Senarai watak Fairy Tail

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Makarov Dreyar)
Gambar merujuk kepada beberapa protagonis siri Fairy Tail. Dari arah jam sebelah kiri atas: Makarov Dreyar, Lucy Heartfilia, Plue, Happy, Natsu Dragneel, Cana Alberona, Loke, Gray Fullbuster, Elfman Strauss dan Mirajane Strauss.

Manga dan anime Fairy Tail memaparkan banyak watak yang dicipta oleh Hiro Mashima. Siri ini berlaku terutamanya di Kerajaan Fiore, sebuah kerajaan yang terletak di alam semesta fiksyen dipanggil Earth-land, di mana beberapa penduduk dapat melaksanakan pelbagai bentuk sihir dalam fiksyen. Mereka yang mengamalkan sihir sebagai satu kerjaya, disebut sebagai ahli sihir (Jepun: 魔導士, Hepburn: madōshi).[1] menyertai persatuan di mana mereka berkongsi maklumat dan melaksanakan pekerjaan yang berbayar daripada pelanggan. Manga ini menceritakan perjalanan hidup sekumpulan ahli-ahli sihir dari persatuan yang terkenal.

Watak utama dalam siri ini ialah Lucy Heartfilia, seorang ahli sihir bintang yang menyertai persatual Fairy Tail dan Natsu Dragneel, seorang ahli sihir api dikenali sebagai Pemburu Naga (Dragon Slayer) yang sedang mencari ayah angkatnya iaitu seekor naga bernama Igneel. Pada awal permulaan siri ini mereka menubuhkan kumpulan bersama Happy iaitu seekor kucing terbang dan sebagai seorang kawan kepada Natsu; Gray Fullbuster, ahli sihir ais; Erza Scarlet, ahli sihir kelas S yang mahir menggunakan pelbagai senjata dan perisai; Wendy Marvell, ahli sihir angin yang termuda; dan Carla, seeekor kucing terbang yang bersama dengan Wendy. Sepanjang siri ini Lucy dan Natsu beriteraksi dan berkawan dengan ahli persatuan ini dan juga persatuan dari bandar yang lain dalam Fiore, begitu juga watak daripada dunia lain. Mereka juga telah bertembung dengan pelbagai antagonis daripada pelbagai persatuan gelap, dan Zeref, seorang ahli sihir purba yang telah melakukan pelbagai jenayah pada masa lampau. Kini, semua protagonis sedang menghadapi Rouge Cheney (masa depan) dari Sabertooth yang mahu 10,000 ekor naga menyerang Fiore dalam peristiwa Grand Magic Game.

Semasa pembikinan siri ini, Mashima telah dipengaruhi oleh Akira Toriyama, J.R.R. Tolkien dan Yudetamago dan reka bentuk persatuan ini berdasarkan daripada bar tempatan. Beliau juga menggunakan orang ramai sebagai rujukan dalam merekabentuk watak lain. Watak-watak ini telah diterima baik secara keseluruhan.

Pembikinan dan Konsepsi[sunting | sunting sumber]

Apabila Hiro Mashima mencipta Fairy Tail, dia merujuk Akira Toriyama, J. R. R. Tolkien, dan Yudetamago yang banyak mempengaruhi dalam kerjanya.[2][3] Beliau juga merujuk bar tempatan sebagai rekabentuk dalaman Persatuan Fairy Tail.[4] Peribadi Natsu adalah merujuk kepada peribadinya semasa sekolah menegah.[5]

Isi Kandungan[sunting | sunting sumber]

Isi Kandungan
Earth-land

Persatuan RasmiMajlis MagikPersatuan Bebas
Pulau GalunaPersatuan GelapMenara Syurga
Persatuan UpahanNagaExceed
Gereja ZentopiaKerajaan FioreLain-lain

Edolas

Persatuan GelapBandar DirajaExtalia
Lain-lain

Dunia Celestial Spirit

Celestial Spirit


Earth-land[sunting | sunting sumber]

Persatuan Rasmi[sunting | sunting sumber]

Fairy Tail[sunting | sunting sumber]

Natsu Dragneel[sunting | sunting sumber]
Natsu Dragneel

Disuarakan oleh: Tetsuya Kakihara (Bahasa Jepun), Todd Haberkorn (Bahasa Inggeris)

Natsu "Salamander" Dragneel (Jepun: ナツ・ドラグニル, Hepburn: Natsu Doraguniru) ialah seorang Mage Api. tetapi kuasa apinya bukanlah seperti kuasa api biasa. Magik Pembunuh Naga yang diajar Igneel, ayah angkatnya adalah sebuah Magik Purba yang jarang ditemui. Setelah Igneel menghilang bersama naga-naga lain pada 7 Julai X777, Natsu menyertai Fairy Tail dan meneruskan pencarian ayahnya. Natsu bertemu dengan Lucy Heartfilia dan membawa Lucy bersama menyertai Fairy Tail setelah mengalahkan Bora. Dia sentiasa bergaduh dengan Gray Fullbuster. Natsu juga suka mencabar Mage yang bertahap tinggi seperti Erza Scarlet dan Gildart. Setelah hilang selama tujuh tahun di Pulau Tenrou semasa Percubaan Promosi Kelas S, Natsu menyertai Grand Magic Games kerana untuk menaikkan semula nama Fairy Tail yang jatuh merundum semasa ketiadaan Natsu dan lain-lain. Setelah sekian lama bertanding, akhirnya Fairy tail mendapat tempat pertama mengalahkan Sabertooth, persatuan yang terkuat pada masa itu. Natsu dan Mage yang lain terlibat dalam Pelan Eclipse yang sepatutnya kunci kepada penghapysan 10,000 ekor naga yang datang menyerang. Tetapi puntu Eclipse sebenarnya disalahfahamkan sebagai senjata sedangkan pintu tersebut menghubungkan suatu zaman dimana naga masih hidup. Tujuh ekor naga terlepas dan dikawal sepenuhnya oleh Rouge masa depan. Natsu dan ahli persatuan yang lain bertungkus lumus mengalahkan naga.

Lucy Hearfilia[sunting | sunting sumber]
Lucy Heartfilia

Disuarakan oleh: Aya Hirano (Bahasa Jepun), Cherami Leigh (Bahasa Inggeris)

Lucy Heartfilia (Jepun: ルーシィ・ハートフィリア, Hepburn: Rūshii Hātofiria) seorang Mage Celestial Spirit yang berumur 17 tahun. Lucy melarikan diri dari keluarga dan mahu menyertai persatuan terkuat di Fiore iaitu Fairy Tail. Hajatnya tercapai apabila dia bertemu Natsu Dragneel. Sebelum itu, Lucy ditipu oleh Bora yang menyatakan Bora sebagai ahli Fairy Tail. Lucy sangat kurang rapat dengan ayahnya, Jude Heartfilia sehinggalah Lucy sedar ayahnya sangat merinduinya dan ayahnya sedar akan kesilapannya dahulu setelah Lucy menghilang di Pulau Tenrou selama tujuh tahun. Lucy menyertai Grand Magic Games untuk menaikkan semula nama Fairy Tail yang jatuh merundum selama Lucy dan lain-lain menghilang. Fairy Tail mendapat semula gelaran persatuan terkuat daripada Sabertooth setelah mendapat tempat pertama. Semasa dalam permainan, Lucy dan Yukino Aguria disasarkan sebagai kunci kepada pembukaan Pintu Eclipse yang menjadi senjata kepada penghapusan 10,000 ekor naga yang akan datang menyerang. Semasa pintu dibuka Lucy telah mendapat maklumat baru mengenai pintu itu selepas menyuruh Crux menyiasat asal usul pintu itu. Pintu itu menghubungkan zaman dimana naga masih hidup. Tujuh ekor naga terlepas dan dibawah kawalan Rouge masa depan. Seperti mage yang lain, Lucy bertungkus lumus menjatuhkan naga-naga itu.

Erza Scarlet[sunting | sunting sumber]
Erza Scarlet

Disuarakan oleh: Sayaka Ohara (Bahasa Jepun), Colleen Clinkenbeard (Bahasa Inggeris)

"Titania" Erza Scarlet (Jepun: エルザ・スカーレット, Hepburn: Eruza Sukāretto) ialah Mage Kelas S yang menggunakan Magik Kelengkapan. Dia menyertai Fairy Tail setelah melarikan diri daripada Menara Syurga semasa kecil. Setelah sekian lama meninggalkan Menara Syurga, Erza diculik semasa percutian bersama yang dibelanja oleh Loke. Natsu, Lucy, Juvia, Happy dan Gray berjaya mengalahkan kesemua ahli Trinity Raven. Erza terpaksa mengorbankan dirinya kerana Menara Syurga yang sudah diubah setelah tembakan Etherion menjadi tidak stabil. Tetapi Natsu menghalang perkara itu berlaku setelah menyelamatkannya. Kemudiannya Erza menjadi pemeriksa bagi Percubaan Promosi Kelas S yang diadakan di Pulau Tenrou. Selepas tujuh tahun menghilang bersama pulau itu, Erza menyertai Grand Magic Game untuk menaikkan nama Fairy Tail dan berjaya berbuat begitu setelah Fairy Tail mendapat tempat pertama. Erza juga terlibat dalam konflik Pelan Eclipse dan seperti mage lain, Erza bertungkuslumus menjatuhkan naga-naga yang terlepas daripada pintu itu.

