Ladakh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ladakh ( Tibet bermaksud "Tanah tinggi") ialah sebuah kawasan di Jammu dan Kashmir , di utara India . Ia terletak di Gunung Kunlun dengan Banjaran Himalaya di selatan. Didiami oleh orang Indo - Aryan dan keturunan Tibet. Kawasan ini jarang penduduk.

Dari segi sejarah, rantau ini termasuk dalam Lembah Baltistan , Lembah Indus , Zangskar , Lahaul ,Spiti , Aksai Chin dan Ngari, termasuk rantau Rudok dan Guge , di timur, dan Lembah Nubra ke utara .

Ladakh terkenal dengan keindahan gunung dan budaya. Ia kadang kala dipanggil "Little Tibet" kerana ia telah dipengaruhi oleh kebudayaan Tibet .

Sejak tahun 1974, Kerajaan India berjaya menggalakkan pelancongan di Ladakh .Tentera India mengekalkan pangkalan tentera di situ.

Bandar terbesar di Ladakh ialah Leh . Terdapat kediaman penganut Buddha termasuk di Chittagong Hill , Bhutan dan Sri Lanka; terdapat juga Syiah Islam .Ladakh was established as a union territory of India on 31 October 2019, following the passage of the Jammu and Kashmir Reorganisation Act. Prior to that, it was part of the Jammu and Kashmir state. Ladakh is the largest and the second least populous union territory of India.[