Los Pinos

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Los Pinos
Map
Maklumat umum
LokasiCasa Miguel Alemán, PB, Col. San Miguel Chapultepec, 11850, Ciudad de México, Distrito Federal
Butiran teknikal
Sistem penstrukturan
Casa Miguel Alemán
Casa Lázaro Cardenas
Casa Anexa
Jardines
Plaza Francisco I. Madero
Molino del Rey
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekManuel Giraud Esteva

Los Pinos adalah kediaman rasmi dan pejabat Presiden Mexico . Terletak di Bosque de Chapultepec (Hutan Chapultepec) di tengah-tengah Bandar Raya Mexico , ia menjadi lokasi presiden sejak 1934, apabila Jeneral Lázaro Cárdenas menjadi presiden pertama yang tinggal di sini .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Selepas Penaklukan Sepanyol di Amerika , kilang dibina di Chapultepec, gandum dan jagung telah diproses menjadi tepung. Kilang ini menjadi begitu penting yang kemudiannya dipanggil el Molino del Rey ("Kilang Raja"). Pada tahun 1853, Molino del Rey menjual kilang ini kepada Dr. José Pablo Martinez del Rio , yang membina Casa Grande ("Rumah Besar") yang kemudiannya akan menjadi dikenali sebagai Rancho La Hormiga. Pada tahun 1865 seluruh harta telah dijual kepada Maharaja Maximilian dengan kos 25,000 peso Mexico .

Selepas digulingkan pada 1867 harta itu pada 1872, kembali kepada Dr. Martinez del Rio. 1917 fasa akhir bersenjata Revolusi Mexico, Presiden Venustiano Carranza merampas harta itu dan membayar MXP886.473 untuk kedua-dua harta dan pembinaan kediaman yang berhampiran dengan Chapultepec Castle (yang pada masa itu telah digunakan sebagai tempat kediaman rasmi).Penghuni pertama kediaman ini ialah Álvaro Obregón

Pembinaan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1934, Presiden Lázaro Cárdenas mengambil alih jawatan tetapi enggan menggunakan Istana Chapultepec sebagai tempat kediaman rasminya. Beliau ditawarkan menggunakan Rancho la Hormiga (Bahasa Inggeris: Sarang semut).Beliau menukar nama istana ini kepada "Los Pinos" (Pines) bagi menghormati ladang di mana beliau telah bertemu dengan isterinya.

Los Pinos telah menjadi tempat tinggal kepada 13 orang presiden dan keluarga mereka. Pada tahun 2000, Presiden Vicente Fox membuka kediaman ini kepada orang ramai dan memilih salah satu "cottage" berhampiran rumahnya .