Happy[sunting | sunting sumber]
Happy

Disuarakan oleh: Rie Kugimiya (Bahasa Jepun), Tia Ballard (Bahasa Inggeris)

Happy (Jepun: ハッピー, Hepburn: Happī) ialah makhluk berbulu biru dan berupa seperti kucing yang dipanggil Exceed. Boleh menggunakan kebolehan magik Aera (エーラ, Ēra),[6] Happy boleh terbang dengan mengeluarkan sayap putih dan boleh membawa seorang beban.[ep. 1,3] Enam tahun sebelum siri ini dimulakan, Happy telah dihantar daripada dunia selari yang bernama Edolas ke Earth-land sebagai sebiji telur untuk melindungi kerana pemaisuri Exceed, Shagotte, mendapat ramalan bahawa alam mereka akan musnah.[ep. 198] Happy ditemui Natsu tidak lama kemudian dan menjaganya bersama Lisanna Strauss sehingga Happy menetas. Kelahirannya membawa kegembiraan kepada semua ahli persatuan ketika mereka dalam pentengkaran. Oleh sebab itu Natsu menamakannya Happy kerana telah memberikan suasana "gembira" kepada semua orang.[vol. 15:make] Walaupun Happy tidak mengetahui tentang warisnya tetapi Lucky (ラッキー, Rakkī) dan Marl (マール, Māru) ialah ibu bapanya, juga sepasang petani Exceed.[ep. 177,198] Semasa mencipta Happy, Mashima sebenarnya ingin menamakannya "Freyr", dewa Norse tetapi Mashima mula merasa tidak sesuai dengan nama itu.[vol. 2:kata pengarang] Dia pernah menyertai Grand Magic Games dan persatuan memenangi tempat pertama. Dia juga terlibat dengan Pelan Eclipse dan berusaha memepertahankan naga-naga yang keluar dari pintu itu..

Gray Fullbuster[sunting | sunting sumber]
Gray Fullbuster

Disuarakan oleh: Yuichi Nakamura (Bahasa Jepun), Newton Pittman (Bahasa Inggeris)

Gray Fullbuster (Jepun: グレイ・フルバスター, Hepburn: Gurei Furubasutā) ialah mage berumur 18 tahun yang mahir dalam magik Ice Make (氷の造形魔法, Kōri no Zōkei mahō),[7] yang membolehkan beliau serta-merta menampakkan pelbagai jenis senjata, perisai, dan lain-lain objek tidak bernyawa yang diperbuat daripada ais.[ep. 21] Dia lebih matang dan cekap dalam melaksanakan pekerjaan daripada kebanyakan ahli persatuannya, tetapi mempunyai tabiat menanggalkan baju atau menanggalkan pakaian sehingga ke seluar dalam tanpa disedari,[ep. 2] di mana Mashima merujuk kepada dirinya yang mempunyai tabiat sebegitu.[vol. 2] Gray mempunyai persaingan sengit dengan Natsu Dragneel kerana personaliti dan elemen ajaib mereka yang bertentangan.[ep. 10]

Gajeel Redfox[sunting | sunting sumber]
Gajeel Redfox

Disuarakan oleh: Wataru Hatano (Bahasa Jepun), David Wald (Bahasa Inggeris)

"Kurogane"[8][ep. 47] Gajeel Redfox (Jepun: ガジル・レッドフォックス, Hepburn: Gajiru Reddofokkusu), sama seperti Natsu Dragneel dan Wendy Marvell, adalah Pemburu Naga yang dibesarkan oleh Metalicana. Magik Pemburu Naga Besinya (鉄の滅竜魔法, Tetsu no Metsurū mahō) (Iron Dragon Slayer) memberikannya kebolehan memanipulasi tubuhnya menjadi besi untuk membuat senjata seperti kelab dan pedang, melitupi badannya dengan sisik besi dan meniup angin yang mengandungi serpihan besi yang mampu mengoyakkan badan seseorang[ep. 61] Dia juga boleh mengambil besi sebagai makanan[ep. 105] Pada mulanya seorang ahli Phantom Lord, serangannya terhadap Fairy Tail menyebabkan peperangan diantara dua perstuan dan akhirnya menyertai Fairy Tail atas permintaan Makarov Dreyar.[ep. 48,212] Pada mulanya ramai yang tidak mempercayainya, tetapi dia menunjukkan yang dia setia kepada Fairy Tail.[ep. 103,105] Dia mempunyai persaingan yang sengit dengan Natsu dan menunjukkan kebencian untuk bekerjasama terhadap Natsu kecuali terpaksa untuk berbuat demikian.[ep. 123,191] dia juga terlintas untuk hubungan baik dengan Levy McGarden selepas menyelamatkan dia dari serangan Laxus Dreyar di Magnolia, dan kemudian bekerjasama dengan dia untuk peperiksaan Kelas S di Pulau Sirius.[ep. 106,202] Di bawah arahan Makarov, Gajeel menjadi sebagai ejen bermuka dua untuk mengintip ketua Raven Tail iaitu Ivan Dreyar, yang dilarang untuk mendedahkan rancangan ini kepada ahli persatuannya.[ep. 128,201] Selepas perasan Natsu dan rakan-rakan kucing Wendy, Gajeel sedar bahawa hanya dia sebagai Pemburu Naga tanpa pasangan kucing sehinggalah dia berlawan dan berkawan Pantherlily, dia menerimanya secara terbuka.[ep. 165,186,198]

Wendy Marvell[sunting | sunting sumber]
Wendy Marvell

Disuarakan oleh: Satomi Satō (Bahasa Jepun), Brittney Karbowski (Bahasa Inggeris)

"Paderi Perempuan dari Langit"[9] Wendy Marvell (Jepun: ウェンディ・マーベル, Hepburn: Wendi Māberu) ialah budak perempuan Pemburu Naga berumur 12 tahun.[ep. 144] Wendy sentiasa ditemani oleh seekor Exceed iaitu Carla.[ep. 132] Mahir dalam magik Pemburu Naga Langit (天の滅竜魔法, Ten no Metsuryū mahō), dia boleh menyembuhkan kecederaan dan penyakit seseorang, dan boleh melegakan mabuk buat sementera waktu.[ep. 135,152] Tambahan pula, dia boleh menghembus nafas yang mengeluarkan angin yang kuat, dan menguatkan rakan-rakannya atau menguatkan lagi kelajuan, kekuatan, dan kuasa pertahanannya.[ep. 161,191,243] Wendy boleh menambahkan kuasanya dengan "memakan" udara bersih.[ep. 136,144,159] Mashima mencipta Wendy selepas salah seorang ahli kakitangannya mengulas bahawa anak-anak gadis "tidak muncul" dalam siri ini, dan mengambil perhatian terhadap populariti watak-watak di kalangan pembantunya.[jilid. 16:afterword][10] Selepas emak angkatnya Grandeeney hilang semasa dia berumur lima tahun, Wendy telah diselamatkan oleh Mystogan, watak yang serupa dengan Jellal Fernandez di Edolas.[ep. 136,167] Dia menjadi teman pengembaraann Mystogan di Earthland.[ep. 145] Mystogan meninggalkan Wendy dalam jagaan persatuan Cait Shelter (ケットシェルター, Ketto Sherutā)[11], di ketuai oleh Robaul (ローバウル, Rōbauru); walaubagaimanapun, Wendy tidak tahu Rabaul menggunakan magik illusi untuk menemukan persatuan ini dan berharap wendy akan berasa selamat dalam persatuan itu.[ep. 164] Tujuh tahun kemudian, dia dan Carla bergabung dengan Fairy Tail (Persatuan), Lamia Scale, dan Blue Pegasus untuk menghalang persatuan gelap Oración Seis daripada mengambil Nirvana,[ep. 132] sihir pemusnah yang dibangunkan oleh kaum Robaul sendiri.[ep. 164] Semasa petempuran dengan Oración Seis, Wendy telah dipaksa untuk memulihkan Jellal, disalah anggap sebagai teman pengembaraannya.[ep. 135] Selepas mendapat tahu kebenaran Robaul dan Cait Shelter diikuti dengan kemusnahan Nirvana, dia menyertai Fairy Tail.[ep. 164,165]

