Mambang Moden

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mambang Moden
Poster Filem Mambang Moden
PengarahJamil Sulong
SinematografiHitam-putih
Muzik olehOsman Ahmad
Diedarkan olehMalay Film Production (MPF)
Tarikh tayangan
1964
NegaraSingapura
BahasaBahasa Melayu

Filem Mambang Moden merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Singapura yang merupakan sebahagian daripada Persekutuan Malaysia pada tahun 1964. Filem Mambang Moden diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.

Filem Mambang Moden diarah oleh pengarah Jamil Sulong pada 1964.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Kisah tentang beberapa anak muda yang melibatkan diri didalam pertunjukkan seni seperti bernyanyi & berlakon drama pentas. Banyak lika-liku hidup dan onak duri yang mereka hadapi sebagai anak seni.

Anuar adalah ketua kepada sebuah kelab seni. Dia seorang penyanyi & pemain muzik. Dia juga orang yang baik hati dan paling dihormati. Anuar diminta menjadi guru nyanyi Azlin atas desakan Mariam. Niat Anuar hanyalah untuk mencari rezeki.

Azlin, seorang janda kaya, adalah kawan kepada Mariam. Dia ingin belajar menyanyi dengan Anuar dan menaruh rasa cinta kepadanya. Namun Azlin menyimpan satu rahsia tentang satu perbuatan jenayah yang dilakukannya bersama seorang lelaki bernama Herman.

Ismail, seorang pengacara dan pelakon pentas, telah menjalin hubungan dengan Hasnah, namun kedua-dua mereka telah terlanjur. Ismail meminta bantuan dari Anuar untuk menyelesaikan masalah dia dengan Hasnah. Anuar telah berbincang dengan orang tua Ismail dan Hasnah, akhirnya mereka pun berkahwin.

Sulaiman, seorang pengarah drama pentas dan juga merupakan teman serumah Anuar. Dia menghidapi penyakit demam dan selalu terlupa hendak menggoncangkan botol ubat nya terlebih dahulu sebelum minum. Dia menjalinkan hubungan dengan Mariam, adik kepada Ismail.

Rokiah seorang pengacara, pelakon dan peragawati, dalam diam-diam mencintai Anuar. Apabila kematian Azlin, Anuar meluahkan cinta nya kepada Rokiah dan telah menerangkan kepada semua ahli-ahli kelab yang dia tidak pernah cintakan Azlin dan menganggap Azlin hanya seorang anak didiknya saja.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Lagu[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]