Kuntao

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Kuntao atau kuntau (Hanzi:拳道 / Romanisasi Hokkien: kûn-thâu) adalah istilah dalam bahasa Hokkien untuk seni beladiri yang diciptakan oleh bangsa Cina di Asia Tenggara, khususnya Kepulauan Melayu. Ilmu seni beladiri ini banyak diamalkan di beberapa negara termasuk Indonesia, Malaysia, Filipina, dan Singapura.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Tidak ada perkataan hanzi Cina khusus untuk kuntao, tetapi sebutan yang paling umum adalah "cara menumbuk", iaitu perkataan kun 拳 bermaksud menumbuk dan perkataan tao yang bermaksud cara atau jalan. Sebutan yang kurang biasa ialah kun 棍 yang bermaksud kakitangan, tou 头 yang bermaksud kepala, sehingga dapat diterjemahkan sebagai "cara kakitangan" atau kira-kira "pengetahuan tentang tumbukan tangan". Di Fujian dan kawasan selatan lain, istilah ini pada mulanya digunakan untuk seni beladiri Cina pada umumnya dan sinonim dengan quanfa (拳法, Pe̍h-ōe-jī: kûn-hoat). Perkataan ini dicatat dalam Bahasa Melayu Klasik menjadikannya istilah tertua yang terkenal untuk seni beladiri Cina sebelum penggunaan istilah kungfu secara moden. Dalam bahasa Inggeris, dan bahkan dalam penggunaan Cina modennya, kuntao biasanya merujuk secara khusus kepada gaya yang dibawa ke Asia Tenggara dan selalunya tidak termasuk sistem pertempuran orang Cina yang lain.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kedatangan seni mempertahankan diri China di Kepulauan Melayu menunjukkan hubungan kuno antara China dan Asia Tenggara. Donn F. Draeger menyebutnya sebagai sistem pertempuran tersusun utama tertua di Indonesia, mendahului pengajaran silat yang berstruktur. [1] Budaya Toraja, Batak, dan Dayak semuanya mempunyai pengaruh Cina, dan senjata Cina sering digambarkan dalam seni Sumatera kuno. Beberapa kuil Cina pra-kolonial di Indonesia memaparkan gambaran gabungan ciri khas Cina selatan, dan banyak teknik dan senjata silat yang mempunyai pengaruh Cina dan India. [1] Banyak keluarga Peranakan masih mempunyai jejak sejarah suku mereka di wilayah ini sejak pelayaran Laksamana Cheng Ho, [2] namun majoriti orang Cina Asia Tenggara dibawa ke Kepulauan Melayu sebagai pendatang kelas pekerja pada zaman penjajah. [3] [4] Di Indonesia khususnya, setiap masyarakat Cina menguasai beberapa bentuk kuntao, tetapi secara tradisional diperturunkan secara rahsia. [1] Baru-baru ini seperti tahun 1970-an, kuntao sering diamalkan secara rahsia bagi mengelakkan tekniknya diturunkan kepada orang luar, baik orang Cina dan bukan Cina. [1] Ia tidak dipaparkan secara terbuka, dan apabila perlu melakukan demonstrasi di tempat awam, ia akan menyembunyikan bentuk sebenarnya. [1] Keadaan ini berubah pada akhir abad ke-20, dan kuntao sekarang diajarkan tanpa rahsia. Kuntao diperkenalkan ke AS oleh Willem Reeders dan Willem de Thouars pada tahun 1960-an.

Gaya[sunting | sunting sumber]

Kedua-dua seni beladiri Cina utara dan selatan terdapat dalam kuntao. Namun, sebahagian besar sistem kuntao berasal dari negeri selatan yang sama dengan komuniti Cina Asia Tenggara yang mengamalkannya. Gaya Fujian, Shandong, Kongfu dan Guangdong mendominasi dalam gaya kuntao. Beberapa sistem gaya kuntao diambil langsung dari China dengan sedikit atau tidak ada perubahan langsung seperti, Pakua (baguazhang atau kelapa sawit lapan-trigram) dan Peh-ho (baihequan atau kepingan bangau putih). Antara yang paling biasa antaranya adalah Saolim (Shaolinquan), Ngochokun (wuzuquan atau lima nenek moyang penumbuk), dan Thaikek (taiji). Gaya lain mungkin merupakan gabungan beberapa sekolah yang berbeza [5] yang disebabkan oleh anggapan bahawa mereka harus menyesuaikan diri dengan senjata dan persekitaran Asia Tenggara. [6] Bentuk sanchian adalah asas umum untuk semua gaya kuntao utama.

