Mamiko Noto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mamiko Noto
能登 麻美子
Noto di Otakon pada tahun 2007.
Kelahiran (1980-02-06) 6 Februari 1980 (umur 44)[1]
Pekerjaan
  • Pelakon
  • pelakon suara
  • penyanyi
Tahun aktif1998–kini
EjenPejabat Osawa
Ketinggian162 cm (5 ka 4 in)[1]
Anak-anak1
Kerjaya muzik
GenreJ-Pop
InstrumenVokal
Tahun aktif2006–kini
Syarikat rakaman
Lantis

Mamiko Noto (Jepun: 能登 麻美子, Hepburn: Noto Mamiko, 6 Februari 1980)[2] ialah pelakon suara dan penyanyi Jepun.[3] Beberapa peranan animenya yang terkenal termasuk Kotomi Ichinose di Clannad, Rin di Inuyasha, Kotori Monou di X, Aoi Kannazuki di Kaitō Tenshi Twin Angel, Durandal di Honkai Impact 3rd, Haruka Nogizaka di Nogizaka Haruka no Himitsu, UMP9 di Girls' Frontline, Fiel Nirvalen di No Game No Life, Sawako Kuronuma di Kimi ni Todoke, Satellizer L. Bridget di Freezing. Noto telah dicalonkan dalam Anugerah Seiyu Pertama untuk kerjanya sebagai Yakumo Tsukamoto di School Rumble dan sebagai Masane Amaha di Witchblade. Noto telah mengeluarkan beberapa lagu dan album watak yang telah mencatat dalam Oricon dan menjadi tetamu di konvensyen Otakon dan Anime Expo yang diadakan di Amerika Syarikat.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Selepas menamatkan pengajian dari Sekolah Rendah Baba di bandar Kanazawa pada tahun 1992, beliau memasuki Sekolah Menengah Rendah Koshomachi di bandar Kanazawa. Pada tahun 1995, Noto memasuki Sekolah Menengah Tinggi Hokuriku Gakuin. Selepas tamat sekolah menengah pada tahun 1998, Noto menghadiri Yoyogi Animation Gakuin selama setahun, selepas itu dia menjadi pelatih di pejabat Osawa. Di sana, beliau bertanggungjawab ke atas skrip untuk episod 21 anime UHF, Tōka Gettan, siaran pertama pada April 2007.

Noto telah diperkenalkan sebagai orang dari kampung halamannya di Wilayah Ishikawa dalam edisi pagi lajur Hokkoku Shimbun, "Di kejauhan," bertarikh 7 April 2008.

Noto bersetuju untuk muncul sebagai pelakon suara dalam jilid ketujuh Haruka Nogizaka's Secret. Adegan di mana beliau berjumpa Haruka pada acara keluaran CD digambarkan dengan tanggapan bahawa "suara dan wataknya serupa dengan Haruka." Dalam jilid sembilan, Noto muncul semula sebagai "N" dan menggambarkan tempat kerja dan tempat menerima permintaan autograf.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Suara Noto telah digambarkan sebagai "suara bisikan" dan "suara penyembuhan".[4] Yasunori Honda mengulas, "Tiada yang namanya suara berlumpur. Ini adalah tempat yang dilahirkan dengan sifat semula jadi dan agak luar biasa, bukan?"[perlu rujukan]

Sejak pertengahan tahun 2000-an, Noto telah semakin bertanggungjawab dalam penceritaan. Suaranya didengari dalam iklan promosi seperti untuk Mitsubishi Electric, Kewpie Corporation, dan "Avocado.com". Selain daripada iklan, Noto juga bertanggungjawab ke atas anime berjudul Inadvertently Penelope dan DVD berjudul The Scottish Fold Brothers: Atom & Luke.

Noto mengawasi penggunaan dialek Kanazawa dalam Hanasaku Iroha, yang ditetapkan dalam tempat tinggal Noto di wilayah Ishikawa. Ianya telah diperhatikan bahawa Noto meminta kerjasama ibu bapa beliau, dan dalam senarai kakitangan episod ketujuh, "Orang dari keluarga Noto" dikreditkan sebagai penyelia dialek Kanazawa.

Muzik[sunting | sunting sumber]

Noto menyanyikan lagu "Ashita no Te" (あしたの手?) dalam siri anime Witchblade.

Pada 23 November 2011, Glory Heaven mengeluarkan single pertama Noto berjudul "Ao no Kiseki". Tema radio OP / ED berjudul "Mamiko Noto / Earth NOTE", yang mana beliau adalah personalitinya, telah direkodkan olehnya. Sebelum itu, beliau mengeluarkan CD "Scoop! / 7 days after" dengan kerjasama dengan Ayako Kawasumi, yang sering berlakon bersama di pejabat yang sama.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Noto mengumumkan bahawa beliau telah berkahwin pada 14 September 2018.[5] Noto melahirkan anak pertamanya pada 1 Februari 2019.

Watak-watak anime[sunting | sunting sumber]

Watak-watak utama ditonjolkan.

Watak-watak permainan video[sunting | sunting sumber]

Iklan televisyen (naratif)[sunting | sunting sumber]

Hubungan menarik dengan pelakon-pelakon seiringan:[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c 能登 麻美子|日本タレント名鑑. Nihon Tarento Meikan (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada April 7, 2019. Dicapai pada September 15, 2018.
  2. ^ 日本音声製作者名鑑2007. Shogakukan. 2007. m/s. 219. ISBN 978-4095263021.>
  3. ^ Doi, Hitoshi. "Noto Mamiko (能登麻美子)". Hitoshi Doi's Seiyuu Database. Diarkibkan daripada yang asal pada August 28, 2009. Dicapai pada December 8, 2011.
  4. ^ "能登麻美子 - TOWER RECORDS ONLINE". tower.jp (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada March 1, 2022. Dicapai pada 1 March 2022.
  5. ^ 声優・能登麻美子、結婚と妊娠を報告「深い深い感謝を申し上げます」. ORICON NEWS (dalam bahasa Jepun). Oricon. September 14, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2018. Dicapai pada September 15, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]