Sorraia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kuda Sorraia)
Sorraia

Seekor kuda Sorraia jantan
Ciri-ciri unggul: Kurus, bentuk kaki panjang, bonggol yang selesa, leher yang jinjang, tampang sisi yang cembung; berwarna grulla atau dun, biasanya tanpa tanda-tanda putih
Negara asal: Asal barat daya semenanjung Iberia, kini terdapat terutamanya di Portugal dan Jerman
Kuda (Equus ferus caballus)

Sorraia merupakan sejenis baka kuda yang jarang-jarang ada, berasal dari bahagian semenanjung Iberia yang kini dikenali sebagai Portugal. Sorraia dikenali dengan ciri-ciri primitifnya, termasuk tampang sisi yang cembung serta perwarnaan dun dengan tompok-tompok primitif. Berkenaan asal-usulnya, telah dianjurkannya satu teori oleh sesetengah pihak bahawa Sorraia merupakan keturunan dari kuda primitif yang tergolong dalam fauna liar semula jadi di Iberia Selatan. Kajian-kajian sedang dijalankan untuk menemui hubung kait antara Sorraia dan pelbagai jenis kuda liar, di samping hubungannya dengan baka-baka lain dari Semenanjung Iberia dan Afrika Utara.

Kuda baka ini kecil tetapi tahan lasak dan senang menyesuaikan diri dengan keadaan yang teruk. Sekali-sekala ia ditangkap dan digunakan oleh petani tempatan selama berabad-abad, malah sebuah populasi tinggalan bagi kuda yang hampir pupus ini ditemui oleh seorang ahli zoologi Portugal pada awal abad ke-20. Kini, kuda Sorraia menjadi tumpuan usaha pemuliharaan yang diterajui oleh para saintis Eropah beserta peminat-peminat dari pelbagai negara membentuk projek-projek serta membentuk kawanan-kawanan untuk membantu dalam pemantapan semula baka ini dari status terancamnya sekarang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]