Kuntao di Jakarta didominasi daripada gaya Fujian, dengan posisi depan dan kanan mereka (kaki kanan maju). Semua pendirian Fujian didasarkan pada pengamatan bukan hanya binatang tetapi juga manusia, seperti bayi yang baru lahir atau lelaki mabuk. Tidak seperti sikap rendah sistem lain, bentuk Fujian beralih antara kedudukan ting dan pa, kedua-duanya dirancang untuk merasa semula jadi dengan penempatan kaki dan kaki dengan jarak yang normal. Gaya Shandong - dipraktikkan di seluruh wilayah Jawa dan Madura - adalah daripada gaya Saolim, yang dikenal dengan kedudukan ibu jari mereka di atas kepalan tangan, dan juga kedudukan kiri mereka. Teknik mereka merangkumi tendangan tinggi, bergolek, melompat, dan pergerakan lengan pendek dan panjang. Gaya asal Kongfu (tidak boleh dikelirukan dengan istilah kungfu yang disalahfahami) terkenal dengan ketegaran dan postur statiknya. Gaya Guangdong cepat dan bertenaga, menggunakan gerakan lengan yang lemah, pergerakan tangan yang halus, dan formasi separa sepat untuk menangkis dan menyekat.

Di Malaysia, nama kuntao paling kerap digunakan dalam nama seni beladiri di Sarawak namun seni itu sendiri banyak dipraktikkan di seluruh negara. Kedua-dua sistem dalaman dan luaran mempunyai penunjuk yang jelas. Sebilangan besar berasal dari Hokkien, Kantonis, Hakka, atau Yunnan (kini dikenali dalam bahasa Melayu sebagai Lian Yunan). Antara yang tertua adalah Saolim selatan dan tiga sekolah dalaman utama (neijia), yang semuanya mempengaruhi gaya silat tempatan. Luohanquan (Arhat penumbuk) dan gaya ala Thaikek juga mempunyai pengaruh yang kuat. Sekolah Chuga Siulam (keluarga Chu Shaolin atau phoenix-eye tinju) Pulau Pinang adalah pewaris keturunan disiplin dan jejak sejarah langsung kepada pengasas seni Wengchun (Wing Chun) yang popular sejak awal abad ke-20. Jurus Penumbuk Seni Lima Moyang dipraktikkan terutamanya di selatan dan juga dikenali secara tempatan sebagai Gochoh. Ini adalah gaya kuntao yang paling meluas dipraktikkan di Singapura dan Filipina walaupun gaya Thaikek juga turut dipraktikkan. Singapura terkenal dengan gaya Hainan dan Hunggakun Kantonis, terutama bentuk Harimau dan Burung Bangau.

Di Malaysia terdapat beberapa Perguruan Silat yang menggunakan nama "Silat Kuntau", diantaranya:

  1. Silat Kuntau, Malaysia
  2. Silat Kuntau Selendang Merah
  3. Silat Kuntau Betawi
  4. Silat Kuntau dan Elat
  5. Silat Kuntau Jawa
  6. Silat Kuntau Sendeng
  7. Silat Kuntau Tekpi
  8. Silat Kuntau Langkah 21 Gerak
  9. Silat Kuntau Tujuh
  10. Silat Kuntau Banjar
  11. Silat Kuntau Iban
  12. Silat Kuntau Melayu
  13. Persatuan Seni Kuntau Nakhoda Sug
  14. Persatuan Persilatan Kuntau Panglima Malaysia

Kuntao di Sarawak (dieja secara tempatan sebagai kuntau seperti Silat Kuntau Iban) disebarkan oleh Sino-Iban dan diadaptasi oleh orang Iban secara meluas. Orang mengajar disebut sebagai guru dan kawasan latihan terbuka disebut 'kelang' (gelanggang). Kerahsiaan kuntau tetap dijaga hingga ke hari ini dan jarang ditunjukkan kepada orang ramai serta jarang diajar kepada masyarakat luar. Walaupun secara tradisional diperturunkan dalam keluarga sahaja, kuntau tetap semakin popular di kalangan muda. Hanya ada 24 kelang di seluruh negeri dan masih mempunyai 14 gaya. Ini termasuk Lang Nginau, Tepis Memaloh, dan Sinding Ujan Panas. Gaya yang dikenali sebagai Spring 12 dan Spring 24 menyerupai Wing Chun. Seperti Lian Padukan, mereka menelusuri seorang lelaki berbangsa Cina dari Yunnan. Pada tahun 2017, Persatuan Kuntau Iban Nasional (Nika) ditubuhkan bagi memelihara Kuntau Iban, dan telah meluluskan paten tertentu untuk dipaparkan kepada umum.