Carla[sunting | sunting sumber]
Carla

Disuarakan oleh: Yui Horie (Bahasa Jepun), Jad Saxton (Bahasa Inggeris)

Carla (Jepun: シャルル, Hepburn: Sharuru) ialah Exceed berbulu putih yang berumur enam tahun berasal dari Edolas, dan rakan kepada Wendy Marvell. Enam tahun kemudian, Carla menyertai Cait Shelter bersama Wendy dan mengalahkan Oracion Seis bersama persatuan yang lain. Carla boleh menggunakan magik Aera,[ep. 135] dan juga kebolehan menilik yang membolehkan Carla melihat perkara yang akan berlaku pada masa depan, dia mendapat kebolehan ini daripada emaknya Shagotte; tetapi, Carla tidak tahu asal usul keluarganya. Carla dikeluarkan daripada Edolas ke Earthland sebagai sebiji telur selepas sahaja Shagotte mendapat bayangan masa depan yang akan berlaku iaitu kehancuran dunia Edolas; objektif misi ini adalah untuk membunuh semua Pemburu Naga. Sebaik sahaja dia mengetahui misinya sebagai Exceed, dia terkejut dan kecewa. Dia mula resah apabila terfikirkan misi ini dan kehancuran Extalia.[ep. 176,198]

Happy terus terpikat dengan Carla sebaik sahaja berjumpa (semasa misi menghalang Oracion Seis), tetapi Carla tidak menyukainya. Tidak lama kemudian, apabila dia mula memahami "makna" disebalik "misi" itu Happy melindunginya dengan menyatakan mereka Mages dari Fairy Tail, bukan boneka dan dia mula menerima dia selepas melihat kesungguhan beliau untuk menyelamatkan rakan-rakan mereka serta dari melihat beliau menunjukkan sisi yang lebih serius dan berani, dahulu Carla suka memanggil Happy kucing jantan dan menolak hadiah yang Happy beri dalam bentuk ikan.[ep. 177] Happy menyelamatkan Carla semasa mereka melarikan diri dan Carla hampir jatuh dari wagon dan Carla pula selamatkan Happy dari tembakan daripada askar Tentera Diraja Edolas dengan menjadi pelindung kepada Happy. Carla juga tidak mempunyai keraguan dan berkeyakinan tinggi apabila Happy terbang sendiri. Apabila Pantherlily telah disebut sebagai yang terkuat daripada kumpulan mereka, Carla mula menyeringai (senyum sindir) dan mempengaruh Happy supaya mengadakan perlawanan menentang Pantherlily. Kini, Carla mula banyak tersenyum, selalunya apabila Happy bersamanya, menari bersama Happy jika diminta berbuat demikian, dan juga tertawa apabila Happy menunjukkan sisi comel Panterlily.[ep. 201,242]

Kad Pengenalan Persatuannya menyatakan Carla menyukai Teh Darjeeling dan tidak suka kucing jantan.[ep. 145:muka depan episod]

Pantherlily[sunting | sunting sumber]
Pantherlily

Disuarakan oleh: Hiroki Tōchi (Bahasa Jepun), Rick Keeling (Bahasa Inggeris)

Pantherlily (Jepun: パンサー・リリー, Hepburn: Pansā Rirī) ialah seekor pemain pedang Exceed yang berbulu hitam daripada dunia selari Edolas. Pada mulanya dia digambarkan sebagai seekor Exceed yang besar, berotot, harimau kumbang hitam yang antropomorfik,[ch. 171] Pantherlily sebenarnya mewarisi rupa bentuk spesiesnya sendiri, walaupun dia hanya mampu bertahan sekejap dengan rupa bentuk asalnya.[ch. 199,201] Dia juga boleh menggunakan "Aera". Dia menggunkan pedang yang boleh berubah kepada saiz yang lebih besar, pada mulanya dipanggil Buster Marm (バスターマァム, Basutāmāmu), dan selepas itu Musica Sword (ムジカの剣, Mujika no Ken).[ch. 186,247][12][13]

Selepas menyelamatkan Mystogan yang masih kecil, Panterlily membawanya ke Extalia, tetapi Pemaisuri Shagotte membuangnya keluar negeri.[ch. 189] Menyertai tentera diraja Kerajaan Edolas, Pantherlily mengetuai Bahagian Perang Magik Pertama.[ch. 171] Dia pernah berlawan dengan Gajeel Redfox kerana mahu mempertahankan lakrima hasil daripada serapan Kuasa Magik dari penduduk Magnolia oleh portal Anima, tetapi berubah hati apabila melihat Exceed yang lain berkumpul untuk menolak lakrima menjauhi Extalia, dan menyelamatkan Pemaisuri Shagotte daripada terjatuh.[ch. 186,189] Selepas dihantar ke Earthland melalui portal Anima, dia menyertai Fairy Tail sebagai rakan kongsi Gajeel. Dia menunjukkan sifat yang sangat matang berbanding ahli persatuan Fairy Tail yang lain.[ch. 200]

Watak-watak lain

Cana Alberona[sunting | sunting sumber]
Cana Alberona

Disuarakan oleh: Eri Kitamura (Bahasa Jepun), Jamie Marchi (Bahasa Inggeris)

Cana Alberona (Jepun: カナ・アルベローナ, Hepburn: Kana Aruberōna) ialah mage yang berusia 18 tahun dan juga seorang yang mempunyai tahap toleransi alkohol yang tinggi; dia boleh meminum sebalang besar alkohol tanpa mabuk.[ep. 2] Dia juga merupakan ahli paling senior dalam generasinya.[ep. 201] Namanya berasal dari terma "arcana" yang berkaitan dengan kad tarot.[vol. 2:afterword] Menggunakan Magik Kad (マジックカード, Majikku Kādo, lit. "Magic Card"),[a] Cana boleh menimbulkan pelbagai mantra dari dek kadnya yang mempunyai magik.[ep. 38] Cana menyertai Fairy Tail semasa berumur enam tahun; tetapi, dia kecewa apabila mengetahui bahawa ayahnya, Gildarts Clive tidak menyedari hubungan keluarga mereka. Bertekad untuk mendedahkan kebenaran kepada bapanya, dia cuba untuk menjadi seorang ahli sihir Kelas S, tetapi gagal empat peperiksaan berturut-turut yang menetapkan pangkat Kelas S dalam berbuat demikian. Dua belas tahun kemudian, Cana memikirkan untuk meninggalkan persatuan jika dia gagal peperiksaan kelima dan terbarunya di Pulau Tenrou.[ep. 202,232] Selepas berpasukan dengan Lucy, Cana meninggalkannya untuk menyelesaikan peperiksaan itu dengan mencari kubur Mavis Vermillion ketika Grimoire Heart pecah masuk kedalam pulau itu.[ep. 213,225] Menyedari perbuatan khianat apabila dia tiba di kubur, Cana menolak hasratnya untuk menjadi seorang Mage Kelas S. Roh Mavis memberikan penggunaan sementara magiknya kepada Cana iaitu Fairy Glitter.[ep. 232,251] Dia kemudiannya membongkarkan hubungannya kepada Gildarts.[ep. 251] Dalam siri sebenar Jepun, Cana dilakon suarakan oleh Eri Kitamura.[14]

Elfman Strauss[sunting | sunting sumber]
Elfman Strauss

Disuarakan oleh: Hiroki Yasumoto (Bahasa Jepun), Christopher Sabat (Bahasa Inggeris)

"Beast Arm"[b] Elfman Strauss (Jepun: エルフマン・ストラウス, Hepburn: Erufuman Sutorausu) ialah adik lelaki Mirajane yang berumur 18 tahun. Dia sangat besar dan binaan badan yang tegap dan sering mengatakan apa "lelaki sejati" patut lakukan,[ep. 2] tetapi dia juga seorang yang lembut hati dan sngat sensitif. Menggunakan magik Ambil Alih Beast Soul (ビーストソウル, Bīsuto Sōru),[c] Elfman boleh bertukar kepada rupa bentuk raksasa yang pernah dikalahkan.[vol. 17:omake] Tetapi, cubaan pertamanya menggunakan Beast Soul semasa dia berumur 16 tahun menyebabkan dia hilang kawalan dan mencederakan adik perempuannya Lisanna, yang hilang. Menganggap telah membunuh adik perempuannya Lisanna, dia berasa bersalah dan menghadkan penggunaan kuasanya kepada Beast Arm (ビーストアーム, Bīsuto Āmu), yang hanya membolahkan dia menukarkan tangan kanannya sahaja. Dua tahun kemudian, Elfman mendapat semula kebolehan Beast Soul semasa serangan Phantom Lord selepas melihat Mirajane dalam bahaya; dia mengalahkan Sol dengan kuasa itu, selepas boleh mengawal penggunaan kuasanya.[ep. 49,55,56] Dalam siri Jepun, Elfman dilakon suara oleh Hiroki Yasumoto.[14]

