sah .Isu ini tidak dibincangkan secara terbuka di belakang konflik adalah penggantian diraja .

Pada 25 November 2013, penunjuk perasaan anti-kerajaan yang diketuai oleh Suthep mula merampas beberapa pejabat kerajaan. Polis tidak campur tangan kerana bimbangan akan berlaku rampasan kuasa tentera yang baru. Pertempuran ganas antara penunjuk perasaan anti-kerajaan, penyokong kerajaan dan polis, tembakan dan letupan bom menyebabkan 23 kematian dan ratusan lagi cedera antara akhir November 2013 dan 2 Mac 2014.

Selepas peletakan jawatan semua 153 Ahli Parlimen daripada pembangkang Parti Demokrat, Yingluck Shinawatra membubarkan Parlimen Thailand pada 9 Disember 2013 dan mengumumkan pilihan raya umum Thailand 2014 pada 2 Februari 2014. Gerakan anti-kerajaan menolak pilihan raya itu.

Di bawah slogan "Shutdown Bangkok" itu, penunjuk perasaan anti-kerajaan, mulai 13 Januari 2014, menyekat persimpangan jalan utama di tengah-tengah bandar Bangkok. Keganasan sekali-sekala menyebabkan kerajaan untuk mengisytiharkan darurat di Bangkok dan kawasan sekitarnya pada 21 Januari. Polis diberi kuasa tambahan untuk menangkap penunjuk perasaan.

Pengundian bermula pada 26 Januari 2014, tapi terganggu di kawasan Bangkok dan Selatan Thailand oleh penunjuk perasaan menyekat masuk ke pusat pengundian.Kira-kira 440,000 pengundi berdaftar dihalang daripada membuang undi. Walau bagaimanapun 2 pilihan raya pada Februari berjalan lancar dengan 47,72 peratus keluar mengundi di seluruh negara.

Pada 5 Februari 2014, Mahkamah Jenayah mengeluarkan waran tangkap terhadap 19 orang ahli utama Jawatankuasa Pembaharuan Demokratik Rakyat (PDRC). Gerakan anti-kerajaan menamatkan bantahan mereka pada 2 Mac dan darurat ditarik balik pada 18 Mac. Tiga hari kemudian, Mahkamah Perlembagaan memutuskan pilihan raya 2 Februari 2 tidak sah kerana tidak diselesaikan dalam satu hari di seluruh negara. Penunjuk perasaan anti-kerajaan berkata mereka berulang kali akan mengganggu pilihan raya baru sehingga matlamat mereka untuk mewujudkan majlis rakyat dapat dicapai.

Pada 7 Mei 2014, Mahkamah Perlembagaan sebulat suara memutuskan bahawa Yingluck dan beberapa menteri terlibat dalam kontroversi seorang pegawai keselamatan pada 2011.

Pada 20 Mei 2014, Tentera Diraja Thai mengisytiharkan undang-undang tentera di seluruh negara dan menubuhkan sebuah pemerintahan tentera untuk menyelesaikan keadaan. Dua hari kemudian, tentera mengadakan satu rampasan kuasa terhadap kerajaan sementara.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Yingluck berkuasa selepas menang besar dalam pilihan raya Thailand 2011. Parti Pheu Thai pimpinan Yingluck menang majoriti dan mendapat kuasa untuk membentuk kerajaan. Yingluck adalah adik bekas Perdana Menteri Thaksin dan Parti Pheu Thai. Thaksin, yang digulingkan dalam rampasan kuasa tentera pada 2006 hidup dalam buangan bagi mengelak sabitan rasuah 2008. Namun beliau masih mendapat sokongan popular di kalangan rakyat Thailand luar bandar dan golongan miskin di bandar. Keluarga Shinawatra amat dihormati di timur laut kerana mendapat keuntungan dasar Thaksinomics.

Cadangan pengampunan dan pindaan perlembagaan telah dibahaskan oleh Dewan Rakyat semasa Perdana Menteri Yingluck tetapi di ditentang oleh Parti Demokrat. Pada bulan Ogos 2013, Parti Pheu Thai rang undang-undang pengampunan. Protes jalanan anti-Thaksin dilancarkan bagi menggulingkan "Thaksinisme" gagal mendapatkan momentum.