Kuntao di Filipina dieja sebagai kuntaw dan sekolah-sekolah biasanya menelusuri garis keturunan mereka kepada seorang sami Buddha bernama Darmon (berdasarkan legenda Bodhidharma) yang melarikan diri dari China ke Indonesia semasa serangan Mongol pada abad ke-13. Ngochokun dan Pakuazen (baguazhang) lebih menonjol sementara Thaikek diamalkan sebagai latihan kesihatan. Kedua-dua kuntaw dan silat juga dipersembahkan sebagai seni pertunjukan Filipina seperti tarian seni, sementara aspek pertarungan diturunkan secara peribadi dari ibu bapa ke anak. Contoh yang terkenal ialah Grandmaster Besar Carlito A. Lanada, Sr. yang mewarisi seni Kuntaw Lima-lima dari datuknya Yong Iban dan mengajarnya secara terbuka kepada orang ramai. Ini menggabungkan 43 bentuk, 86 asas, dan tongkat arnis sebagai senjata utamanya. [7]

Sistem Bersepadu[sunting | sunting sumber]

Pada zaman Millennia ini, pertukaran yang saling dan kerap berlaku menyebabkan garis perbezaan antara kuntao dan silat semakin kabur. Sebilangan perguruan mungkin menggunakan istilah-istilah hampir sama seperti di Bali. Yang lain memasukkan kedua-dua perkataan dalam namanya, seperti Silat Kuntau Tekpi. Dalam kes yang paling ekstrem, garis keturunan tertentu diturunkan dalam komuniti asal Asia Tenggara sehingga hilang sebarang rujukan asal daripada orang Cina. Faktor mungkin disengajakan terutamanya selepas berlakunya Revolusi Komunis China. Antara tahun 1949 dan pertengahan 80-an, beberapa perguruan ditukarkan kepada silat bagi menjauhkan diri daripada pengaruh fahaman Maoist China. Selain itu, penubuhan IPSI badan induk silat Indonesia pada tahun 1948 adalah faktor pendorong perguruan seni beladiri untuk diiktiraf oleh persatuan jika mereka dianggap sebagai silat. Kebangkitan isu perkauman dalam beberapa dekad kebelakangan ini telah mengakibatkan perubahan pada tradisi dan sejarah lisan, dengan tidak menekankan permulaan asal mereka sebagai produk budaya Cina. Berikut adalah contoh semakan seperti itu. Semua ciri khas Cina dalam teknik, taktik, dan amalan perubatan mereka.

Cingkrik[sunting | sunting sumber]

Dari kata Betawi cingkrik yang bermaksud tangkas, legenda jejak cingkrik ke gaya kuntao monyet diciptakan oleh seorang wanita yang mengasaskan teknik tersebut daripada sekumpulan monyet yang sedang bergaduh. Pada awal 1900-an kuntao ini akhirnya ditemui seorang lelaki di Rawa Belong bernama Kong Maing yang mengembangkannya lagi selepas insiden seekor monyet mencuri tongkatnya dan mengelak semua percubaannya untuk mendapatkan kembali tongkatnya. Semakan moden memberi kredit kepada Kong Maing sepenuhnya, dengan mengabaikan latar belakang kuntaonya.

Beksi[sunting | sunting sumber]

Beksi diasaskan pada tahun 1800-an oleh Tionghoa Peranakan bernama Lie Cheng Hok, yang mengambil orang Cina dan orang asli Indonesia sebagai murid. Penggantinya adalah Betawi dan sejak itu diturunkan di Tangerang. Menurut semakan itu, Lie Cheng Hok sendiri adalah seorang pelajar pertapa gua misteri bernama Ki Jidan, yang kini dianggap sebagai pengasas.

Kwitang[sunting | sunting sumber]

Tidak seperti semakan terkini, perselisihan mengenai Mustika Kwitang telah berlaku selama beberapa dekad. Semua bersetuju bahawa ia bermula dengan pertarungan antara ahli seni beladiri Cina bernama Kwee Tang Kiam dan seorang ahli herba Betawi (secara tradisional tidak bernama) pada abad ke-17. Yang kalah akan menjadi murid pemenang, tetapi siapa yang menang masih menjadi topik perbalahan. Ada yang mengatakan Kwee Tang Kiam adalah pemenang yang logik kerana gaya itu masih membawa namanya. Yang lain mengatakan bahawa dia telah hilang dan mengahwini anak perempuan lelaki tempatan itu. Oleh kerana seni ini diturunkan dalam keluarga, mereka terus menggunakan nama Kwitang.