Juvia Lockser[sunting | sunting sumber]
Juvia Lockser

Disuarakan oleh: Mai Nakahara (Bahasa Jepun), Brina Palencia (Bahasa Inggeris)

Juvia Lockser "Laut Agung" (The Great Sea)[15] (Jepun: ジュビア・ロクサー, Hepburn: Jubia Rokusā) ialah mage yang berusia 17 tahun yang bersama 4 Elemen iaitu kumpulan yang terkuat dalam persatuan Phantom Lord di mana setiap seorang menggunakan magik elemen klasik. Magik Air (ウォーター, Wōtā) (Water)[16] membolehkan dia memanipulasi air, memberi tekanan untuk menjadikan sebagai pancuran jet, dan mengubah badannya menjadi air.[ep. 48,59,104] Dia sering mengalami perubahan emosi yang dipengaruhi oleh sifat elemennya; dia akan menghasilkan hujan bila kecewa, dan badannya akan mendidih jika dia dalam keadaan marah atau cemburu.[ep. 59,60,228-230]

Juvia menyukai Gray Fullbuster dan sering salah faham dengan persahabatan antara Gray dengan Lucy Heartfilia. Dia pernah bertarung dengan Gray tetapi dia kalah, hujan yang sentiasa menghujaninya berhenti buat kali pertama dalam hidupnya.[ep. 59-60] Selepas masalah antara Phantom Lord sudah diselesaikan, Juvia menjadi obses bercinta dengan Gray. Untuk bersama dengan Gray lebih dekat, dia meminta untuk menyertai Fairy Tail.[ep. 67,76] Dia menjadi ahli rasmi apabila bertarung bersama Gray dan ahli persatuan yang lain di Menara Syurga, dan menganggap sebarang perempuan yang mencederakan Gray ialah pesaingnya.[ep. 103] Juvia sering illeisma atau menganggap dirinya sebagai orang ketiga.[ep. 48]

Laxus Dreyar[sunting | sunting sumber]
Laxus Dreyar

Disuarakan oleh: Katsuyuki Konishi (Bahasa Jepun), Patrick Seitz (Bahasa Inggeris)

Laxus Dreyar (Jepun: ラクサス・ドレアー, Hepburn: Rakusasu Doreā) ialah cucu kepada Makarov Dreyar yang berumur 23 tahun,[ep. 69] dan salah seorang ahli sihir Kelas S dalam persatuan Fairy Tail.[ep. 24] Magik kilatnya boleh mengeluarkan kilat daripada tangannya dan menjadikan badannya seperti berelektrik.[ep. 69] Dia juga merupakan seorang Pembunuh Naga yang menguasai magik Pembunuh Naga Kilat (雷の滅竜魔法, Rai no Metsuryū mahō), yang diperolehi daripada implan lakrima tiruan kedalam badannya melalui pemberian ayahnya, Ivan; membolehkan dia meningkatkan kuasa fizikalnya dan menyembur keluar bebola kilat.[ep. 128,124] Walaupun Laxus sentiasa bersama dengan Makarov, hubungan mereka mula renggang apabila Makarov mengusir Ivan dan menganggap perbuatan datuknya itu tidak adil dan sentiasa mahu memberontak.[ep. 106,119] Dia juga obses untuk menjatuhkan Makarov dan mejadi pengerusi persatuan; dia mengagumi kekuatan persatuan dia atas kesejahteraan ahli persatuannya, yang dia menganggap sebagai "lemah".[ep. 69]

Dia marah jika ada yang mengejek persatuan Fairy Tail semasa berperang dengan persatuan Phantom Lord,[ep. 105] Laxus ingin mengubah persatuan ini supaya tiada sesiapa mempersoalkan kekuatan Fairy Tail lagi. Dia mengadakan rampasan kuasa bersama Puak Raijin dengan menjadikan beberapa ahli perempuan dalam Fairy Tail dan juga rakyat Magnolia sebagai tahanan, dan memaksa ahli persatuan mereka untuk berlawan antara satu sama lain dalam persatuan antara pertempuran agung yang dipanggil "Pertempuran Fairy Tail" (バトル・オブ・フェアリーテイル, Batoru obu Fearī Teiru) untuk menyelamatkan mereka; kepada sesiapa yang memenangi dalam pertempuran ini Laxus akan menjadikannya sebgai ahli baru bersama Laxus sebagai presiden baru.[ep. 107,113] Selepas rancangannya gagal, dia cuba untuk menggunakan Fairy Law untuk memusnahkan Magnolia, tetapi ia tidak mempunyai kesan, yang menandakan bahawa dia tidak benar-benar benci persatuannya. Selepas Laxus dikalahkan oleh Natsu Dragneel dan Gajeel Redfox, Makarov membuangnya daripada Fairy Tail, walaupun dia meninggalkan atas terma mesra dengan datuk dan ahli persatuannya.[ep. 124-128] Laxus kemudian kembali untuk membantu pertempuran bekas ahli persatuannya, Hades di Pulau Tenrou,[ep. 244-248] dan diterima semula ke Fairy Tail atas arahan Gildarts Clive semasa Gildarts menjadi presiden sebentar.[ep. 260] Laxus disuarakan oleh Katsuyuki Konishi.[17]

Levy McGarden[sunting | sunting sumber]
Levy McGarden

Disuarakan oleh: Mariya Ise (Bahasa Jepun), Kristi Kang (Bahasa Inggeris)

Levy McGarden (Jepun: レビィ・マグガーデン, Hepburn: Rebi Magugāden) ialah seorang ketua berjantina perempuan bagi kumpulan Shadow Gear (シャドウ・ギア, Shadō Gia), iaitu sebuiah kumpulan yang ditubuhkan bersama-sama Jet dan Droy.[ep. 4] Magik Solid Script (ソリッドスクリプト, Soriddo Sukuriputo)nya[d] membolehkan dia memanipulasi huruf yang ditulis dan juga memanipulasi sifat (panas, sejuk, keras, lembik) tulisan tiga demensi bergantung apa yang tertera pada tulisan. Dia juga berkemahiran dalam menterjemah bahasa asing dan magik rahasia. Dia merupakan kawan karib dengan Lucy Heartfilia, dan Levy ialah orang yang pertama Lucy akan memberi keizinan untuk membaca novel yang ditulis Lucy.[ep. 48] Gajeel Redfox menyerang Levy dan ahli kumpulannya sebelum peperangan diantara Phantom Lord dan Fairy Tail.[ep. 47] Pada mulanya Levy ketakutan apabila Gajeel menyertai Fairy Tail,[ep. 103] tetapi Levy memaafkannya apabila Gajeel menyelamatkannya daripada serangan Laxus Dreyar.[ep. 105] Levy kemudiannya semakin ingin mendekati Gajeel setelah Gajeel merelakan dirinya untuk menjadi rakan kongsi dalam kumpulan bagi peperiksaan untuk menjadi mage Kelas S.[ep. 202,207] Dalam siri versi Jepun, Levy dilakon suara oleh Mariya Ise.[14]

Lisanna Strauss[sunting | sunting sumber]
Lisanna Strauss

Disuarakan oleh: Harumi Sakurai (Bahasa Jepun), Carrie Savage (Bahasa Inggeris)

Lisanna Strauss (Jepun: リサーナ・ストラウス, Hepburn: Risāna Sutorausu) ialah adik perempuan Mirajane dan Elfman yang berumur 17 tahun. Menggunakan teknik Take Over Animal Soul (アニマルソウル, Animaru Sōru),[e] Lisanna boleh menukarkan badannya kepada binatang sesuka hatinya.[vol. 15:omake][vol. 17:omake] Dia ialah kawan sepermainan dengan Natsu semasa kecil; dialah juga yang menolong menjaga Happy yang masih dalam telur dan menyakat Natsu untuk berkahwin dengannya semasa kecil. Ketika ramai yang menyangka Lisanna mati semasa menolong adik-beradiknya membuat kerja ketika Lisanna masih berumur 15 tahun,[ep. 55] dia sebenarnya dihantar ke Edolas melalui portal Anima yang patut digunakan sebagai penyedut kuasa magik di Earthland. Pada mulanya dia memutuskan mahu tinggal di Edolas kerana watak yang serupa dengannya sudah mati dan mahu menghilangkan kerisauan adik-beradiknya. Apabila dia sudah dihantar pulang ke Earthland selepas portal Anima tersebut diterbalikkan dan, selepas mendapati bahawa adik-beradik versi Edolasnya telah mengetahui perkara sebenar, dia bersatu semula dengan adik-beradik sebenar.[ep. 199] Dia kekal dalam persatuan Fairy Tail selepas itu.[ep. 201] Dalam siri versi Jepun, Lisanna disuarakan oleh Harumi Sakurai.[18]

