Lanun Selat Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lanun Selat Singapura merujuk kepada aktiviti lanun yang dilakukan di Selat Singapura, Singapura. Ia sebahagian daripada Selat Melaka.

2009[sunting | sunting sumber]

Pada 12 Julai 2009,jam 2.25 pagi di timur laut Helen Mar Reef , kumpulan 5 orang lanun menggunakan bot laju dan bersenjatakan parang, telah menaiki bot tunda 'Weihai 5" yang berdaftar di Singapura.Lanun bertopeng, merampas telefon bimbit, wang dan barangan berharga lain daripada 6 kelasi rakyat Indonesia . Kes itu telah dilaporkan ke Pusat Perkongsian Maklumat Asia, Perjanjian Kerjasama Serantau bagi Membanteras Pelanunan dan Rompakan Bersenjata Terhadap Kapal (ReCAAP ISC) .

Laun tidak mencederakan mangsa mereka tetapi merosakkan alat komunikasi bot tunda itu sebelum melarikan diri.Malim bot tunda menghubungi Sistem Maklumat Trafik Kapal Singapura melalui radio VHF .Pusat Kawalan Operasi Pelabuhan Singapura (POCC) memberi amaran kepada semua pelaut dan kapal dagang dan memaklumkannya kepada Agensi Pencari dan Penyelamat Indonesia (Basarnas).

2008[sunting | sunting sumber]

Pada 2008, 7 kejadian lanun di Selat Singapura:

Semua nakhoda dan kelasi kapal perlu lebih hati-hati.Biasanya serangan lanun secara berturut-turut sebelum beralih ke lokasi lain .[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]