Bangau Putih[sunting | sunting sumber]

Sistem Bangau Putih yang diasaskan di Bogor, Jawa Barat oleh Subur Rahardja pada tahun 1952. Sebagai anak kecil Subur Rahardja belajar seni mempertahankan diri daripada beberapa guru, ayahnya dan ahli keluarga yang lain. Dia adalah pewaris yang diakui lima tuan daripada keturunan yang berbeza. Yang paling terkenal adalah bapa saudaranya Liem Kim Bouw, guru-guru lain termasuk Mpe Sutur, pengasas sekolah Cimande Pencak Silat, Asuk Yak Long, dan Gusti Djelantik. https://www.silat.de/flashback_of_pgb_en.html

Lian Yunan[sunting | sunting sumber]

Keluarga yang terdiri daripada kira-kira 22 gaya berpusat di Johor, Malaysia. Mereka sangat mirip dengan Wing Chun di mana mereka mempunyai asal-usul yang sama di Yunnan, China pada tahun 1700-an. Gaya yang paling menonjol adalah Lian Padukan, yang merupakan turunan Buah Pukul dari daerah Mersing, Johor. Ia dikatakan telah diperkenalkan oleh seorang lelaki Hui yang mencipta nama di kawasan dermaga tahun 1920-an Singapura dan Johor. Kekeliruan mengenai identiti Hui telah menyebabkan para penyusun sejarah terkeliru antara sumber asal warisan Cina dengan warisan Arab.

Kuntaw[sunting | sunting sumber]

Dikenali sebagai kuntaw di Filipina, dakwaan kuntao asal Cina jarang ditolak, tetapi sering kali dikaitkan dengan komuniti Muslim Filipina daripada keturunan Indonesia atau Borneo. Istilah ini kadang-kadang salah diterjemahkan sebagai "mogok suci" daripada perkataan kunsagrado hataw.

Senjata[sunting | sunting sumber]

Pelbagai jenis senjata yang terdapat di China secara semula jadi ternampak jelas dalam kuntao, contoh yang paling terkenal ialah pedang, pedang, tongkat, pisau lembing dan pisau rama-rama. Disenaraikan di bawah adalah beberapa senjata yang digunakan dalam gaya kuntao tradisional. Sebutan dan ejaan berbeza mengikut dialek dan sistem transliterasi yang digunakan. Bentuk kata Mandarin diberikan dalam tanda kurung.

  • Kiam (jian): pedang dua sisi lurus.
  • Tou (dao): sebarang pisau tepi tunggal, biasanya merujuk kepada pedang.
  • Toya (pistol): batang, biasanya dari kayu atau besi.
  • Chio (qiang): tombak, sering dipasang bulu kuda pada mata pisau untuk mengelakkan darah mengalir ke batang.
  • Taichiu: tekpi.
  • Kwan-tou (Guan dao): batang glaive (seperti tombak bermata parang) dikenali Guan Yu dari Romance of the Three Kingdoms.
  • Hongkiam-kek (ji): tombak bulan sabit.
  • Hwa-kek: lembing lengan menyerupai ji tetapi dengan dua bilah sabit (bermata kapak), satu di setiap sisi kepala tombak.
  • Sangkau (shuanggou): pedang bercangkuk.
  • Sanh-chat (sanjie-gun): batang dibahagikan kepada tiga bahagian yang sama panjang dan dicantum dengan rantai.
  • Liang-chat (liangjie-gun): tongkat berantai terbahagi kepada dua bahagian, satu panjang dan satu pendek atau versi kecil di mana keduanya sama panjang (nunchaku).
  • Kwai (guai): baton bertopang, biasanya berpasangan.
  • Suk piao (sheng biao): tali dengan anak panah logam yang disambung pada satu hujungnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Donn F. Draeger (1992). Weapons and fighting arts of Indonesia. Rutland, Vt. : Charles E. Tuttle Co. ISBN 978-0-8048-1716-5.
  2. Wang, Ma Rosey; "Chinese Muslims in Malaysia, History and Development"; 2000, http://210.0.141.99/eng/malaysia/ChineseMuslim_in_Malaysia.asp seen on 16. June 2013.
  3. Hirschman, Charles (1986). "The making of race in colonial Malaya: Political economy and racial ideology". Sociological Forum. 1 (2): 330–361. doi:10.1007/BF01115742.
  4. Bonacich, Edna; "A theory of middleman minorities"; 1978 JSTOR 2094409
  5. Wiley, Mark V. & Co, Alexander L.; "Kuntao in Southeast Asia"; 1997, http://www.bengkiam.com/bengkiam/archive/Kuntao%20in%20Southeast%20Asia%20-%20Mark%20Wiley%20and%20Alex%20Co.pdf seen on 16. June 2013.
  6. Pulanco, Carlos; "Geschichte der philippinischen Kampfkünste - Teil 1"; 2003, http://www.bagongkatipunan.de/historie_fma1.htm seen on 16. June 2013.
  7. GGM Carlito A. Lanada, Kuntaw, the ancient Pilipino martial arts, Paperback – 1995 ISBN 978-1881116622