Kung Fu Panda 2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kung Fu Panda 2
PengarahJennifer Yuh Nelson
PenulisJonathan Aibel
Glenn Berger
Dihasilkan olehMelissa Cobb
DibintangiJack Black
Dustin Hoffman
Angelina Jolie
Lucy Liu
Seth Rogen
Jackie Chan
David Cross
James Hong
Gary Oldman
James Woods
Victor Garber
Jean-Claude Van Damme
Michelle Yeoh
Disunting olehClare Knight
Muzik olehHans Zimmer
John Powell
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
22 Mei 2011 (tayangan Hollywood)
26 Mei 2011 (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
90 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$150 juta
Pecah panggung$665.7 juta

Kung Fu Panda 2 adalah filem animasi komputer komedi-drama seni mempertahankan diri 3D Amerika Syarikat tahun 2011, yang diarahkan oleh Jennifer Yuh Nelson, yang diterbitkan oleh DreamWorks Animation, dan diedarkan oleh Paramount Pictures. Filem ini merupakan filem susulan kepada filem Kung Fu Panda dan ansuran kedua dalam francais Kung Fu Panda.

Jack Black, Angelina Jolie, Dustin Hoffman, Seth Rogen, Lucy Liu, David Cross, James Hong, dan Jackie Chan mengulangi peranan watak mereka daripada filem asal disertai oleh Gary Oldman, Michelle Yeoh dan Danny McBride. Dalam filem itu, Po and Furious Five pertempuran yang merak jahat bernama Lord Shen yang mempunyai senjata yang kuat yang beliau merancang untuk menakluk China dengan. Walau bagaimanapun Po mendapati rahsia menakutkan tentang masa lalu dalam proses.

Filem ini dikeluarkan di pawagam 26 Mei 2011 di Real D 3D dan Digital 3D. Kung Fu Panda 2 adalah filem animasi yang berjaya meraih kutipan tertinggi tahun ini. Filem ini telah dicalonkan untuk Anugerah Akademi untuk 2011 Ciri Best animasi di Academy Awards ke-84 tetapi tewas kepada Rango.

Sebuah sekuel berjudul Kung Fu Panda 3, dan diarahkan oleh Jennifer Yuh Nelson dan Alessandro Carloni, telah dikeluarkan pada 29 Januari 2017

Plot[sunting | sunting sumber]

Tahun sebelum peristiwa-peristiwa filem yang pertama, Tuhan Shen (Gary Oldman), yang keturunan puak merak yang memerintah Gongmen Bandar di China kuno, bertujuan untuk memanfaatkan bunga api sebagai senjata. Selepas menemui dari tukang ramal kambing mahkamah (Michelle Yeoh) bahawa "seorang pahlawan yang hitam dan putih" akan mengalahkan dia jika dia tidak keluar dari jalan yang jahat ini, Shen membawa tentera serigala untuk menghapuskan penduduk panda untuk mengelakkan nubuatan . ibu bapa Shen adalah ngeri di kekejaman dan buangan ini anak mereka, yang bersumpah membalas dendam.

Pada masa kini, Po (Jack Black) hidup impiannya sebagai Dragon Warrior, melindungi Lembah Damai bersama rakan-rakan dan rakan-rakan kung fu masters, Furious Five. Gurunya Shifu (Dustin Hoffman) memberitahu beliau, bagaimanapun, bahawa beliau masih belum mencapai ketenangan jiwa. Ketika mempertahankan sebuah kampung dari penyamun serigala yang telah mencuri logam halus untuk Shen, Po diganggu oleh simbol perisai pemimpin serigala ini (Danny McBride), yang menyebabkan Po mempunyai flashback ibunya dan membolehkan serigala untuk melarikan diri. Po meminta bapa angsa beliau, Encik Ping (James Hong), kira-kira asal usulnya. Ping mendedahkan bahawa dia mendapati Po sebagai seorang bayi di dalam sebuah peti lobak dan diterima pakai dia, tetapi Po masih belum ditunaikan, tertanya-tanya bagaimana dan mengapa dia berakhir di Lembah Damai.

