The Kids (kugiran)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kumpulan The Kids)
THE KIDS
Kulit album gabungan War Rock - Vol 1 '88 - (1988) termasuk kumpulan The Kids.
Latar belakang
Berasal dariMalaysia Terengganu Terengganu, Malaysia
GenreRock
PekerjaanVokal / Pemuzik
Tahun aktif1976-1989
Pengkarya berkait
Berkumpulan
Bekas ahliMohalim - Bass (Ketua Kumpulan)

Shamri - Vokal Ade - Vokal Kama - Drum Umarul - Gitar

Fadzil Suhaimi - Gitar

Kumpulan The Kids merupakan kumpulan Rock yang dari Terengganu (Kemudiannya dikenali sebagai kumpulan Iklim) yang ditubuhkan pada tahun 1976 di Malaysia. Kumpulan ini menyampaikan lagu-lagu Melayu.

Ahli-ahli[sunting | sunting sumber]

  1. Shamri - Vokal
  2. Ade - Vokal
  3. Kama - Drum (Iklim)
  4. Umarul @ Mat Dor - Gitar (Titanic & Iklim)
  5. Mohalim - Bass (Iklim) - Ketua Kumpulan
  6. Fadzil Suhaimi - Gitar (Iklim)

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Kumpulan ini dianggotai oleh Shamri, Ade, Kama, Umarul, Mohalim dan Fadhil Suhaimi sebelum telibat dengan kumpulan iklim. Kumpulan The kids telah ditubuhkan pada awal tahun 1978 ini kerana telah mendapat tempat pada pertandingan Battle Of The Band dan Bintang Popular1985.

Dikatakan sekarang ini FADZIL SUHAIMI BIN WAN ARIFIN bekerja sebagai penjawat awam di terengganu iaitu di PEJABAT TANAH DUNGUN. Beliau juga merupakan anak saudara pelakon terkenal tanah air iaitu Wan Hanafi Su. Fadhil juga sekarang ini telah pun memiliki dua buah kereta iaitu Produa Kelisa dan Toyota Avanza. Sekarang ini Fadhil telah pun menetap di Dungun di Kampung Teluk Lipat, ini kerana memudahkan beliau untuk mencari ilham untuk lagu baru.Pada zaman kegemilangan era 80an, THE KIDS telah mendapat sambutan peminat yang begitu ramai terutama di Terengganu dan Kuala Lumpur. THE KIDS juga menjadi terkenal pada masa itu kerana mendapat jemputan di kenduri kahwin, jemputan VVIP dan kelab-kelab di hotel. Pemuzik anak jati Terengganu ini telah mengharumkan nama kerana telah mendapat tempat dalam pertandingan "BATTLE OF THE BANDS".

Album[sunting | sunting sumber]

  • SENGSARA TIMUR TENGAH
  • TEMPE MASAK ASAM
  • BERUANG LAWAN BUAYA

Lagu-lagu[sunting | sunting sumber]

  1. Ketenangan hidup
  2. Siapa Dia
  3. Cok Cok kendung
  4. Ululalbab

Atas permintaan peminat muzik yang nak tahu sangat pasal band dari gagasan kelompok yang wujud sekitar tahun 1980 an. Band ini pernah menangi naib Johan Clash of the Bands 1990 daripada 124 group yang bertanding.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]