Mata ceri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Close-up of a cherry eye

Mata ceri ialah satu gangguan kongenital bagi membran kelipan (NM), juga dipanggil kelopak mata ketiga, hadir di dalam mata anjing dan kucing.[1] Mata ceri paling kerap terlihat pada anjing muda di bawah umur dua tahun.[2] Nama salah kerap termasuk radang kelenjar, hiperplasia, adenoma kelenjar kelopak mata ketiga; walau bagaimanapun, mata ceri tidak disebabkan oleh hiperplasia, neoplasia, atau keradangan primer.[3] Pada banyak speises, kelopak mata ketiga memainkan peranan penting dalam penglihatan dengan membekalkan oksigen dan nutrien kepada mata melalui pengeluaran air mata.[4] Biasanya, kelenjar boleh membokong tanpa penanggalan.[3] Mata ceri disebabkan oleh kecacatan pada retinakulum yang bertanggungjawab untuk menyauhi kelenjar kepada periorbit. Kecacatan ini menyebabkan kelenjar untuk berprolaps dan memprotrud dari mata sebagai jisim kedagingan merah.[3] Masalah timbul kerana tisu peka mengering dan mengalami trauma luaran.[3] Pendedahan tisu kerap menyebabkan keradangan sekunder, pembengkakan, atau jangkitan.[3] Sekiranya terbiar tidak terawat, keadaan ini boleh membawa kepada kornea dan konjunktiva kering (KCS) dan komplikasi lain.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gelatt, K. N. (2000). Essentials of Veterinary Ophthalmology. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
  2. ^ Gelatt, K. N. (2001). Color Atlas of Veterinary Ophthalmology. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
  3. ^ a b c d e Slatter, D. (2001). Fundamentals of Veterinary Ophthalmology: Edisi Ketiga. Philadelphia: W.B. Saunders Company.
  4. ^ a b Robledo, E. P., Serrano, R. D., Sanches, N. Q., & Ramirez, A. M. (n.d.). "Effect of Pet Vision in a Canine with Keratoconjunctivitis Sicca (Dry Eye) Diarkibkan 2012-12-18 di Wayback Machine". Dicapai pada 1 Disember 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]