Shifu menerima perkataan yang Shen telah kembali ke Gongmen City dan membunuh bergemuruh Rhino, pemimpin kung fu majlis melindungi City, dan sedang merancang untuk memusnahkan kung fu tradisi dan menakluk China dengan senjata baru dibangunkan, meriam yang menembak bunga api senjata. Shifu menghantar Po dan Furious Five untuk Gongmen City untuk menghentikan Shen dan memusnahkan senjata. Mereka mendapati bandar yang diduduki oleh tentera Shen, dengan kedua-dua anggota majlis yang masih hidup Storming Ox dan Croc dipenjarakan. Enam wira meminta ahli-ahli majlis untuk membantu untuk membebaskan bandar, tetapi kedua-dua memetik tidak berdaya menentang senjata Shen dan menolak. Po dan Lima ditemui oleh bos serigala dan mengejar, hanya ditangkap di hadapan menara Shen.

Setelah dibawa ke hadapan Shen di menara itu, Po dan Lima membebaskan diri mereka dan memusnahkan senjata Shen. Walau bagaimanapun, Po sekali lagi terganggu dengan satu imbasan semula apabila melihat simbol yang sama seperti sebelum ini pada bulu Shen, menyedari Shen berada di sana malam terakhir Po melihat ibu bapanya. membolehkan Shen untuk melarikan diri dan memusnahkan menara dengan senjata meriam. Selepas Po dan Lima melarikan diri, harimau betina (Angelina Jolie), menghadapi Po lebih mengalih perhatian beliau, yang enggan menjelaskan bahawa dia ingat kehadiran Shen pada malam dia telah dipisahkan dari ibu bapanya, dan mahu jawapan mengenai masa lalu dari Shen. Walaupun empati, harimau betina memberitahu Po untuk tinggal di belakang untuk keselamatan sendiri. Walaupun begitu, Po memecah masuk ke dalam kilang untuk mempersoalkan Shen, secara tidak sengaja menggagalkan rancangan Lima untuk memusnahkan kilang. Shen mendakwa bahawa ibu bapa Po meninggalkan dia, dan kemudian letupan Po keluar dari kilang ke dalam sungai dengan meriam, di mana beliau dipercayai telah meninggal.

Po bertahan dan diselamatkan oleh tukang ramal yang sama, yang membawa dia ke runtuhan kampung berdekatan di mana Po dilahirkan. Berpandukan tukang ramal untuk memeluk masa lalu, Po ingat bahawa ketika dia masih bayi, ibu bapanya telah mengorbankan diri mereka untuk menyelamatkan dia daripada tentera Shen, ibunya menyembunyikan dia dalam peti lobak dan memancing tentera Shen daripadanya. Po mencapai ketenangan jiwa, menyedari bahawa dia telah hidup kehidupan yang bahagia dan memuaskan walaupun tragedi awal ini.

pulangan Po untuk Gongmen City untuk menyelamatkan tawanan Five dan menghalang penaklukan Shen China. pertempuran akan berlaku antara armada Shen, belayar di tengah-tengah Gongmen City, dan Po dan Lima, disertai oleh Shifu, yang telah dipujuk Ox dan Croc untuk membantu. Po mengubah pergerakan yang digunakan semasa latihan ketenangan jiwa beliau untuk mengalihkan peluru bunga api Shen terhadap armada sendiri, memusnahkan ia. Po kemudian menggesa Shen untuk melepaskan masa lalu sendiri, tetapi Shen menyerang Po sehingga Shen garis condong tali memegang meriam terakhir, yang jatuh dan menghancurkan Shen mati. Victorious, Po kembali ke Lembah Damai dan berjumpa dengan Encik Ping, penuh kasih sayang mengisytiharkan angsa menjadi bapanya.

Pada masa yang sama, bapa kelahiran Po, Li Shan diturunkan kerana terselamat serangan Shen dan ditunjukkan untuk tinggal di jauh, kampung tersembunyi didiami oleh panda yang masih hidup, dan deria bahawa anaknya masih hidup.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Data daripada ComingSoon.net[1] kecuali jika dinyatakan yang lain.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan comingsoon tidak disediakan
  2. ^ "Gary Oldman Voicing Kung Fu Panda Sequel — ComingSoon.net". May 21, 2011. Dicapai pada 20 May 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Kung Fu Panda Templat:DreamWorks animated films