Loke[sunting | sunting sumber]
Loke

Disuarakan oleh: Daisuke Kishio (Bahasa Jepun), Eric Vale (Bahasa Inggeris)

Loke (Jepun: ロキ, Hepburn: Roki), dinamakan selepas dewa Norse Loki,[vol. 2:kata pengarang] ialah seorang ahli sihir kaki perempuan.[ep. 2] Menggunkan cincin yang dipanggil Regulus (レグルス, Regurus),[f] Loke boleh menyerang menggunakan sihir berasaskan cahaya.[ep. 115] Identitinya yang sebenar ialah dia merupakan salah satu daripada celestial spirit Leo, yang pada mulanya dimiliki oleh Karen Lilica. Selepas Loke menghalang Karen dari memanggil roh-roh yang lain kerana membuli rakan celestial spiritnya Aries, Loke secara tidak sengaja meninggalkan Karen tidak bersenjata ketika dalam misi yang menyebabkan kematian Karen di tangan Angel. Diusir dari dunia roh, Loke menjarakkan dirinya dari mana-mana ahli-ahli sihir celestial jika dia bertemu. Tiga tahun kemudian, kuasa sihir Loke semakin lemah sehingga badannya perlahan-lahan mula hilang. Selepas Lucy Heartfilia mengetahui identitinya sebagai celestial spirit, dia menyelamatkan hidup Loke dan mengembalikan kuasa asalnya dengan memujuk Raja Celestial Spirit menimbangkan semula pengusiran Loke, yang membolehkan Loke untuk kembali ke dunia roh.[ep. 72-74] Walaupun menjadi salah satu rakan kongsi semangat kontrak Lucy, Loke masih dianggap sebagai ahli Tail Fairy, dan sementara membatalkan kontrak dengan beliau untuk berkhidmat sebagai pasangan Gray Fullbuster semasa peperiksaan Kelas S.[ep. 202] Dalam siri versi Jepun, Loke disuarakan oleh Daisuke Kishio.[14]

Makarov Dreyar[sunting | sunting sumber]
Makarov Dreyar

Disuarakan oleh: Shinpachi Tsuji (Bahasa Jepun), Robert Bruce Elliott (Bahasa Inggeris)

Makarov Dreyar (Jepun: マカロフ・ドレアー, Hepburn: Makarofu Doreā) ialah seorang Pengerusi Persatuan Fairy Tail yang pendek fizikalnya dalam likungan umur 88 tahun. Dinamakan sebegitu kerana Mashima mahu ada ciri-ciri Rusia.[vol. 2:kata pengarang] Tidak puas hati dengan peraturan yang dibuat oleh Majlis Magik yang disifatkan mahu untuk membubarkan Fairy Tail, Makarov menggalakkan ahli-ahli persatuan itu untuk melakukan apa sahaja yang mereka fikir adalah betul. Dia menjadi kecewa apabila persatuan itu menyebabkan masalah dengan majlis, dan kadang-kadang menggunakan kuasa untuk menghentikan ahli-ahli persatuan itu apabila mereka menjadi terlalu suka bergaduh atau ganas. Walau bagaimanapun, beliau menganggap ahli-ahli persatuan untuk sebagai anak-anaknya, dan sangat menitikberatkan perlindungan mereka. Dia mampu mengunakan pelbagai bentuk sihir, termasuk magik Giant/Titan (ジャイアント, Jaianto)[g], yang mengubah ketinggian normalnya yang kecil kepada saiz gergasi.[ep. 26] Sihirnya yang terkuat adalah Fairy Law (フェアリーロウ, Fearī Rō),[h] salah satu daripada tiga mantra legenda dibangunkan oleh persatuan Fairy Tail, yang menjana kilat cahaya terang yang merangkumi seluruh kawasan yang luas, dan hanya membahayakan orang yang difikirkan oleh pengguna sebagai musuh.[ep. 66] Memandangkan tahap yang tinggi mengenai ilmu sihir dan kemahiran, Makarov didaftarkan sebagai salah satu daripada Sepuluh Sihir Terhebat, ahli-ahli sihir yang paling berkuasa di benua itu. Dalam siri Jepun yang asal, dia disuarakan oleh Shinpachi Tsuji.[14]

Mavis Vermillion[sunting | sunting sumber]
Mavis Vermilion

Disuarakan oleh: Mamiko Noto (Bahasa Jepun), Leah Clark (Bahasa Inggeris)

Mavis Vermillion (Jepun: メイビス・ヴァーミリオン, Hepburn: Meibisu Vāmirion) ialah pengerusi persatuan yang pertama yang juga pengasas kepada Fairy Tail.[ep. 202] Dia juga merupakan seorang penganalisis dan pengstrategis yang digelar "Pengtaktik Fairy"[ep. 305] Mavis meninggal dunia pada usia yang muda semasa sebelum siri ini dimulakan[ep. ?] dan ditanam di Pulau Sirius.[ep. 208] Selepas Cana Alberona meminta pertolongan daripadanya, Semangat Mavis memberikan Cana mentera Fairy Glitter (フェアリーグリッター, Fearī Gurittā)[i].[ep. 232] Rupa manusia Mavis kelihatan semasa ahli-ahli Fairy Tail diserang oleh Acnologia.[ep. 253] Kerana keazaman Fairy Tail mahu melindungi Fairy Tail, Mavis menggunakan mentera "Fairy Sphere (フェアリースフィア, Fearī Sufia)[j] untuk melindungi mereka. Tetapi, kesan sampingan magik ini menyebabkan kewujudan pulau dan hidupan yang ada hilang dan masa dibekukan.[ep. 255] Tujuh tahun kemudian, dia muncul dalam rupa manusianya sambil menyokong pasukan Fairy Tail di Crocus, tetapi dia hanya boleh dilihat oleh ahli yang mempunyai tanda persatuan Fairy Tail. Dia juga berkebolehan mengesan kebaikan atau kejahatan seseorang.[ep. 267,268] Dalam siri anime, dia disuarakan oleh Mamiko Noto.[19]

Mirajane Strauss[sunting | sunting sumber]
Mirajane Strauss

Disuarakan oleh: Ryōko Ono (Bahasa Jepun), Monica Rial (Bahasa Inggeris)

Mirajane "Wanita Iblis"[k] Strauss (Jepun: ミラジェーン・ストラウス, Hepburn: Mirajēn Sutorausu) ialah ahli sihir Kelas S berumur 19 tahun yang juga merupakan seorang pelayan bar dan penyelia di Fairy Tail, dan kadang-kadang muncul sebagai perempuan muka depan pada majalah fiksyen Mingguan Ahli Sihir.[ep. 2] Nama Mirajane ialah nama salah seorang rakan maya dalam sebuah permainan video yang Hiro Mashima main.[vol. 2:kata pengaran] Beliau merupakan wanita muda yang sangat ceria, baik hati, namun agak pelupa yang jarang memaparkan kemarahan terhadap orang lain [ep. 25]. Semasa zaman kanak-kanak Mirajane, dia cepat marah dan mempunyai persaingan sengit terutamanya dengan Erza Scarlet [vol. 15:omake]. Dia dan adik-beradik mudanya Elfman dan Lisanna penggunaan sihir Ambil Alih (テイク オーバー, Teiku Ōbā) [l] untuk berubah menjadi makhluk yang mereka temui sebelum ini. Pelbagai yang khusus Mirajane , Jiwa Syaitan (サタン ソウル, Satan Sōru), memberi beliau keupayaan untuk mengubah ke dalam iblis dengan kelajuan fizikal dan kekuatan yang dipertingkatkan [ep. 117,118]. Dia boleh juga meniru penampilan fizikal orang lain dan suara [ep. 52]. Selepas Lisanna hilang semasa dia berumur 17 tahun, Mirajane kehilangan kuasa Ambil Alihnya dan bersara daripada bekerja dalam misi.[ep. 54,55] Dua tahun kemudian, Mirajane mendapat semula kuasanya dan bertarung dengan Fried Justine sehingga seri. Dia dan Lucy mengacarakan dalam seksyen "Permintaan Kecemasan! Jelaskan Rahsia Fairy Tail" di hujung jilid manga di mana mereka menjawab soalan-soalan pembaca. Dalam versi Jepun siri ini, Mirajane disuarakan oleh Ryoko Ono. [14]

Mystogan[sunting | sunting sumber]
Mystogan

Disuarakan oleh: Daisuke Namikawa (Bahasa Jepun), Robert McCollum (Bahasa Inggeris)