Jawatankuasa setuju draf undang-undang pengampunan disemak semula pada 18 Oktober 2013.Rang undang-undang asdalnya untuk membebaskan penunjuk perasaan awam, tetapi tidak termasuk pemimpin kerajaan dan tentera. Draf ini dituduh sebagai "pengampunan selimut " yang akhirnya membebaskan tuduhan rasuah terhadap Thaksin serta caj pembunuhan dibuat terhadap Abhisit dan Suthep.

Pada 4 November 2013, pelbagai bantahan berlaku sepanjang jalan raya Bangkok dan juga di beberapa bandar. Beberapa universiti dan organisasi mengeluarkan kenyataan mengutuk rang undang-undang. Undian bebas yang dijalankan antara 11 dan 13 November melaporkan bahawa majoriti orang-orang Thai yang dikaji mahu bantahan berakhir.

Akhirnya Yingluck menggesa Senat mengutamakan kepentingan rakyat. Pemimpin Pheu Thai Party juga berjanji untuk tidak menghidupkan semula rang undang-undang itu atau mana-mana bil pengampunan, jika ia telah ditolak oleh Senat. Senat kemudiannya mengundi dan menolak undang-undang pengampunan itu pada 11 November 2013.

Ketegangan politik juga terctus apabila Mahkamah Keadilan Antarabangsa mengesahkan kedaulatan Kemboja ke atas sebahagian Kuil Preah Vihear. Tetapi isu sempadan kekal tenang.

Walaupun rang undang-undang pengampunan telah digugurkan, bantahan di Bangkok berjalan terus. Suthep dan lapan orang anggota Demokrat meletakkan jawatan mereka di parlimen untuk memimpin protes bantahan awam. Yingluck dan kerajaan dituduh menjadi proksi bagi pihak Thaksin. Bantahan terdiri daripada beberapa kumpulan, termasuk Pergerakan Suthep, kumpulan Hijau Politik, Rangkaian Pelajar dan Rakyat untuk Pembaharuan Thailand (NSPRT), PEFOT, Dhamma Tentera Darat, dan Hubungan Gabungan Negeri Perusahaan Pekerja. Penunjuk perasaan meniup wisel sebagai simbol bantahan mereka.

Pindaan perlembagaan[sunting | sunting sumber]

Pada 20 November 2013, Mahkamah Perlembagaan memutuskan pindaan undang-undang itu tidak mengikut perlembagaan. Pindaan dilihat akan membenarkan saudara wakil-wakil untuk menjadi senator dan akan menjadikan Dewan Negara tidak berupaya untuk membuat penelitian.Perlembagaan 1997 tidak melarang saudara-saudara seorang wakil untuk menjadi senator dan akhirnya menjadi seperti "Perhimpunan Suami dan Isteri".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Protests as Thailand senators debate amnesty bill". The Guardian. 11 November 2013. Dicapai pada 13 Januari 2014.
  2. ^ "Thailand Constitutional Court rejects Senate amendments". BBC News. 20 November 2013. Dicapai pada 12 Januari 2014.
  3. ^ "Thailand: Seven hurt as gunmen fire on Bangkok protest". BBC News. 11 Januari 2014. Dicapai pada 13 Januari 2014.
  4. ^ "Protesters move in early for Bangkok shutdown". Bangkok Post. Dicapai pada 13 Januari 2014.
  5. ^ "'ประยุทธ์-เหล่าทัพ'แถลง'ควบคุมอำนาจรัฐ'" (dalam bahasa Thai). Komchadluek. 2014-05-22. Dicapai pada 2014-05-22. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  6. ^ "Cool heads must prevail", Bangkok Post, 16 May 2014
  7. ^ "Clashes and casualties". The Nation. 16 Januari 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-01-28. Dicapai pada 16 Januari 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Protests in Bangkok, CTV News Channel (wawancara dengan ahli sains politik Aim Sinpeng, yang menjelaskan pencetus dan latar belakang tunjuk perasaan)