Leonid Kuchma

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Leonid Kuchma
Леонід Кучма
2nd President of Ukraine
Dalam jawatan
19 July 1994 – 23 January 2005
Perdana MenteriVitaliy Masol
Yevhen Marchuk
Pavlo Lazarenko
Valeriy Pustovoitenko
Viktor Yushchenko
Anatoliy Kinakh
Viktor Yanukovych
Didahului olehLeonid Kravchuk
Digantikan olehViktor Yushchenko
Prime Minister of Ukraine 2nd
Dalam jawatan
13 October 1992 – 22 September 1993
PresidenLeonid Kravchuk
TimbalanIhor Yukhnovskyi
Yukhym Zvyahilsky
Didahului olehVitold Fokin
Digantikan olehVitaliy Masol
General Director of Yuzhmash
Dalam jawatan
November 1986 – 13 October 1992
Didahului olehAleksandr Makarov
Digantikan olehYuriy Alekseyev
Butiran peribadi
Lahir (1938-08-09) 9 Ogos 1938 (umur 85)
Novhorod-Siverskyi, Ukraine
Parti politik
PasanganLudmila Talalayeva
Anak-anakOlena Pinchuk
Alma materDnipropetrovsk National University

Leonid Kuchma Danylovych ( Ukraine : Леонід Данилович Кучма , lahir 9 Ogos 1938) merupakan Presiden Ukraine yang kedua selepas merdeka dari Rusia. Beliau menjadi presiden Ukraine dari 19 Julai 1994 hingga 23 Januari 2005 . Beliau menjadi presiden selepas memenangi Pilihan Raya Presiden Ukraine 1994 mengalahkan penyandang Leonid Kravchuk . Kuchma memenangi pemilihan semula pada 1999 .

Presiden dilanda pelbagai skandal rasuah dan menyekat kebebasan media. Puncanya beliau dituduh menyokong Presiden Iraq ,Saddam Hussein.Di bawah pentadbiran beliau , ekonomi Ukraine terus merudum sehingga tahun 1999. Semasa Presiden, Hubungan Ukraine-Rusia mula bertambah baik.

Pada tahun 1990, beliau dipilih menjadi pengerusi Rada Verkhovna (parlimen Ukraine) dan terpilih lagi pada 1994 . Beliau berkhidmat sebagai Perdana Menteri Ukraine antara Oktober 1992 dan September 1993.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Leonid Kuchma dilahirkan di kampung Chaikine di luar bandar wilayah Chernihiv.Bapanya Danylo Prokopovych Kuchma (1901-1942) cedera semasa Perang Dunia II dan meninggal dunia akibat luka .Ibunya Paraska Trokhymivna Kuchma bekerja di sebuah kolhoz . Kuchma menghadiri sekolah Kostobobrove di Semenivka Raion . Kemudian beliau belajar di Universiti Kebangsaan Dnipropetrovsk (1960) jurusan kejuruteraan aeroangkasa.Beliau menyertai Parti Komunis Kesatuan Soviet . Kuchma adalah calon sains teknikal .Pada tahun 1967 Kuchma berkahwin dengan Lyudmyla.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Selepas tamat pengajian, Kuchma bekerja dalam bidang kejuruteraan aeroangkasa di Dnipropetrovsk . Pada 28 beliau menjadi pengarah DI Baikonur Cosmodrome .

kerjaya awal Kuchma didorong oleh perkahwinannya dengan Lyudmila Talalayeva , seorang anak angkat perempuan Gennadiy Tumanov iaitu ketua pegawai kejuruteraan dan kemudiannya Menteri Soviet.

Pada usia 38 , Kuchma menjadi ketua Parti Komunis dan ahli Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Ukraine . Dia adalah perwakilan ke-27 dan ke-28 Kongres Parti Komunis Kesatuan Soviet. Tahun 1980-an, Kuchma secara terbuka mengkritik Parti Komunis.

Pada tahun 1982 Kuchma telah dilantik timbalan ketua jurutera reka bentuk di Yuzhmash (1986-1992).Dari 1990-1992, Kuchma adalah ahli Rada Verkhovna (Parlimen Ukraine). Pada tahun 1992 beliau telah dilantik sebagai Perdana Menteri Ukraine . Beliau meletak jawatan setahun kemudian. Beliau telah dipilih semula ke Parlimen pada tahun 1994 .