Mystogan (Jepun: ミストガン, Hepburn: Misutogan) adalah ahli sihir Kelas S dirujuk sebagai ahli Fairy Tail yang paling misteri. Enggan untuk membiarkan orang lain melihat wajahnya, dia meliputi seluruh tubuh dengan jubah dan pembalut, dan menggunakan sihirnya sejauh yang mungkin untuk meletakkan ahli-ahlin persatuannya untuk tidur sementara apabila dia melawat persatuan [ep. 24]. Mystogan kemudian mendedahkan dirinya sebagai Jellal Fernandes watak yang sama dari alam semesta selari Edolas, seorang putera raja disitu.[ep. 167,189] Sebagai penduduk Edolas, dia tidak melakukan sihir sendiri, tetapi menggunakan tongkat-tongkat yang diselitkan dengan kuasa sihir untuk menggunakan pelbagai mantra.[ep. 120] Walaupun ini, dia tetap menjadi salah satu daripada ahli-ahli Fairy Tail yang paling berkuasa, ditunjukkan oleh keupayaannya untuk mengalahkan setiap subpersatuan Phantom Lord di seluruh negara dengan sendiri [ep. 24,65]

Semasa zaman kanak-kanak awal Mystogan, dia merantau ke Earthland untuk menutup portal Anima antara dimensi yang Faust, bapanya dan raja Edolas, digunakan untuk mencuri kuasa ajaib dari Earthland. Tujuh tahun kemudian, selepas gagal menghalang Magnolia daripada diserap oleh portal Anima,[ep. 167-168] dia kembali ke Edolas dan mengembalikan bandar dengan memaksa kristal lakrima dicipta daripada serapan sihir Fairy Tail melalui portal lain selepas beberapa ahli persatuannya mencegah Faust dari menggabungkan lakrima yang diserap dengan Extalia.[ep. 189] Dia membalikkan kesan daripada portal Anima untuk mengembalikan kuasa ajaib yang dicuri dari Earthland, dan bercadang untuk dilaksanakan secara terbuka untuk ini dengan rakan zaman kanak-kanak Pantherlily untuk memadamkan panik. Walau bagaimanapun, apabila Natsu Dragneel mengambil menyalahkan, Mystogan mendapat sokongan orang ramai dan dinobatkan raja Edolas [ep. 195-197]. Dalam siri Jepun yang asal, dia disuarakan oleh Daisuke Namikawa [17]

Puak Raijin[sunting | sunting sumber]

Templat:Fairy Tail Wiki:Character Template (Extra) Puak Raijin (Jepun: 雷神衆, Hepburn: Raijinshū, juga "Puak Dewa Kilat"), dinamakan semula "Thunder Legion" dalam alih bahasa Funimation, adalah sebuah kumpulann bertiga yang menganggap mereka sebagai pengawal peribadi dan pengikut Laxus Dreyar. Mereka bertiga diperkenalkan sebagai antagonis yang membantu Laxus dalam pertempuran antara ahli Fairy Tail yang dipanggil "Petempuran Fairy Tail",[ep. 108] tetapi berbaik dengan semua ahli Fairy Tail selepas sahaja Laxus dikeluarkan daripada peratuan.[ep. 128] Selain mempunyai kemahiran yang unik, mereka bertiga sebenarnya berkongsi kuasa yang serupa iaitu menggunakan penglihatan mereka yangb dipanggil "Magik Mata".[ep. 115]

Fried Justine[sunting | sunting sumber]
Fried Justine

Disuarakan oleh: Junichi Suwabe (Bahasa Jepun), John Burgmeier (Bahasa Inggeris)

Fried Justine "Kegelapan"[m] (Jepun: フリード・ジャスティーン, Hepburn: Furīdo Jasutīn, juga dipanggil "Freed Justine") seorang pengasas dan ketua kepada Puak Raijin yang berumur 20 tahun.[ep. 106] Dia berkemahiran dalam tulisan Jutsu-Shiki (術式, bermaksud "gaya/upacara teknik"),[vol. 13:nota terjemahan] dimana tulisan magik rune yang mempunyai pengawalan terhadap apa yang dinyatakan pada tulisan. Dia menggunakannya untuk peraturan dalam Petempuran Fairy Tail; dia memerangkap Makarov dalam dewan persatuan dengan menghadkan umur tua tidak boleh melepasi keluar, dan memaksa ahli-ahli lain berlawan sesama sendiri dengan peraturan menyatakan "ahli sihir terkuat" boleh melepasi kurungan ini.[ep. 108,109] Tambahan pula dia boleh menggunakan Écriture Kegelapan (闇のエクリテュール, Yami no Ekuritūru)[n] dengan menulis pada badan seseorang untuk mencederakan orang tersebut atau menulis pada dirinya sendiri untuk terbang atau berubah.[ep. 117,118] Dia setia kepada Laxus walaupun mempersoalkan moral Laxus keatas pembuangan ahli persatuannya.[ep. 114] Dalam siri Jepun, Fried disuarakan Junichi Suwabe.[20]

Bickslow[sunting | sunting sumber]
Bickslow

Disuarakan oleh: Yoshihisa Kawahara (Bahasa Jepun), Scott Freeman (Bahasa Inggeris)

Bickslow (Jepun: ビックスロー, Hepburn: Bikkusurō) adalah seorang ahli sihir 22 tahun yang pakar dalam menggunakan satu bentuk Magik Seith (セイズ魔術, Seizu majutsu) yang dipanggil Penguasaan Manusia (人型憑き, Hitotsuki) dengan memasukkan jiwa ke dalam benda tidak bernyawa dan mengawalnya.[ep. 106,108] Dia hanya boleh mengawal 5 patung pada satu masa; dia memanggil patung-patungnya itu sebagai "babies", dengan nama Pappa[o], Pippi[p], Puppu[q], Peppe[r], and Poppo[s].[ep. 108] Magik matanya dipanggil Mata Figura (フィギュア・アイズ, Figyua Aizu),[t] yang membolehkan dia mengawal jiwa seseorang jika terlihat jelingannya; dia memakai topeng muka besi berjeriji untuk menampung magik ini.[ep. 115] Dalam siri Jepun, Bickslow disuarakan oleh Yoshihisa Kawahara.[20]

Evergreen[sunting | sunting sumber]
Evergreen

Disuarakan oleh: Saori Seto (Bahasa Jepun), Caitlin Glass (Bahasa Inggeris)

Evergreen (Jepun: エバーグリーン, Hepburn: Ebāgurīn) adalah seorang ahli sihir 20 tahun dan ahli tunggal perempuan Puak Raijin itu. Menggunakan sihir matanya, Mata Batu (ストーン・アイズ, Sutōn Aizu),[u] dia boleh menyebabkan seseorang menjadi batu melalui jelingan matanya. dia memakai cermin mata untuk mengawal magik ini sama seperti Bickslow, dan menggunakan magik ini untuk menjadikan ahli perempuan sebagai tahanan dalam Petempuran Fairy Tail.[ep. 107] Dia juga boleh mengeluarkan debu keemasan untuk menyebabkan letupan apabila habuk dinyalakan dan dengan pantas menembak jarum tanpa had pada pihak lawan beliau seolah-olah jarum itu adalah peluru.[ep. 109,112] Asalnya menyertai Fairy Tail semata-mata kerana obsesi beliau dengan apa-apa yang mempunyai kaitan dengan pari-pari, impian Evergreen adalah untuk menganggap Erza Scarlet ditakhtakan sebagai "Pemaisuri Pari-pari, Titania".[ep. 107,112] Dalam siri asal Jepun, dia disuarakan oleh Saori Seto.[20]

Ahli Sihir lain[sunting | sunting sumber]

Pada permulaan siri ini lagi menyatakan Fairy Tail mempunyai 100orang ahli, tetapi disebabkan peristiwa yang belaku di Pulau Sirius yang menyebabkan beberapa ahli utama hilang, persatuan ini merosot dan ahlinya berkurang sehingga 15 sahaja yang tinggal termasuk:

Macao Conbolt[sunting | sunting sumber]
Macao Conbolt

Disuarakan oleh: Masaki Kawanabe (Bahasa Jepun), Brian Mathis (Bahasa Inggeris)

Macao Conbolt (Jepun: マカオ・コンボルト, Hepburn: Makao Konboruto) ialah ahli sihir yang menggunakan magik Nyalaan Unggu (パープル・フレア, Pāpuru Furea),[v] membolehkannya memanipulasi api yang tidak boleh dipadam dengan air atau angin.[ep. 37] Macao telah menggantikan tempat Makarov sebagai pengerusi persatuan setelah ahli utama persatuan in hilang.[ep. 254] Dia disuarakan oleh Masaki Kawanabe dalam siri Jepun.[14]

Romeo Conbolt[sunting | sunting sumber]
Romeo Conbolt

Romeo Conbolt (Jepun: ロメオ・コンボルト, Hepburn: Romeo Konboruto) ialah anak lelaki kepada Macao yang mahu menjadi ahli sihir sejak dari permulaan siri lagi.[ep. 4] Dia menyertai Fairy Tail selepas sengkangan masa (time skip) dan berpakaian seperti Natsu, seorang yang disanjunginya.[ep. 254] Menggunakan magik Api Pelangi (レインボーファイア), Reinbō Faia)[w],[ep. 257] dia boleh mencipta tujuh api yang berlainan warna dan berlainan kesan bagi setiap warna.[ep. 255] Dia disuarakan oleh Mariya Ise.[14]

