Kurosaki Isshin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Isshin Kurosaki
Watak Bleach
Dicipta oleh

Tite Kubo
Disuarakan oleh

Toshiyuki Morikawa (Bahasa Jepun)
Patrick Seitz (Bahasa Inggeris)
Profil
SpesiesShinigami
JantinaLelaki
SaudaraKurosaki Ichigo (Anak lelaki)
Kurosaki Masaki (isteri, meninggal dunia)
Kurosaki Yuzu (anak perempuan)
Kurosaki Karin (anak perempuan)
Zanpakutō

Engetsu

Isshin Kurosaki (黒 崎 一心, Kurosaki Isshin), dahulu dikenali sebagai Isshin Shiba (志 波 一心, Shiba Isshin), adalah bekas kapten bekas Bahagian ke-10, bapa kepada Ichigo Kurosaki, Karin Kurosaki, dan Yuzu Kurosaki, ketua keluarga Kurosaki, dan mempunyai kaitan dengan puak Shiba. Ia merupakan satu daripada watak dalam siri animanga Bleach.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Isshin pernah menjadi kapten Shinigami Bahagian Kesepuluh, dengan Rangiku Matsumoto sebagai leftenan dan Toshiro Hitsugaya sebagai kedudukan ketiga dia. Pada satu hari, dia cuba untuk belajar Saigo no Getsuga Tenshō dengan menghadapi semangat zanpakutō dia, Engetsu. Sama ada dia berjaya atau tidak dapat belajar teknik ini adalah tidak diketahui.

Satu hari, kira-kira dua puluh tahun yang lalu, Hitsugaya melaporkan kematian seorang Shinigami dalam Bandar Naruki dua bulan yang lalu, dan Isshin menyampaikan maklumat kejadian itu, sedar yang Gotei 13 sudah menyiasat kejadian itu. Apabila Hitsugaya terus melaporkan dua lagi individu yang telah meninggal dunia dalam bulan lepas sahaja, Isshin, bimbang dengan kehilangan, memutuskan untuk menyiasat mereka secara sendirian, mengetahui yang Rangiku dan Hitsugaya tidak cukup kuat untuk membantu dia.