Presiden Ukraine (1994-2005)[sunting | sunting sumber]

Kuchma meletakkan jawatan daripada jawatan Perdana Menteri Ukraine pada September 1993 dan menyertai pilihan raya presiden 1994 bagi memulihkan hubungan ekonomi dengan Rusia dan menpercepatkan Reformasi pro-pasaran . Kuchma menewaskan penyandang Presiden Leonid Kravchuk . Kuchma telah dipilih semula pada tahun 1999 untuk penggal kedua. Semasa menjadi Presiden, Kuchma mengarahkan penutupan media pembangkang dan beberapa orang wartawan meninggal dunia secara misteri.

Pada bulan Oktober 1994, Kuchma mengumumkan pembaharuan ekonomi yang komprehensif, termasuk mengurangkan subsidi , mengangkat kawalan harga, cukai yang lebih rendah, penswastaan ​​industri dan pertanian, dan pembaharuan dalam peraturan dan perbankan mata wang. Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) menjanjikan pinjaman $ 360,000,000 untuk memulakan pembaharuan.

Beliau telah dipilih semula pada tahun 1999 untuk penggal kedua. Lawan menuduh beliau terlibat dengan pembunuhan wartawan pada tahun 200, 0 Georgiy Gongadze yang berkait dengan pita rakaman "Skandal Kaset".Pengkritik juga menyalahkan Kuchma kerana sekatan ke atas kebebasan akhbar. Kuchma dikatakan terlibat memecat beberapa menteri kabinet semasa Viktor Yushchenko oleh Rada Verkhovna / Parlimen Ukraine pada 26 April 2001.

Dasar luar[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2002 Kuchma mahu menandatangani Perjanjian Kerjasama Ukraine-Kesatuan Eropah (EU) pada 2003-2004 . Beliau juga berharap mengadakan perjanjian perdagangan bebas dengan EU. Katanya, dari segi sejarah, Ukraine adalah sebahagian daripada Euro-Asia. Kuchma menandatangani "Perjanjian Persahabatan, Kerjasama dan Perkongsian" dengan Rusia, dan mengesahkan rundingan dengan CIS . Selain itu, beliau merujuk kepada Rusia sebagai "bahasa rasmi". Beliau telah menandatangani perjanjian perkongsian khas dengan NATO dan menimbulkan kemungkinan menjadi ahli persekutuan.

Apabila dia terperangkap dalam skandal rasuah, dia berpaling ke Rusia sebagai sekutu barunya. Beliau berkata Ukraine memerlukan "multivector" dasar luar yang seimbang.

Skandal pita rakaman Kaset[sunting | sunting sumber]

Dari tahun 1998 hingga 2000, pengawal peribadi Kuchma ini Mykola Mel'nychenko didakwa 'mencuri dengar' pelbagai aktiviti di pejabat Kuchma. Pelepasan pita rakaman itu - digelar "Kuchmagate" oleh akhbar Ukraine - kononnya mendedahkan banyak jenayah yang melibatkan Kuchma .Kononnya beliau meluluskan penjualan sistem radar untuk Saddam Hussein seperti penjualan senjata haram. Beliau juga dituduh memerintahkan menteri polis Ukraine untuk "menjaga" wartawan Georgiy Gongadze .

Pada September 2000, Georgiy Gongadze hilang dan mayat tanpa kepala beliau ditemui pada 3 November 2000 Pada 28 November. Ahli politik pembangkang Oleksandr Moroz mengemukakan bukti 'pita kaset' .

Rakaman oleh Mel'nychenko itu selama 500 jam dan mula dipertikaikan kesahihan dan motif pelepasan pita. Kuchma mengakui pada tahun 2003 bahawa suara beliau tetapi mendakwa pita telah disunting untuk memutarbelitkan makna. mahkamah daerah Ukraine mengarahkan pendakwa raya untuk menggugurkan tuduhan jenayah terhadap Kuchma pada 14 Disember 2011 kerana bukti tidak mencukupi. Mahkamah menolak rakaman Mel'nychenko sebagai bukti. Semasa perbicaraan Oleksiy Pukach , beliau mendakwa bahawa Kuchma dan Volodymyr Lytvyn adalah orang-orang yang mengarahkan pembunuhan Gongadze. Pukach telah disabitkan kesalahan dan dijatuhkan hukuman mati kerana pembunuhan Gongadze.