Reedus Jonah[sunting | sunting sumber]
Reedus Jonah

Reedus Jonah (Jepun: リーダス・ジョナー, Hepburn: Rīdasu Jonā) ialah seorang ahli sihir lelaki yang boleh menghidupkan apa-apa lukisan yang dilukis atas badannya dengan menggunakan Magik Gambar (ビクトマジック, Pikuto Majikku).[x][ep. 36] Badannya kurus pada mulanya tetapi dileperkan dengan kuasa magik Makarov untuk memudahkannya menggunakan magik,[ep. 36] tetapi berubah normal selepas sekangan masa (time skip).[ep. 254]

Nab Lasaro[sunting | sunting sumber]
Nab Lasaro

Nab Lasaro (Jepun: ナブ・ラサロ, Hepburn: Nabu Rasaro) seorang ahli sihir lelaki yang menyerupai seperti orang asli Amerika yang selalu berada dipapan pekerjaan tetapi tidak mengambil walapn satu kerja.[ep. 10] Seperti Bickslow, dia menggunakan |magik Seith yang dipanggil Penguasaan Haiwan (動物憑き, Dōbutsu Tsuki) untuk menggabungkan jiwa haiwan kedalam badannya untuk meningkatkan kebolehannya.[ep. 35] Dia disuarakan oleh Daisuke Endō.[14]

Pasukan Shadow Gear[sunting | sunting sumber]
Jet dan Droy[sunting | sunting sumber]
Jet
Droy

Jet (Jepun: ジェット, Hepburn: Jetto) dan Droy (Jepun: ドロイ, Hepburn: Doroi) ialah kawan kepada Levy McGarden dan pengikut pasukan Shadow Gear. Jet bekebolehan menggunakan magik yang dipanggil Kelajuan Tinggi (ハイスピード, Hai Supīdo)[y] untuk meningkatkan kelajuan fizikalnnya,[ep. 43] manakala Droy pula menggunakan Tanaman (プラント, Puranto)[z] bagi menumbuhkan pokok dengan magik, mempercepatkan petumbuhan benih untuk serangan.[ep. 44] Jet dan Droy jatuh hati kepada Levy, dan mempunyai dendam yang terendam terhadap Gajeel Redfox selepas Gajeel menyerang Shadow Gear sebagai ahli Phantom Lord.[ep. 105] Selepas Gajeel menyertai Fairy Tail dan Levy jatuh hati kepada Gajeel setelah Gajeel menolong menghalang serangan yang tersasar daripada Laxus Dreyar, walaubagaimanapun, Jet dan Droy menghormati perasaan Levy terhadap Gajeel.[ep. 105] Jet dan Droy kemudiannya tertekan akibat kehilangan Levy dan ahli utama lain di Pulau Sirius; Droy terlalu tertekan dan menjadi obes.[ch. 254] Mereka disuarakan oleh Masaki Kawanabe (Jet) dan Eiji Sekiguchi (Droy).[14]

Alzack Connell dan Bisca Moulin[sunting | sunting sumber]
Alzack Connell
Bisca Connell (namanya selepas berkahwin dengan Alzack Connell)

Alzack Connell (Jepun: アルザック・コネル, Hepburn: Aruzakku Koneru) dan Bisca Moulin[ep. 107,109] (Jepun: ビスカ・ムーラン, Hepburn: Bisuka Mūran, Bisca Mulan) ialah dua orang ahli sihir yang berpakaian ala barat. Alzack menggunakan Magik Senjata Api (ガンズマジック, Ganzu Majikku)[aa] bagi menembak menggunakan magik dengan dua pistol tanpa tersasar,[ep. 52] manakala Bisca menggunakan magik kelengkapan iaitu "Penembak (ザ・ガンナー, Za Gannā)[ab] untuk mengeluarkan pelbagai jenis senjata.[ep. 53] Alzack dan Bisca ialah sepasang kekasih, dan berkahwin pada tahun X785. Mereka mempunyai anak yang bernama Asuka (アスカ).[ep. 254,260][21] Alzack dan Bisca disuarakan oleh Yoshimitsu Shimoyama dan Satomi Arai[17]

Warren Rocko[sunting | sunting sumber]
Warren Rocko

Warren Rocko (Jepun: ウォーレン・ラッコー, Hepburn: Wōren Rakkō) ialah seorang ahli sihir yang dikhaskan untuk menyampaikan maklumat melalui Telepati (テレパシー, Terepashī).[ac][ep. 54] Dalam siri Jepun, Warren disuarakan oleh Daisuke Kageura.[20]

Wakaba Mine[sunting | sunting sumber]
Wakaba Mine

Wakaba Mine (Jepun: ワカバ・ミネ) ialah seorang yang boleh menggunakan paip rokok magik untuk memanipulasi asap melalui magik asap (煙魔法, kemuri mahō).[ep. 61] Dia berkawan rapat dengan Macao dan menjadi penasihat kepada Macao setelah Macao menjadi pengerusi persatuan.[ep. 254] Dia juga disuarakan oleh Daisuke Kageura.[22]

Visitar Ecor[sunting | sunting sumber]
Vijeeter Ecor

Visitar Ecor (Jepun: ビジター・エコー, Hepburn: Bijitā Ekō) ialah seorang ahli sihir yang menggunakan magik Penari (ダンサー, Dansā)[ad] bagi meningkatkan kekuatan rakannya atau melemahkan musuh dengan menari.[ep. 60] Dalam siri Jepun, Visitar disuarkan oleh Eiji Sekiguchi.[20] Namanya ditukar kepada "Vijeteer Ecor" dalam alih suara Bahasa Inggeris.[23]

Max Alors[sunting | sunting sumber]
Max Alors

Max Alors (Jepun: マックス・アローゼ, Hepburn: Makkusu Arōze) ialah seorang ahli sihir yang boleh menggunakan magik yang dipanggil Ribut Pasir (サンドストーム, Sandosutōmu).[ae][ep. 59] Dia disuarakan oleh Yūichi Iguchi.[20]

Laki Olietta[sunting | sunting sumber]
Laki Olietta

Laki Olietta (Jepun: ラキ・オリエッタ, Hepburn: Raki Orietta) ialah seorang perempuan yang memakai cermin mata yang berkebolehan menggunakan magik Wood-Make (木の造形魔法, Ki no Zōhei mahō); ini membolehkannya mencipta dan memanipulasi kayu.[ch. 96] Dalam siri Jepun dia disuarakan oleh Ikumi Hayama.[22]

Kinana[sunting | sunting sumber]
Kinana

Kinana (Jepun: キナナ) ialah watak pada asalnya diperkenalkan sebagai Cubellios, seekor ular yang berkawan dengan Cobra. Selepas kekalahan Oración Seis, Makarov menukarkan dia kembali kepada rupa manusia semula. Dia kemudiannya menjadi ahli persatuan Fairy Tail dan bekerja sebagai pelayan bar. Kinana ialah watak yang dirujuk dari salah serang seorang penolong Mashima, Kina Kobayashi.[vol. 21:bonus] Dalam siri anime, dia disuarakan oleh Natsue Sasamoto.[24]

Watak bekas ahli persatuan Fairy Tail yang diketahui[sunting | sunting sumber]

Majlis Magik[sunting | sunting sumber]

Persatuan Bebas[sunting | sunting sumber]

Pulau Galuna[sunting | sunting sumber]

  • Moka
  • Lulu
  • Bobo

Persatuan Gelap[sunting | sunting sumber]

Menara Syurga[sunting | sunting sumber]

Persatuan Upahan[sunting | sunting sumber]

Naga[sunting | sunting sumber]

Exceed[sunting | sunting sumber]

Gereja Zentopia[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Fiore[sunting | sunting sumber]

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

Edolas[sunting | sunting sumber]

Persatuan Gelap (Edolas)[sunting | sunting sumber]

Bandar Diraja[sunting | sunting sumber]

Extalia[sunting | sunting sumber]

Lain-lain (Edolas)[sunting | sunting sumber]

Dunia Celestial Spirit[sunting | sunting sumber]

Unknown Keys[sunting | sunting sumber]

  • Raja Celestial Spirit
  • Ophiuchus

Kunci Emas[sunting | sunting sumber]

  • Aquarius
  • Taurus
  • Cancer
  • Virgo
  • Sagittarius
  • Leo
  • Aries
  • Scorpio
  • Gemini
  • Capricorn
  • Pisces
  • Libra

Kunci Perak[sunting | sunting sumber]

