Mao's Last Dancer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Mao's Last Dancer
MLcollD_child.jpg
Kulit Mao's Last Dancer (Edisi Pembaca Muda)
Pengarang Li Cunxin
Negara Australia
Bahasa English
Genre Otobiografi
Penerbit Penguin Books Australia
Tarikh terbitan 2003
Jenis media Cetak (Paperback & Hardback)
Bil. muka surat 326 pp
ISBN 0-14-330164-0

Mao's Last Dancer (Bahasa Melayu: Penari Terakhir Mao) adalah sebuah otobiografi dikarang oleh pengarang Cina-Australia Li Cunxin dan terdahulunya diterbit pada tahun 2003. Ia menceritakan semula perjalanan hidupnya dari seorang budak lelaki dari kampung yang sangat miskin ditakdirkan di ladang ke seorang penari profesional sedunia yang masyhur.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Mao's Last Dancer mengikuti cerita berilham pada seorang lelaki China muda yang tinggal dengan sebuah keluarga yang miskin yang cuba untuk mengikuti impiannya dan berjaya terhadap semua yang tidak ingini.

Li Cunxin bermula tinggal dalam sebuah commune keluarga miskin Li di pekan Qingdao di Provinsi Shandong. Dia dan keluarganya yang mengandungi 6 adik-beradik lelaki tinggal dalam kemiskinan yang tidak dapat dipercayai, dengan jarangnya ada wang untuk meletakkan sebuku roti di meja mereka. Walaupun dia berulangi mengingatkan bahawa dia bermiliknya di ladang sebagai seorang pekerja buruh, Li Cunxin telah sentiasa bermimpi melakukan sesuatu yang lain dengan hidupnya. Apabila para inspektor dari Akademi Tarian Madame Mao tiba di sekolah mencarikan para pelajar untuk tarian balet, Li melihat kesempatannya dan megambilnya dengan kedua-dua tangannya. Selepas lulus ujian-ujian kefleksibilitian dan kekuatan, dia akhirnya telah diizinkan ke akademi tersebut sebagai seorang penari balet yang profesional. Tetapi kemudian dia berada di Amerika dan mengahwini seorang wanita muda dan dibuang dari negaranya.

Li telah mengalamai perjalanan jauh sejak itu. Dia telah melawat dunia mempersembahkan untuk pelbagai pertubuhan. Dia kini sedan bekerja sebagai seorang pengurus ketua untuk sebuah firma bursa saham yang besar dan juga adalah seorang penutur awam yang masyhur.

Adaptasi filem[sunting | sunting sumber]

Otobiografi Li sedang digunakan ke sebuah filem ciri diarah oleh Bruce Beresford dan akan dikeluarkan pada Oktober 1, 2009[1].

Penerimaan orang ramai[sunting | sunting sumber]

Apabila Li Cunxin mula-mula mengeluarkan Mao's Last Dancer ia diterima secara entusiastik oleh orang ramai. Ia menerima beberapa anugerah dan cadangan, dan telah dipuji oleh beberapa pertubuhan untuk gaya penulisan yang unik dan jalan cerita yang menarik.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]