MPPJ FC

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
MPPJ FC
Nama penuhKelab Bolasepak MPPJ Selangor
GelaranThe Black Widows
Diasaskan1992; 32 tahun yang lalu (1992)
Dimansuhkan31 Ogos 2006; 17 tahun yang lalu (2006-08-31)
StadiumStadium MPPJ
Petaling Jaya
Selangor
(Kapasiti: 25,000)
LigaLiga Super Malaysia
Liga Perdana Malaysia

Kelab Bolasepak MPPJ Selangor (Nama penuh: Kelab Bolasepak Majlis Perbandaran Petaling Jaya) atau lebih dikenali dengan nama MPPJ FC ialah sebuah kelab bola sepak yang pernah menyertai Liga Malaysia, yang bertapak di Petaling Jaya. Kelab ini telah mencipta sejarah sebagai kelab pertama memenangi Piala Malaysia 2003, dan telah memasuki 2004-05.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kelab ini mewakili Majlis Perbandaran Petaling Jaya. Stadium utama mereka, Stadium MPPJ berkapasiti 25,000. Mereka diberi gelaran "The Black Widows", dan turut diberi gelaran "Gergasi Biru Selangor".

Pasukan ini mendapat markah merit untuk memasuki Liga Super selepas bejaya memenangi Piala Malaysia 2003 menewaskan Sabah menerusi jaringan pemain emas mereka, Juan Manuel Arostegui yang menjaringkan hatrik pada malam final tersebut. Selain itu juga, faktor kemenangan mereka ialah disebabkan mempunyai jurulatih yang berwibawa(Dollah Salleh) yang berjaya membimbing pasukan ini menjadi juara.

Langit tidak selalu cerah. Prestasi pasukan ini mula merudum apabila tonggak utama mereka (Juan Manuel Arostegui) & jurulatih mereka (Dollah Salleh) telah berhijrah ke Selangor selain perpindahan pemain akibat masalah kewangan menyebabkan pasukan ini mulai merudum prestasi mereka. Ini menyaksikan pasukan ini terpaksa menarik diri selepas mereka gagal untuk menghantar penyertaan pasukan mereka untuk bertanding dalam Liga Malaysia untuk musim 2007.

Kejuaraan[sunting | sunting sumber]

Juara (1): 2004
Juara (1) : 2003
Juara (1) : 2004

Stadium[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]