  • Crux
  • Horologium
  • Nikora
  • Caelum
  • Pyxis

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Jilid 1 (bab 1–4): Jilid 1
  2. Jilid 2 (bab 5–13): Jilid 2
  3. Jilid 3 (bab 14–22): Jilid 3
  4. Jilid 4 (bab 23–30): Jilid 4
  5. Jilid 5 (bab 31–39): Jilid 5
  6. Jilid 6 (bab 40–48): Jilid 6
  7. Jilid 7 (bab 49–56): Jilid 7
  8. Jilid 8 (bab 57–65): Jilid 8
  9. Jilid 9 (bab 66–74): Jilid 9
  10. Jilid 10 (bab 75–82): Jilid 10
  11. Jilid 11 (bab 83–91): Jilid 11
  12. Jilid 12 (bab 92–100): Jilid 12
  13. Jilid 13 (bab 101–109): Jilid 13
  14. Jilid 14 (bab 110–118): Jilid 14
  15. Jilid 15 (bab 119–126): Jilid 15
  16. Jilid 16 (bab 127–134): Jilid 16
  17. Jilid 17 (bab 135–143): Jilid 17
  18. Jilid 18 (bab 144–152): Jilid 18
  19. Jilid 19 (bab 153–160): Jilid 19
  20. Jilid 20 (bab 161–169): Jilid 20
  21. Jilid 21 (bab 170–178): Jilid 21
  22. Jilid 22 (bab 179–187): Jilid 22
  23. Jilid 23 (bab 188–196): Jilid 23
  24. Jilid 24 (bab 197–204): Jilid 24
  25. Jilid 25 (bab 205–213): Jilid 25
  26. Jilid 26 (bab 214–222): Jilid 26
  27. Jilid 27 (bab 223–230): Jilid 27
  28. Jilid 28 (bab 231–239): Jilid 28
  29. Jilid 29 (bab 240–248): Jilid 29
  30. Jilid 30 (bab 249–257): Jilid 30
  31. Jilid 31 (bab 258–266): Jilid 31
  32. Jilid 32 (bab 267–274): Jilid 32
  33. Jilid 33 (bab 275–282): Jilid 33
  34. Jilid 34 (bab 283–291): Jilid 34
  35. Jilid 35 (bab 292–299): Jilid 35
  36. Jilid 36 (bab 300–308): Jilid 36
  37. Jilid 37 (bab 309–317): Jilid 37
  38. Jilid 38 (bab 318–325): Jilid 38
  39. Jilid 39 (bab 326–335): Jilid 39
  40. Jilid 40 (bab 336–344): Jilid 40
  41. Jilid 41 (bab 345–353): Jilid 41
  42. Jilid 42 (bab 354–361): Jilid 42
  43. Jilid 43 (bab 362–369): Jilid 43
  44. Jilid 44 (bab 370–378): Jilid 44
  45. Jilid 45 (bab 379–386): Jilid 45
  46. Jilid 46 (bab 387–394): Jilid 46
  47. Jilid 47 (bab 395–403): Jilid 47

Bab yang belum dijilidkan : 404 – 405 – 406 – 407 – 408 – 409 – 410 – 411 – 412 – 413 – 414 – 415 – 416 – 417 – 418 – 419

  1. ^ Menurut Fairy Tail Jilid ke-2 Edisi Nota Terjemahan, Nota Umum, Ahli sihir: Jadi terjemahan ini telah diambil sebagai inspirasi dan diterjemahkan perkataan madôshi sebagai "ahli sihir". Tetapi madôshi bermakna serupa dengan perkataan tertentu Jepun yang telah dipinjam oleh bahasa Inggeris, seperti judo (cara lembut) dan kendo (cara pedang). Mado adalah cara sihir, dan madôshi adalah orang-orang yang mengikuti cara sihir. Jadi, walaupun perkataan "ahli sihir" digunakan dalam dialog asal, pembaca Jepun tidak mengganggap seperti ahli sihir tradisional Barat seperti Merlin atau Gandalf, tetapi ahli mempertahankan diri.[vol. 2:nota_terjemahan]
  2. ^ Cha, Kai-ming (August 5, 2008). "Everyday Hiro: Fairy Tail's Mashima at Comic-Con". Publishers Weekly. Dicapai pada November 24, 2011.
  3. ^ Aoki, Deb. "Interview: Hiro Mashima". About.com. The New York Times Company. m/s. 1. Dicapai pada April 26, 2012.
  4. ^ Santos, Carlo (August 17, 2008). "Interview: Hiro Mashima". Anime News Network. Dicapai pada November 24, 2011.
  5. ^ Mashima merujuk kawannya yang mabuk kenderaan semasa naik teksi bersamanya, dan juga dia meletakkan kematian ayahnya sebagai pengaruh hubungan antara Natsu dengan ayah angkat naganya, Igneel.
  6. ^ dieja sebagai , bermaksud "Sayap"
  7. ^ juga dikenali sebagai Aisu Meiku (アイスメイク?)
  8. ^ クロガネ, Kurogane lit."Besi Hitam"; dieja sebagai 鉄竜, bermaksud "Naga Besi"
  9. ^ 天空の巫女 Tenkū no Miko
  10. ^ Mashima dalam Afterword Jilid 16: Pada masa itu saya tonjolkan Wendy dalam manga saya. Tiba-tiba salah seorang pembantu saya memberikan ulasan bahawa dalam manga saya tiada lansung budak perempuan. (Saya bukan membantah.) Jadi saya terfikir, "Tengoklah nanti!" dan mendapat ilham untuk menetapkan karakter yang pembantu saya minati.
  11. ^ dieja sebagai 化猫の宿, bermaksud "Kediaman Raksasa Kucing"
  12. ^ Nama Musica Sword digunakan selepas watak Hamelio Musica dalam karya Mashima yang lepas, Rave Master.
  13. ^ Panjang pedang Buster Marm lebih kurang empat harimau kumbang; hulunya pula sepanjang satu harimau kumbang.[vol. 22:extra]
  14. ^ a b c d e f g h i j Fairy Tail 1 (DVD) (dalam bahasa Jepun). Pony Canyon. 2010.
  15. ^ 大海のジュビア Taikai no Jubia
  16. ^ dieja sebagai 水流
  17. ^ a b c . Fairy Tail 3 (DVD) (dalam bahasa Japanese). Pony Canyon. 2010.CS1 maint: unrecognized language (link)
  18. ^ Fairy Tail 5 (DVD) (dalam bahasa Japanese). Pony Canyon. 2010.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ Fairy Tail 28 (DVD) (dalam bahasa Jepun). Pony Canyon. 2012.
  20. ^ a b c d e f Fairy Tail 11 (DVD) (dalam bahasa Japanese). Pony Canyon. 2010.CS1 maint: unrecognized language (link)
  21. ^ Profil Alzack menyatakan bahawa nama Asuka adalah satu singkatan: "A" dari Alzack dan "Suka" daripada Bisca.[ch. 260]
  22. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan PonyCanyonEp5to8 tidak disediakan
  23. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan FuniEp1to12 tidak disediakan
  24. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan PonyCanyonEp93to96 tidak disediakan
  1. ^ dieja sebagai 魔法の札
  2. ^ ビーストアームのエルフマン Bīsuto Āmu no Erufuman
  3. ^ dieja sebagai 獣王の魂, bermakna "Raja Jiwa Raksasa"
  4. ^ dieja sebagai 立体文字, bermaksud "Huruf tiga demensi"
  5. ^ dieja sebagai 動物の魂
  6. ^ dieja sebagai 王の光, bermaksud "Raja Cahaya"
  7. ^ dieja sebagai 巨人
  8. ^ dieja sebagai 妖精の法律
  9. ^ dieja sebagai 妖精の輝き
  10. ^ dieja sebagai 妖精の球
  11. ^ 魔人 Majin
  12. ^ dieja sebagai 接收, yang bermaksud "Merampas"
  13. ^ 暗黒のフリード Ankoku no Furīdo
  14. ^ spelled as 闇の文字, bermaksud "Tulisan Kegelapan"
  15. ^ パッパ
  16. ^ ピッピ
  17. ^ プップ
  18. ^ ペッペ
  19. ^ ポッポ
  20. ^ dieja sebagai 造形眼, bermaksud "Mata Model"
  21. ^ dieja sebagai 石化眼
  22. ^ dieja sebagai 紫の炎
  23. ^ dieja sebagai 七色の炎
  24. ^ dieja sebagai 絵画魔法
  25. ^ dieja sebagai 神速, bermaksud "Dewa Kelajuan"
  26. ^ dieja sebagai 植物
  27. ^ dieja sebagai 銃弾魔法
  28. ^ dieja sebagai 銃士
  29. ^ dieja sebagai 念話
  30. ^ dieja sebagai 踊り子
  31. ^ dieja sebagai 砂塵